Astron kaliber 5x53 synchroniseert twee keer per dag. Een keer op het tijdstip waarop de laatste handmatige synchronisatie is uitgevoerd en nog een keer wanneer er voldoende (dag)licht op de wijzerplaat valt.
Ik ga het allemaal wel merken!
Maar dan moet je wel op die tijdstippen buiten zijn.
Want binnen vangt het geen GPS signaal.
Quote van Seiko instructies:
Zodra het horloge aan voldoende helderheid in de openlucht is blootgesteld, ontvangt het automatisch GPS signalen van GPS satellieten.
Mijne doet het om 5:30 en dan zit ik normaal gesproken in de auto.
Klopt, in de auto lukt het wel.
Alleen vraag ik me nu af, vanwege dat het relatief lang donker is, of het weet dat je buiten bent?
Maar als jij met je arm langs het lichaam loopt, zoals je normaal loopt, dan maakt hij denk ik geen contact met satelliet.
Dibs
Zelf doe ik het heel omslachtig…
Ga in de tuin staan.
Doe het horloge af, steek het horloge lichtelijk de lucht in.
Druk op het knop, zie hoeveel satellieten die te pakken heeft.
Wacht totdat het “OK” aangeeft en klaar ben ik.
Deze hele transitie duurt ongeveer 2 minuten bij mij.
Bij heldere lucht wat sneller dan bij bewolkt weer.
Zo doe ik het ook.
De trigger voor GPS synchronisatie is een plotseling ‘fel’ licht. Klopt dat onder je jasmouw het niet werkt. Maar als je even lichte ochtendgymnastiek doet en één arm omhoog doet dan ziet de Astron fel licht en start de sync.
Ik leg hem voor het raam en dan maakt hij wel contact met de satelliet.
Af en toe ook even een plaatje hoor …
Nogal. Maar wel leuk toch.
Hoe doe je het trouwens als het regent? Twee minuten in de regen staan lijkt me ook niet fijn.
Lijkt me vermoeiend! Mag het ook een korte wandeling naar de auto zijn?
Ik draag hem gewoon de hele dag en vermoed zomaar dat dat voldoende is. De laatste connectie is in ieder gelukt aldus de “Y” op de wijzerplaat. Ik heb hem zondag trouwens wel even handmatig op tijd gezet omdat 'ie bij Jaap waarschijnlijk een tijdje in een doosie heeft doorgebracht, batterij was ook bijna leeg dus een beetje licht was ook nodig. Ik moest even met de arm uit het raam. Was nog best koud. Nu laat ik het er gewoon op aankomen, ik kom gelukkig veel buiten enne de GPS van de auto doet het ook als het donker of bewolkt is.
Dus, geen gehannes met knopjes enzo. Ja soms, voor de leuk …
Plaatjes zijn altijd leuk!
Ontzettend ‘dik ding’, gaaf dat blokjesrelief in de wijzerplaat en de afbeelding in de linker subdial. Dit is een limited toch?
Dankjewel!
Het model nummer is SSH097J1.
Dit horloge is een soort van holy grail voor mij.
Snap ik wel!
Achterkant is ook bijzonder …
Altijd leuk, horloge met een verhaal en ook nog eens een gelimiteerde uitgave.
Ik heb nummertje 635/1000.
Dus jij bent het die die limited edition voor mijn neus weggekaapt hebt
Ik wilde deze ook graag maar was ‘net’ uitverkocht
Van ‘arre moede’ andere modellen gekocht.
Ben jaloers op je!
Zo vet die Kojima, als ik de Yozakura niet had gehad had ik daar ook wel voor willen gaan.