Seiko Astron only (Deel 1)

Misschien voor beide gaan :wink:
Je kan er nooit teveel hebben. :upside_down_face:

Ik bedoel ook als in; een tweede hands model te kopen. Dan is een lage restwaarde juist gunstig :slight_smile: Maar ik vraag me dus af hoe bestendig die GPS technologie is in het horloge… Je wil niet 500 euro betalen om vervolgens te merken dat hij niet meer goed werkt zeg maar :grimacing:

Mwoah, vind ze ‘net’ even te duur om er eentje in een ander kleurtje bij te doen :man_shrugging:t2:

4 likes

Tweede hands zijn ze nog best prijzig, maar vergeleken met hun nieuwe waarde, scheelt dit gauw 30-50%!

Problemen ben ik niet tegen gekomen in mijn zoektocht. Zelf heb ik het horloge pas 5 maanden en tot opheden niets dan lof over build quality en prestaties.
Wat je best mag verwachten voor deze prijs klasse.

Wil je een doorontwikkelde versie hebben, moet je wel voor de caliber 5X53 gaan of 3X22.
De versies daarvoor werken naar mijn mening ook goed, alleen duurt het GPS updates wat langer.

4 likes

Heb met veel plezier naar je zoektocht gelezen.
Maar je hebt gelijk, zomaar een andere kleur erbij is niet niks.

Ik had ook gekeken naar de SSH105J1, maar vond de dail van deze Kojima toch mooier.

Maar jouw SSH083J1 is ook erg mooi. Het liefst zou ik nog wel 2 versies willen hebben, maar realistisch gezien lukt dat “voorlopig” niet. Niet in de komende paar jaren…

1 like

Die clear coating is idd subliem, lijkt regelmatig of er helemaal geen glas inzit.:ok_hand:

Ik sync m nooit handmatig, in de auto laat ik m daglicht zien onder t rijden en alles gaat prima zo. Laden en syncen tegelijk.

Ik heb er 1 gehad en die ving ook binnen het gps signaal.
Lag weliswaar in de buurt van een raam maar wel binnen in mijn kantoorruimte.

Soms lukt het bij mij binnen ook, idd wel bij een raam

Met zo’n kistje vol hoef je denk ik op niemand jaloers te zijn, wow. Lekker hoor!

Die leren band is ook wel mooi bij de goudkleurige kast en bruine wijzerplaat, sjieke world timer. Ik ben zelf aan het kijken of ik voor mijn zilverkleurige een zwarte sportieve rubberen band kan vinden, liefst van Seiko zelf en passend op de kast maar het lukt me niet helemaal. Vrees ook nooit geleverd voor de SSE161J1 …

1 like

Vind het aardig dat je me gerust wilt stellen. Maar wees nou eens eerlijk. Echte horlogefreaks zijn altijd op zoek naar het horloge wat ze nog niet hebben toch :slight_smile:

Voor zover ik weet, heb er wel eens naar zitten kijken op die Japanse websites, is die er niet en ik vermoed dat die er ook nooit zal komen - want dan was 'ie er al toch? Op een Engelse site wel eens gezien hoe iemand zelf een siliconenband maakte. Eerst een afdruk van de bestaande band (was leer) daarna mal bijgewerkt. Fiberglas oid wapening in de mal en dan gieten. Zelf nog nooit geprobeerd maar het zag er wel interessant uit en het resultaat was verdraaid mooi. Kan helaas de link niet meer vinden. Misschien zoeken op Youtube?

2 likes

Tja. Da’s waar … :joy:

Voor wat betreft de zoektocht naar iets van Seiko Astron rubber kwam ik als beste match ref. R01Z011J0 tegen. Deze:

Maar die is volgens een aantal sites vooral geschikt voor een ander kastnummer (mijn kastnummer is 8X22-0LA0-2) en ik heb geen idee hoe het dan uitkomt met de gaatjes en de kromming. Zou hem op de gok kunnen kopen, maar ja … da’s dan wel een gok van tegen de 150 euro.

Ik was niet van plan om zelf te gaan klussen. Zoek wel echt iets bestaands.

5 likes

Astron Wednesday :artificial_satellite:

Leuk te zien dat er iets meer activiteit is in dit Astron topic. Heb altijd het gevoel dat Astrons een beetje ondergeschoven kindjes zijn.

7 likes

Lees er inderdaad weinig hier op het forum.
De Astron is erg ondergewaardeerd.
Afwerking en draagcomfort is gewoon goed.

Heb ook een Citizen Satellite Wave, maar de Astron is in mijn oogpunt echt een klasse hoger.

8 likes

De hardcore uurwerk maniakalen vinden 't maar niks, zo’n quartz ding wat tegenwoordig ook nog eens naar satellieten kijkt enzo. Ze vergeten natuurlijk voor het gemak de herkomst en de betekenis voor de horlogerie, het verhaal. De allereerste Seiko Astron (1969) bleek een revolutionair polstijdinstrument, het quartz horloge was een feit. Het was feest bij Seiko en de mechaniekjes uit Zwitserland voelden zich in één klap ouderwets. Sommigen zijn daar nog steeds niet overheen … :wink:

Geintje jonges, kom op nou! :beers:

Maar goed, ik heb dit ding nu een paar dagen om de pols en ben bepaald onder de indruk! Het afwerkingsniveau overtreft echt mijn verwachtingen, van zowel de kast - die echt retescherp is - als ook van de band, de opbouw van de wijzerplaat etc. Dat alleen al maakt dit horloge tot een feestje. Ik ben daarnaast ook nog wel een beetje een nerd dus het GPS- en oplaadverhaal spreekt me ook wel aan. Er zit een schrikkelseconde modus op, wie wil dat nou niet.

Ik hikte bij het zien van de Astron vooral tegen de prijs aan, want tja “een quartz” en om dan meer dan duizend euro te betalen. Pfew. Maar … ik neem mijn vooroordelen terug. Die blijken bij de Astron onterecht. Ik vind het z’n geld méér dan waard. Ter vergelijk, ik heb stukken duurdere Zwitserse/Duitse automaten en handwinders gehad die er echt een kluif aan zouden hebben de kwaliteit van deze Seiko te matchen. Maar goed, smaak is persoonlijk! Ik ben er blij mee.

Misschien moet ik hierna ook maar eens een Grand Seiko gaan proberen, als er een hierna komt want de Astron is al wel lekker hoor … :sunglasses:

I’m in!

:artificial_satellite:

10 likes

I’m in too :+1:
Leuk, weer wat leven in dit topic.

Plaatje voor de sfeer:

12 likes

8 likes

Heb er sindskort 2.
Makkelijk om te pakken, loopt altijd op tijd.

10 likes

Gefeliciteerd met de aanwinst. Veel draagplezier.
Zit af en toe met schuin oog naar de Astron te kijken.
Vooral de nieuwere modellen met behapbare maten.

2 likes