Seiko Astron only (Deel 1)

Ik heb nu ongeveer 1 jaar een Astron in bezit. Via dit forum overigens jong tweedehands aangeschaft en geen momet spijt van gehad. Ook ik wilde al langer een Astron en heb er spijt van dat ik niet eerder één heb gekocht.

Ik Sync eigenlijk nooit, horloge ligt soms een paar dagen op mijn nachtkastje of ergens anders als ik eens wat anders draag, maar horloge is altijd volledig opgeladen (wijzer van de gangreserve heb ik nog nooit lager dan VOL zien staan). Horloge loopt altijd goed qua tijd, datum, dag, etc. Draagt daarnaast erg fijn op een rubberen band.

1 like

Zojuist dit hele topic eens doorgelopen. Krijg nu toch (opnieuw) interesse voor sommige wat rustiger (hoe leg je dat uit? klassieker?) modellen van dit type. Ooit één in mijn handen gehad, maar vond dat een nogal dikke knol om mijn pols. Er zijn nu ook slankere zie ik. Iemand een goede tip voor aanbod van deze modellen?

Wat zoek je precies of duidelijker gezegd, wat voor functie wil je erbij?

Er zijn versies met dual time, stopwatch, dag aanduiding of helemaal geen extra’s.

Als je keuzes hebt gemaakt, kan je gaan kijken welke model uit welk jaar je kan gaan kiezen.

Dank alleen voor jullie antwoorden.
Jullie bevestigen wat ik al hoopte hahaha.

Als ik nog even
Doorspaar en m’n deze limited edition kan vinden gaat het wellicht nog gebeuren ook haha!

Seiko Astron SSH105J1 :drooling_face:

4 likes

Lastig om dat zo algemeen te duiden. Gaat me niet alleen om al dan geen functies, maar vooral hoe het ontwerp me al dan in het geheel niet aanspreekt (zoals degene die ik destijds probeerde). Met “rustig” bedoel ik bijvoorbeeld het model dat “junior” hierboven toont.

1 like

Zeker een mooie keuze. :+1:t2:

Heel erg mooi, jammer dat de band zwart is, dat maakt het geheel zo donker.

Dat vind ik juist wel sterk.
Enige wat ik wel spannend vind is hoe goed die zwarte coating houd op het titanium door de jaren heen.

Iemand ervaring mee? :innocent:

1 like

Ik heb mijn SSH097J1 vanaf oktober 2021.
Draag heb dagelijks en moet zeggen dat er nog geen kras op de band, kast of gesp zit.

Tot nu toe dus nog :ok_hand:t2:, maar kan niet garanderen dat dit over een jaar of twee ook nog zo perfect eruit ziet.

2 likes

Klopt.

Ik heb er nog geen ervaring mee, bovendien hoeft het niet per se zonlicht te zijn. Mijn gebruiksaanwijzing zegt het volgende over opladen:

Hoe lang het duurt voordat 'ie helemaal leeg is, er vanuit gaande dat er helemaal geen licht meer is. Ik heb geen idee. Ga ik denk ik ook nooit meemaken.

Daar ben ik het zéér mee eens!

Wat voor een band heb jij erbij?
Ik kom er niet uit of er een OEM band, dus van Seiko zelf, passend beschikbaar is. Eerder in dti topic heb ik er al eens naar gevraagd, maar het blijft stil. Misschien omdat ik nog de enige ben met een SSE161 … :wink:

Geen subdials, behalve van o.a. de power reserve. Dat maakt hem voor mij ook wat aantrekkelijker. Bovendien vind ik deze kast(vorm) heel fraai!

Ik kan je deze dan ook van harte aanbevelen. :wink:

In de huidige Astron collectie kom je met jouw gedachten al snel uit op de SSJ009, 003 of 005. Die zijn alleen ‘met de kop eraf’ nog niet echt te vinden, dus het eerste financiële verlies pak je dan zelf.

De 8X22 world-time - die ik heb - ging overigens met een zwarte wijzerplaat in twee versies rond. Ik heb de SSE161J1 en er was ook nog een SSE085J1.

Zichtbaar verschilt de ‘beschrifting’, de 085 heeft een lichtgekleurde powermeter en lume dotjes naast de urenmarkers ipv. geheel gelumde markers. Oh enne, bij mijn uitvoering is de wijzerplaat vv. verticale strepen wat het geheel iets speelser maakt. Welke uitvoering precies waar en wanneer geleverd is, daar ben ik nog niet helemaal achter. Wel weet ik dat de ‘world-time’ überhaupt niet meer in de folder staat.

6 likes

die aanbeveling ga ik misschien wel opvolgen

1 like

Dank voor je uitgebreide uitleg!

Nogmaals het idee dat het horloge het altijd doet en altijd de exacte tijd zal weergeven is echt amazing. En dan met nagenoeg de afwerking van een grand seiko. Zonde dat deze horloges niet meer gewaardeerd worden door de gemiddelde horloge liefhebber. Maar wel begrijpelijk. Ondanks m’n enthousiastme vind ook ik het moeilijk om 2-3k neer te tellen voor een quartz horloge. Maar wellicht zou er iets meer focus kunnen komen op de kunde die ook hier op een andere manier onder de motorkap zit. Echter word dit wel altijd verborgen, zelfs in promotievideos zie je niks van wat zich afspeelt onder de achterplaat.

Hup, polijsten die printplaatjes en elektromotors. :joy:

2 likes

Dat is/was bij mij ook een dingetje, maar nu ik er eentje heb snap ik de prijsstelling wel.

Ik ben zelf niet zo van de “het moet mechanisch, anders geen echt horloge”. Ik vind quartz ook zijn charme hebben, al helemaal als het is wat ik nu met mijn Astron heb. Een tophorloge! Zijn geld ook waard. Vind ik, hoewel ik voor een nieuwe nooit de adviesprijs zou betalen. Korting is king, zeker bij Seiko … :beers:

4 likes

Er staan op chrono mooie modellen die prima geprijsd zijn.

1 like

het is zelfs méér dan charme alleen: het is ongelofelijk efficiënt. Ik heb ergens anders op dit HF al gemeld dat een ander horloge van mij met solar-aandrijving al (wat is het?) ruim 25 jaar gewoon achter elkaar doortikt. En hoewel dat klokje NIET via de Rundfunk synchroniseert, loopt het nog steeds belachelijk goed in de maat! Ik bedoel maar: quarts is geen kwatsch! En zo is het.

6 likes

:joy:
Hear hear!

1 like

En ik durf met een geruster hart een kwarts via chrono te kopen dan een mechanisch horloge (waarbij je de kosten van een service al in je achterhoofd moet houden).

1 like

Oh man, daar had ik nog nieteens aan gedacht. Je hebt natuurlijk nagenoeg geen service kosten met zo’n astron!

Mind = blown :exploding_head:

2 likes

FTFY

minions-despicable-me

Haha. Wat zijn we toch ook een stelletje watchnerds! :partying_face:

2 likes

Love it :grin::+1:t3:

1 like