Seiko Astron only (Deel 1)

Mocht je invoeren buiten eu komt er wel richting 25% invoerrechten en btw bij, dus dan wordt het verschil al aardig klein.

1 like

Seiko denkt daar anders over.
Niet alleen Seiko, ook WikiPedia: Klik.

Iedere dag op aarde begint officieel op de Line-eilanden in Kiribati, waar men 14 uur voor loopt op UTC, begint 26 uur later op de onbewoonde Amerikaanse eilanden Howland en Baker, die onder een (nautische) tijdzone vallen die 12 uur achter loopt op UTC, en eindigt daar nog eens 24 uur later.

(Bron: WikiPedia NL)

Als je daar overheen vliegt ben je in één fractie van een seconde ineens 26 uur verder in de tijd. Bizar. Als je terugvliegt haal je dat weer in trouwens … :joy:

Die is ook volstrekt duidelijk over dit onderwerp.

Heb je al een bepaald model op het oog?

Een ‘cleane’ uitvoering (van @Traveler) of eentje met een hoop wijzertjes (staat in de etalage bij @SuperC) en dingen. De voorbeelden onder de linkjes zijn overigens de twee wat grotere stalen Astrons. Er zijn ook modellen die wat kleiner zijn en van Titanium enzo. Ik ben zelf niet op de hoogte van bekende kwaaltjes, volgens mij levert Astron een heel betrouwbare productlijn.

En ze zijn mooi. Vind ik … :wink:

4 likes

Heel betrouwbaar, ik heb er 3 waarvan de oudste al een jaar of 14 nog nooit enig probleem gehad.

3 likes

Uiteraard neem ik dat mee in de overweging, maar dan zit er nog een aanzienlijk verschil van zo’n 200 euro tussen Europa en Japan.

Ik neig vooral naar de wat technischer ogende Astrons (meer wijzertjes). Ik heb zelf momenteel een Garmin Fenix 5 en vind het leuk als ik enige functionaliteit op het horloge heb. Ik ben alleen allergisch voor materiaal van de Garmin (gedeelte van de hartslagmonitor), dat is ook de reden dat ik wat anders zoek.

Die website kende ik nog niet! Staat nu in ieder geval ook op mijn radar!

Betrouwbaarheid zit ik met name aan de batterij te denken. Ik kan me indenken dat een eigenaar het horloge niet dagelijks heeft gedragen en deze in een doosje heeft opgeborgen. Ik vraag me dan af wat dat doet met de levensduur van de batterij. Ik lees gelukkig tot nu toe al twee reacties die geen bijzonderheden rondom het horloge kunnen opnoemen dus dat is goed!

2 likes

Betrouwbaarheid is volgens mij de Nederlandse vertaling van het woord Seiko…

Ik denk dat wanneer je een Astron ‘in actie’ hebt gezien en ziet hoe ingenieus dat werkt nadat ie uit de slaapstand komt je snel overtuigd bent.

Voor wat betreft de Astrons met meer wijzertjes, zoals jij dat noemt, in relatie tot functionaliteit moet je wel weten dat die functionaliteit vooral statisch is. De 2 extra wijzers geven alleen de dag aan en een 12/24 uur notatie cq. een 2e klokje. Je hebt de ‘info’ zeg maar snel tot je genomen en die wijzigt de rest van de dag niet meer.

Niet te vergelijken met de functionaliteit van een Garmin. Ik heb zelf de Fenix 6 en Epix gen 2. gehad en dat is echt wel heel wat anders qua functionaliteit dan de Astron. Beetje verhouding een telraam vs. de allernieuwste laptop. Het is denk ik wel goed dat even te weten over de mogelijkheden.

Daarbij is de info ook continue op het scherm aanwezig en vind ik dat persoonlijk heel druk en afleiden van de tijdweergave zelf.

Dat zijn/waren mijn overwegingen bij zoeken en aanschaf van de Astron.

4 likes

:sunny: :artificial_satellite:

6 likes

Dankje voor je 2cents! De garmin had voor mij ook als nadeel dat ik te veel bezig was met de meldingen die ik er op binnen kreeg. De Astron lijkt mij overzichtelijk en de techniek er achter maakt het voor mij als techliefhebber ook interessant.

Ik zag dat je jouw astron te koop aanbied, wat is jouw reden daarvoor?

1 like

Ik doe hem weg omdat ik onder andere toch meer klik heb met mechanische horloges en geld vrij wil maken om weer wat anders te kopen.

2 likes

Fijn weekend Aströnerds … :sunny::artificial_satellite:

6 likes

Same to you!

1 like

:sunny::artificial_satellite:

5 likes

5 likes

Wat een rust hier … :sunny: :artificial_satellite:
Fijn weekend!

5 likes

Goedemorgen op deze druilerige dag.

5 likes

Sorry :kissing_heart:

Jij ook! :beers:

1 like

Mijn Astron met radio signaal handmatig op de goede tijd moeten zetten.
Als ik het radio signaal aanhoud blijft de wintertijd aangegeven.

1 like

Even naar buiten werkt altijd

Naar buiten is altijd goed maar voor een radio signaal maakt dat niet veel uit

Vanmorgen stond hij weerop wintertijd…:slightly_frowning_face:
Bij een gps astron kan je zomer en wintertijd instellen.
Kan ik bij deze niet vinden.

Plus dat de dagwijzer ook van het pad is…

3 likes