Seiko automaat: laten opknappen of niet? En door wie?

Ik heb jullie advies hard nodig, na een nogal vervelende aanvaring met een juwelier. Ik heb een horloge geërfd, zit een verhaal achter, maar daar ga ik jullie niet mee vervelen. Het heeft in ieder geval emotionele waarde. Daarom wilde ik het laten opknappen en een nieuw bandje ervoor kopen (het bandje wat er nu op zit is te klein voor mijn pols). Het betreft een Seiko automaat. Dit is 'm:


En een close up van de wijzerplaat:

Nou ging ik voor advies een lokale juwelier binnen, ik zei dat het een erfstuk was. Vervolgens zei de juwelier dat het rotzooi was, maar een ‘Seikootje’, polijsten was niet mogelijk, een nieuw bandje zou ook een drama worden. Zulke jaren zestig prullen werden niet meer gemaakt en ga zo maar door… Ik heb het horloge snel weer opgepakt en ben met tranen in mijn ogen de zaak uitgelopen, nadat ik ze nog van het advies heb voorzien om voortaan hun klanten wat vriendelijker te behandelen.

Nou is mijn vraag aan jullie: Is dit echt zulke rotzooi? Is het echt niet mogelijk om er een nieuw bandje op te zetten en de krassen wat weg te werken? En als het mogelijk is, waar kan ik het dan laten doen? Bij voorkeur in regio Den Haag, bij een vriendelijke juwelier…

Ik heb zelf helaas weinig verstand van horloges, dus ik kon die man ook niet echt van repliek dienen, maar ik vond het erg bot van hem. Nu hoop ik stiekem dat hij ongelijk had en dat er toch een manier is waardoor dit horloge een tweede kans kan krijgen. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Helaas niet om de hoek, maar ik denk dat je bij http://www.uurwerkreparatie.nl/ aan het juiste adres bent.
Misschien kun je het horloge opsturen. Maar… omdat er nogal wat emotionele waarde aan verbonden is, zou ik het risico niet nemen, dat het tijdens het transport zoekraakt.

Er zijn op dit forum legio voorbeelden te vinden, met verbluffende resultaten over W & V.

Als je de behoefte voelt om je gal te spuwen over de meer dan schandalige behandeling bij die juwelier, kun je dat hier met naam en toenaam kwijt: http://www.horlogeforum.nl/list.php?20
Zo’n “boer” verdient het niet, juwelier te zijn.

Bedankt voor de tip, die ga ik noteren. Ach, Alkmaar is ook weer niet aan de andere kant van het land, dat is nog wel te doen. Maak ik er gewoon een dagje van, voor echt vakmanschap en een respectvolle behandeling heb ik dat wel over.

Tja, die juwelier… ik zou mijn gal wel willen spuwen maar over zijn vakmanschap kan ik uiteindelijk weinig zeggen en emotionele argumenten zijn weinig objectief. Ik vergeet het voorval liever, al zal ik ze niet snel aanraden.

En het is nog wel een hi-beat! Enorm vervelend van je slechte ervaring bij de juwelier. Wat is het exacte typernr. vermeldt op de achterzijde van het horloge? De kast kan opgemaakt worden, en het uurwerk geserviced. Ik start een zoektocht naar een bracelet. Succes (er is geen man overboord)!

Dank je. :slight_smile:
Zo te zien is het typenummer 2206-7000. Er staat ook nog een ander nummer, wat me het serienummer lijkt te zijn: 1D3758
Hij loopt ook veel te snel merk ik nu, dus een goede opknapbeurt is wel echt nodig.

Je zou eens contact kunnen zoeken met Richard Askham in de buurt van Sheffield. Richard is een Brit die jaren in Breda heeft gewoond en voor heel veel forummers Seiko’s en andere schoonheden heeft gerestaureerd. Bijkomend voordeel: hij is niet duur. Nadeel: je moet 'm durven verzenden naar GB.

Menno

Richards site: http://thewatchspotblog.com/

blauw Schreef:

Dank je. :slight_smile:
Zo te zien is het typenummer 2206-7000. Er staat
ook nog een ander nummer, wat me het serienummer
lijkt te zijn: 1D3758
Hij loopt ook veel te snel merk ik nu, dus een
goede opknapbeurt is wel echt nodig.

Ik heb het net afgestruind, en alleen een compleet donor horloge gevonden voor 200 dollar.
Ik heb Seiko een mail gezonden om te vragen naar een bracelet of een alternatief, even afwachten dus.

Bedankt voor de tip, maar opsturen vind ik toch wat eng. Heb de laatste tijd niet zulke goede ervaringen met PostNL/TNT. Zijn site is wel erg interessant, ongelooflijk wat voor metamorfoses die horloges doormaken, ze zien er na behandeling echt als nieuw uit!

Ik heb recentelijk mijn Seiko uit dezelfde periode, ook met een hi-beat uurwerk bij Nico Rijsman in Culemborg laten servicen. Loopt weer perfect. Een ding is zeker: de reactie van de juwelier zegt meer over zijn (beperkte) kennis als over jouw Seiko.
Is dit een damesmodel?
Oh ja: voor een complete uurwerk service moet je met ruim 100Euro rekening houden. Maar dan kun je er wel weer jaren mee vooruit.

ticothijs82 Schreef:

Ik heb het net afgestruind, en alleen een compleet
donor horloge gevonden voor 200 dollar.
Ik heb Seiko een mail gezonden om te vragen naar
een bracelet of een alternatief, even afwachten
dus.

Wow, bedankt voor je moeite, dat waardeer ik echt heel erg! Als het bandje niet meer beschikbaar is, dan denk ik dat een ander soort bandje er ook wel op past, of niet?

malus65 Schreef:

Ik heb recentelijk mijn Seiko uit dezelfde
periode, ook met een hi-beat uurwerk bij Nico
Rijsman in Culemborg laten servicen. Loopt weer
perfect. Een ding is zeker: de reactie van de
juwelier zegt meer over zijn (beperkte) kennis als
over jouw Seiko.
Is dit een damesmodel?
Oh ja: voor een complete uurwerk service moet je
met ruim 100Euro rekening houden. Maar dan kun je
er wel weer jaren mee vooruit.

Okee, bedankt. Nico Rijsman voeg ik ook toe aan het lijstje.
100 euro valt me trouwens erg mee, had op meer gerekend (en zou dat er ook voor over hebben).
En ja, dit is een damesmodel en ik ben ook een dame, dus dat komt goed uit. :wink:

Los van de emotionele waarde is bet woon een leuk klokje met een mooie kastvorm.

Ik hoop dat je de naam van de juwelier toch ergens gaat vermelden. Op zeker dat er meerdere forumleden zijn, waaronder ikzelf, die nooit meer zaken zullen doen met iemand die zich zo opstelt.

blauw Schreef:

ticothijs82 Schreef:

Ik heb het net afgestruind, en alleen een
compleet
donor horloge gevonden voor 200 dollar.
Ik heb Seiko een mail gezonden om te vragen
naar
een bracelet of een alternatief, even afwachten
dus.

Wow, bedankt voor je moeite, dat waardeer ik echt
heel erg! Als het bandje niet meer beschikbaar is,
dan denk ik dat een ander soort bandje er ook wel
op past, of niet?

Een ander bandje kan ook, maar eerst eens kijken waar Seiko mee komt. Misschien zoeken we wel een speld in een hooiberg. Daarom ben ik ook benieuwd naar de aanzetbreedte van de band, voor een eventueel alternatief.

Succes

Als het bandje niet meer te leveren is, kun je 'm na het opknappen, ook aan een blauwe lederen bandje doen. Zou ook heel goed staan! Het is al gezegd: de breedte tussen de lugs is bepalend.

Menno

thieuster Schreef:

Als het bandje niet meer te leveren is, kun je 'm
na het opknappen, ook aan een blauwe lederen
bandje doen. Zou ook heel goed staan! Het is al
gezegd: de breedte tussen de lugs is bepalend.

Menno

Opknappen kan, maar dan past de band nog niet. Het geheel is te klein voor Blauw.

http://www.ebay.nl/itm/Watch-Band-Bracelet-Clasp-Spring-Extender-fits-Seiko-/380308959064?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item9757c71d39

Probeer anders met een bracelet extender van de juiste maat.
Werkt prima.
Of anders een donor zien te vinden en dan van twee banden eentje maken.

Smaken verschillen maar een Seiko high beat is zeker geen prul. Dit zijn zeer verzamelwaardige horloges waar vele liefhebbers van zijn. De echte top Seiko’s kosten nu ook duizenden euro’s.
Er zit een zeer groot verschil tussen juweliers en horlogemakers zoals jezelf ook al gemerkt heb. Ik heb een juwelier meegemaakt die mijn vintage horloge (Le Coultre) zo op zijn marmeren plaatje kwakte op zijn toonbank. En dan een opmerking dat hij niet meer te maken zou zijn en het was de moeite niet. Naar Ron Sonders in Leusden gebracht en het horloge loopt nu binnen 5 seconden per dag gelijk. (koste uiteindelijk iets van 70€) Niet alle horlogemakers willen de Seiko’s repareren maar op dit forum kun je genoeg referenties krijgen zoals wel blijkt uit de reacties.

Vandaag een mail ontvangen van Seiko, men heeft geen bracelet of een alternatief. Dan lijkt mij de optie van Grootmokum mij de beste, om het geheel zo origineel mogelijk te laten…

Bedankt voor de moeite. Misschien dat ik er dan in ieder geval tijdelijk gewoon een ander bandje op laat zetten en dan kan ik later nog rustig kijken naar een verlengstuk. Het gaat me ook in eerste instantie om het uurwerk zelf, al snap ik wel dat het mooi is om het zo origineel mogelijk te houden. Het bandje zal ik in ieder geval bewaren.

Ik heb hier nog een dames seiko en dames citizen liggen uit die tijd met stalen bandjes die mag je zo hebben maar hoe groot moeten ze dan zijn want ook deze zijn geen vreselijk grote lengtes als ik het zo in moet schatten.