Echt alles voorbereid: geschikte onderlegger, juiste apparaatje (pennetjesduwer met schroefpen, of hoe dat ook heet), heel erg voorzichtig geweest, niet geniest, kat uit de kamer gehouden, etc.
En het dan toch nog klaarspelen om twee van die kl*** busjes kwijt te raken. Laat ik het maar talent noemen…
Uiteindelijk nog net één busje over uit een eerder verwijderde schakel, de band is dus wel gelukt, maar nu zijn ze dus echt op. Seiko: verzin eens iets beters!
T.o.v. andere gangbare systemen heeft dit Seiko systeem alleen maar nadelen. Althans, ik zie geen enkel voordeel. Ik kan het ook niet echt heel erg serieus nemen als Seiko freak no. 1 (i.i.g. top 5 ) van dit forum het systeem probeert te “vergoeilijken”. Kansloos!
Wat zijn de andere gangbare systemen? Schroeven, splitpennen?
Voornamelijk vintage Seiko freak Zo heel veel moderne Seiko’s met pin en colar heb ik niet gehad. Er is trouwens nog wel een verschil tussen de pin en collar systemen, die met de colar in de middelste link of met de colar in the buitenste link. Zeker het systeem met de collar in de middelste link is helemaal niks mis.
Daniel… Nee.
Het is gewoon een onhandig systeem en zelfs ondanks het gekloot, niet perse beter dan andere systemen die een stuk makkelijker te hanteren zijn.
Met de collar aan de buitenkant is inderdaad helemaal superslechte engineering. Maar ook met de collar in het midden is wel degelijk wat mis. Namelijk dat je moet "pielen"met:
-Een onderdeel wat kwetsbaar is.
-Een onderdeel dat makkelijk kwijt raakt.
-Een onderdeel waar ook weer niet heel makkelijk aan is te komen en wat voor te veel geld wordt verkocht.
Al dat gezeik heb je met andere merken in principe niet. Alleen bij Seiko. Bijzonder dat jij tot de conclusie komt dat er helemaal niets mis is. Liefde maakt weer overduidelijk (steke)blind
Wat vind jij dan handiger dan de pin en collar? Jij ging met je speedy toch ook naar de juwelier voor de band
Kwetsbaar? Hoe raken die dingen dan kwijt? Je haalt ze er uit en doet ze in een bakje. Komop, het is allemaal geen rocketscience
Dat is inderdaad wel een issue. Seiko zou de pins en collars beter beschikbaar moeten maken. Maar dat is niet direct een nadeel van het systeem. Maar meer slecht hoe Seiko het aanpakt.
Ik lees ook regelmatig op het forum berichten van mensen die problemen hebben met de schroeven in een bracelet.
Ok, ik geef me over. Als je die collars in een Seiko bracelet geen probleem vindt, snap ik dat je die plank eikenhout voor je hoofd ook geen enkel probleem vindt. Misschien moet je je zender eens wat zachter zetten en je ontvanger ook aan zetten
Wat is dit nou voor domme reactie. Het enige wat jij zegt is, het is een slecht systeem en wat jij zegt klopt niet. Kom dan met argumenten etc. Al heb ik die ontvanger nog zo hard aan staan, als jij niets zegt om te ontvangen heb ik daar nog steeds weinig aan.
Haha. dat is nu precies wat ik bedoel. Als jij in dat gestuntel van je zelf valide argumenten ziet en de argumenten van anderen niet bij je binnen komen, kunnen we blijven praten, maar wordt het geen communicatie. Zoals gezegd; ik geef me over en wens je veel plezier en succes in je eigen wereldje!
Ik heb ook echt geen problemen met dit systeem van Seiko, ja wel de eerste keer toen ik het uit elkaar haalde zonder voorkennis…
Maar het is een prima verankering en als je zorgvuldig er aan werkt is het prima te doen, en dan zit het echt goed stevig.
Ik moet eerlijk gezegd ook zeggen dat ik 3 Seiko’s heb/had met de pinnen en collars en nooit problemen heb gehad. Gewoon van tevoren even op Youtube kijken, zodat je weet hoe je het aan moet pakken, en vervolgens rustig en georganiseerd te werk gaan. Zoals hierboven vermeld is het inderdaad wel gewoon een erg stevig systeem.
Wat anderen ervan vinden, soit. Maar wat mij betreft is het niet het makkelijkste systeem. Daarbij moet ik vermelden dat mijn fijne motoriek niet goed is.
Gewoon pennen met aan 1 kant een split met verdikking. Easy peasy, ook voor de onhandige mens.
Gaat ook best vaak goed. Bij mij ging het ook best vaak goed. Maar ook een aantal keren niet.
Waar het mij in de “discussie” om gaat is het simpele feit dat het geen evidente voordelen oplevert en wel regelmatig voor nadelen zorgt. Dus is het m.i. geen goede engineering. Seiko (maar ook Japan) onwaardig, omdat ze een goede reputatie hoog te houden hebben op het gebied van ontwerp en design.