Seiko, Ebay and Customs

12 november 2012 kocht ik een eenvoudige Seiko Quartz bij pokemonyu op Ebay. Dit blijkt een betrouwbaar adres te zijn. Ik koop zelden horloges op Ebay.

Op 20 november is de Seiko in België aangekomen. Dit zowel volgens de info van pokemonyu als van bpost. Van bpost heb ik sindsdien reeds drie keer de info gekregen dat de Seiko bij de douane ligt voor controle.

Deze week kreeg ik een brief van bpost met de melding dat :
“Het horloge zal gecontroleerd worden of het al dan niet namaakgoederen zijn. De dienst Gewestelijke Inspectie verwittigt de vertegenwoordigers van het merk, die een expert ter plaatse sturen. De expert heeft tot 3 maanden de tijd om het pak te controleren.”

De douane laat het pakt dus eerst 8 weken onaangeroerd, om mij dan te melden dat het nog 3 maand kan duren. Ik heb er geen probleem mee dat de Seiko wordt gecontroleerd. De kans dat het namaak is, lijkt me zeer gering. Maar dat ze er bijna 5 maand over doen is tergend.

Lijkt mij ook dat ze de verkeerde prioriteiten stellen bij de douane. Door de zeehavens worden containers met goederen zeer zelden gecontroleerd.

Ik zit met volgend dilemma : hoe reageer ik hierover bij pokemonyu ? Er valt hen wellicht niets te verwijten, maar als ik nog langer wacht zal ik bij Ebay noch bij Paypal nog iets kunnen aanvangen. En ik denk dat ik ook nu reeds pokemonyu niet meer kan beoordelen op Ebay.

Hoe zou jij reageren naar Ebay, Paypal en pokemonyu ?

BATMAN Schreef:

12 november 2012 kocht ik een eenvoudige Seiko
Quartz bij pokemonyu op Ebay. Dit blijkt een
betrouwbaar adres te zijn. Ik koop zelden
horloges op Ebay.

Op 20 november is de Seiko in België aangekomen.
Dit zowel volgens de info van pokemonyu als van
bpost. Van bpost heb ik sindsdien reeds drie keer
de info gekregen dat de Seiko bij de douane ligt
voor controle.

Deze week kreeg ik een brief van bpost met de
melding dat :
“Het horloge zal gecontroleerd worden of het al
dan niet namaakgoederen zijn. De dienst
Gewestelijke Inspectie verwittigt de
vertegenwoordigers van het merk, die een expert
ter plaatse sturen. De expert heeft tot 3 maanden
de tijd om het pak te controleren.”

De douane laat het pakt dus eerst 8 weken
onaangeroerd, om mij dan te melden dat het nog 3
maand kan duren. Ik heb er geen probleem mee dat
de Seiko wordt gecontroleerd. De kans dat het
namaak is, lijkt me zeer gering. Maar dat ze er
bijna 5 maand over doen is tergend.

Lijkt mij ook dat ze de verkeerde prioriteiten
stellen bij de douane. Door de zeehavens worden
containers met goederen zeer zelden
gecontroleerd.

Ik zit met volgend dilemma : hoe reageer ik
hierover bij pokemonyu ? Er valt hen wellicht
niets te verwijten, maar als ik nog langer wacht
zal ik bij Ebay noch bij Paypal nog iets kunnen
aanvangen. En ik denk dat ik ook nu reeds
pokemonyu niet meer kan beoordelen op Ebay.

Hoe zou jij reageren naar Ebay, Paypal en
pokemonyu ?

wow… zo bont heb ik t nog niet meegemaakt. op deze manier kun je idd geen claim meer bij paypal leggen als er iets misgaat. hooguit eventueel bij je creditcard maatschappij, maar grote kans dat paypaldat niet.leuk zal vinden je je banned van hun dienst…

ik zou je vraag bij ebay en paypal voorleggen, de verkoper op de hoogte stellen en een hele dikke klachtbrief naar de douane en postdienst sturen. en denk ook maar gelijk naar de belgische consumentenbond.

hoe halen ze t toch in hun hoofd… er staat toch duidelijk seiko op? of checken zijn er nu boefjes in europa die de hommages ijvoeren en apart namaak-wijzerplaten laten overkomen?

Dit is idd te gek voor woorden.
In de toekomst alleen maar in de EU kopen

majary Schreef:

Dit is idd te gek voor woorden.
In de toekomst alleen maar in de EU kopen

Laat dit nu net zijn wat Seiko Europa beoogt. :X

Seiko spant m.a.w. de Belgische Douane voor hun kar. En de Belgische Douane trapt er mooi in. De Belgische Douane stelt de verkeerde prioriteiten.
In 2009 werden in de Antwerpse haven 0,5% van de containers gecontroleerd :sunglasses: (TD) (TD)
Miljoenen euro’s aan goederen worden niet gecontroleerd. Maar een Seiko van 100 US$ zullen ze eens grondig (laten) controleren.

Of zouden ze danig onder de indruk zijn van mijn Seiko ?? :+

Ik dacht volgende aktie te ondernemen :

1. Vragen aan pokemonyu om mij het bedrag terug te betalen via Paypal.

2. Met de belofte om mij te melden bij pokemonyu als het horloge bij mij aankomt, en alsnog te betalen via Paypal.

Kans is klein dat ze hierop ingaan, uit schrik voor niet-betaling mijnerzijds.
Maar dan heb ik hen alvast een kans gegeven, en dan kan ik pokemonyu negatief beoordelen op Ebay.

De verkoper kan hier niets aan doen en dus zal eBay/Paypal hier ook geen actie op ondernemen.

De probleemfactor is enkel en alleen de Duoane (uit ervaring kan ik zeggen dat Seiko het normaal gesproken binnen 3 weken afhandeld). En het vervelende bij de Duoane is, hoe meer je pusht, des te langer het duurt. Heel fijn dat soort ambtenaren :sunglasses:

Waarom zou pokemonyu het geld moeten terugbetalen ?
Ze hebben hun plicht gedaan en het (waarschijnlijk orginele) gewoon opgestuurd.
Dit zijn toch echt problemen die gewoon bij de koper liggen, hoe vervelend dit ook is.
Om pokem. negatief te beoordelen als hij hier niet aan meewerkt zou toch wel heel erg onsportief/ onbeschoft zijn.

Heb je een contactadres gekregen van de Douane? Probeer dan eens het volgende: bedank ze voor de aandacht die ze besteden aan namaakartikelen en dat je als horlogeverzamelaar ook altijd bang bent dat je opgelicht wordt. Je juicht de hele actie dus toe, zeker omdat je een bedrag hebt betaald dat je duidelijk niet zou betalen voor een namaak-Seiko! (kopie van de Paypal-betaling bijvoegen!)

Vraag vervolgens of je aanwezig mag zijn bij de keuring: de hele situatie maakt je nerveus en je wilt graag zien hoe ze dat testen. Probeer vervolgens de datum naar je hand te zetten (naar voren te halen!). Wie weet werkt het, je haalt in ieder geval het initiatief naar je toe!

Menno

Helaas worden we momenteel overspoelt met nep-Velatura’s. De douane is meer op haar hoede.
Dat het allemaal zo idioot lang duurt zal Belgisch zijn, in NL ben je ze 1 maand kwijt. Als je er achteraan zit korter.

De SNN073 heb ik liggen… Kost max 90 euro (heb hem alleen niet op de site staan). Wijzerplaat is mooi bruin/bordeaux, komt met de zwarte band niet mooi uit.

WVE Schreef:

Waarom zou pokemonyu het geld moeten terugbetalen
?

Om pokem. negatief te beoordelen als hij hier niet
aan meewerkt zou toch wel heel erg onsportief/
onbeschoft zijn.

+1

WVE Schreef:

Waarom zou pokemonyu het geld moeten terugbetalen ?
Ze hebben hun plicht gedaan en het (waarschijnlijk orginele) gewoon opgestuurd.
Dit zijn toch echt problemen die gewoon bij de koper liggen, hoe vervelend dit ook is.

Je hebt gelijk.

Maar stel dat ik na vijf maand bericht krijg van de douane dat het horloge fake is. Dan ben ik mijn centen kwijt, omdat je vijf maand na aankoopdatum bot zal vangen bij Paypal, bij Ebay en bij pokemonyu. En na vijf maand zal ik pokemonyu niet meer negatief kunnen beoordelen.

Als pokemonyu zich probeert in te leven in mijn situatie, lijkt mijn voorstel om mij alvast (tijdelijk) terug te betalen fair.

WVE Schreef:

Om pokem. negatief te beoordelen als hij hier niet aan meewerkt zou toch wel heel erg onsportief/onbeschoft zijn.

Ik heb tot heden nog nooit iemand negatief beoordeeld. Ik heb steeds geprobeerd tot een vergelijk te komen. Is tot op heden telkens geslaagd.

Is inderdaad wat onsportief. Maar moet ik dan vijf maanden wachten om dan misschien voor voldongen feiten te worden gesteld?

Ik ben vrij machteloos in deze zaak. Negatieve beoordeling is laatste redmiddel om pokemonyu mijn situatie te laten inzien. Als zij dan mijn centen terugbetalen, dan kan de negatieve beoordeling alsnog verwijderd worden.

Als Seiko Europe dit leest zullen ze zich verkneukelen.

Volgens mij kan een eenmaal toegekende beoordeling niet meer veranderd worden.
Daarbij staat de verkoper volgens mij goed bekend, zadel hem niet op met jouw probleem en volg de raad van Menno op.
En als je er zeker van wil zijn dat je niet genept wordt, koop dan gewoon bij Rob.

thieuster Schreef:

Heb je een contactadres gekregen van de Douane?
Probeer dan eens het volgende: bedank ze voor de aandacht die ze besteden aan namaakartikelen en
dat je als horlogeverzamelaar ook altijd bang bent dat je opgelicht wordt. Je juicht de hele actie
dus toe, zeker omdat je een bedrag hebt betaald dat je duidelijk niet zou betalen voor een
namaak-Seiko! (kopie van de Paypal-betaling bijvoegen!)

Vraag vervolgens of je aanwezig mag zijn bij de keuring: de hele situatie maakt je nerveus en je
wilt graag zien hoe ze dat testen. Probeer vervolgens de datum naar je hand te zetten (naar
voren te halen!). Wie weet werkt het, je haalt in ieder geval het initiatief naar je toe!

Menno

Dank voor je voorstel, maar zo werkt het niet in België.

Van 1990 tot 1996 was ik douanedeclarant. Bij die mensen valt geen zinnig gesprek te voeren.

Bij jullie Nederlands, mogen wij Belgen dan vaak beoordeeld worden als een vriendelijk volk, maar bij ambtenaren zal ik zeker bot vangen.

In 1993 kwam in contact met de Immigratiedienst op Schiphol. Ik was zelf naar de Immagratiedienst gestapt omwille van het paspoort van mijn echtgenote. Was op het randje van het legale. Ik ben er vriendelijk ontvangen geweest, er is een zinnig, zakelijk en gemoedelijk gesprek gevoerd, en de zaak was geregeld. Dit zelfde gesprek had ik niet kunnen voeren met Belgische ambtenaren.

Ze zullen mij nooit toelaten op de keuring. Ik heb er eigenlijk ook weinig zin in om mij hiervoor 266km te verplaatsen. De zaak kunnen bespoedigen lijkt mij weinig waarschijnlijk.

BATMAN Schreef:

Ik ben vrij machteloos in deze zaak. Negatieve
beoordeling is laatste redmiddel om pokemonyu mijn
situatie te laten inzien. Als zij dan mijn centen
terugbetalen, dan kan de negatieve beoordeling
alsnog verwijderd worden.

Je bent inderdaad machteloos en ik leef volledig met je mee en hoop dat het goed afloopt. Maar de Douane in België is jouw probleem, niet die van de verkoper.
Om dan de verkoper te chanteren lijkt me niet de oplossing waar je voor dient te kiezen.

WVE Schreef:

En als je er zeker van wil zijn dat je niet genept wordt, koop dan gewoon bij Rob.

Zou Rob dan niet bij Ebay aankopen ? :wink:

WVE Schreef:

Volgens mij kan een eenmaal toegekende beoordeling niet meer veranderd worden.

Ik herinner mij dat ik ooit op Ebay zocht naar beoordelingen. Toen las ik een beoordeling waarbij stond : “beoordeling gewijzigd na wederzijdse toestemming”.

Zonet even gezocht, en gevonden : http://pages.ebay.nl/help/feedback/revise-feedback.html

De verkoper heeft geleverd… Of het een nepper is moet nog blijken. Maar vooralsnog valt de verkoper niets te verwijten. De verkoper om geld vragen met de belofte om evt. alsnog te betalen…, is denk ik niet fair. Ik denk dat de optie van Menno de beste is, je zult dit zelf met de douane moeten oplossen. Pas als het een mepper blijkt te zijn, dan wordt het een ander verhaal. Maar gezien de feedback van de verkoper zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn.

Ik snap wel dat het uitermate vervelende voor je is !!!

Heb je een PB gestuurd hoe je dit kunt enigzins kunt oplossen.

Maar ik denk dat als Pokemon-nog-wat recente feedback score in orde is, denk ik niet dat je bang hoeft te zijn voor namaak. Check of je ook de producten van andere kopers kunt inzien.

@thieuster
daar vind ik dat je een goed punt hebt. Met vriendelijke woorden kom je vaak verder dan alleen boze woorden. Het zijn ook maar mensen die hun werk doen, en misschien raakt diegene door een vriendelijke brief wel een beetje geneigd om even jouw pakketje even sneller door te nemen.
Mocht het niet lukken, dan kun je altijd nog een klachtbrief sturen.

Dat doet hij ook, ook van Pokemonyu (die geen nep verkoop, dus als je hem met negatievemfeedback chanteert ben je echt een fout iemand).

Ik ben dan ook blij dat er iemand is die nu eens mijn dagelijkse ellende mag meemaken. snap je nu ook waarom iets duurder ben dan Ebay, ik heb de invoerheffing betaald en de oorlog met de douane gevoerd om “zogenaamde” neppers en dat zit in de hogere prijs verwerkt.
En dan nog ben ik te goedkoop.

Er worden pakketjes gestolen en leeggehaald gedurende de reis (ik heb altijd wel 1 of meer lopende onderzoeken), en bij aankomst wel eens vertraagd door de douane die de modellen niet herkent van de Seiko site.

BATMAN Schreef:

WVE Schreef:

En als je er zeker van wil zijn dat je niet
genept wordt, koop dan gewoon bij Rob.

Zou Rob dan niet bij Ebay aankopen ? :wink: