Inmiddels had ik Seiko weer omarmt en heb ik (kortdurend) een Seiko Marine Master 300 SLA021J gehad. Werkelijk waar fenomenaal horloge. Helaas gezien zijn prijs vist hij ook in de Zwitserse vijver en bleek ik niet bestand tegen deze Zwitserse verleidingen. De MM300 heeft het veld moeten ruimen voor een Tudor Black Bay GMT, maar dat ligt niet aan de Seiko MM300 maar aan mij. En fin, in bovenstaande topic al uitgebreid gesproken over de universele Prospex en Presage dials en wat ik daar destijds van vond. Inmiddels dus Seiko weer omarmt omdat ze serieus mooie releases hebben gehad in de vorm van de 62mas reissue SPB14X serie, de Uemura / Captain Willard SPB15X serie en de nieuwe MM200 SPB18X serie. Daarnaast ook een aantal high end releases/reissues van de 62 mas en de Uemura/Captain Willard met 8L35 uurwerk. Kortom echt veel vuurwerk vanuit Seiko’s kant. Maar nu loopt Seiko weer rare sprongen te maken. De Prospex duikers krijgen vanwege nieuwe ISO certificering allemaal een extra lumeplot op 3 uur. Mijns inziens qua ontwerp echt een afbreuk aan het design.
Bij de 62mas SPB143J staat de lumeplot op 3 uur echt faliekant uit het lood en buiten de cirkel. De Seiko 62mas SPB143J was op mijn radar, maar deze design verandering wekt weer de nodige irritatie naar het merk Seiko in het algemeen op. De originele 62mas had ook geen lumeplot op 3 uur.
Door de lumeplot toe te voegen doet Seiko mijns inziens afbreuk aan hun eigen ontwerp, historie en heritage. Ik twijfel ten zeerste of de nieuwe SPB143 nog kans maakt om in mijn collectie toe te treden.
Wat vinden jullie van Seiko’s besluit tav de nieuwe lumeplots op 3 uur?
Op de Nederlandse site staan de 62mas SPB14X, de Uemura / Captain Willard SPB15X en de MM300 SLA021J nog zonder de extra lumeplot. Op de internationale Seiko site (USA) hebben ze wel de lumeplot op 3 uur. Ik ben bang dat het een kwestie van tijd is voordat de lumeplot op 3 uur ook hier komt. Of zou er een Europa versie zonder lumeplot op 3 uur komen? Denk het persoonlijk eigenlijk niet. Denk dat er gewoon een nieuwe MKII versie komt met lumeplot en dat de MKI zonder lumeplot verdwijnt…
Tja, bij de hier getoonde modellen staat de 3u lumeplot nogal jammerlijk omdat deze later is toegevoegd zonder verder iets van het ontwerp te veranderen.
Maar die lumeplot op 3 is niks nieuws, mijn 10 jaar oude BFK had die ook al.
Ah, binnen enkele jaren wordt een gewone duikhorloge totaal overbodig. Dan duiken de yups met smartdivewatch. Met ingebouwde dieptemeter, gps, hellingsgraadmeter, parcourtracker, bloedwaarden, hartslagmeter, lichaamstemperatuur, manometer tot op 0,001 bar en een batterij levensduur van 30 minuten, of 15 als je de optionele ingebouwde scanner met vis herkenner hebt (je moet toch kunnen opscheppen welke zeldzame vissen je gezien hebt) .
Overigens vind ik een datumaanduiding op mijn horloge toch wel heel prettig…
Maar geeft ie ook aan hoe laat het is? Je zal maar duiker zijn en om 8 uur thuis moeten zijn van mama, dan wil je toch weten hoe laat het is als je tussen de schildpadden zwemt? Dus toch weer een duikhorloge om zeg ik je