SEIKO game over?

Althans voor mij dan…

Na 4 Seiko’s met 4r en 6r binnenwerken had ik er genoeg van. Steeds teveel afwijking, zelfs nadat er 2 werden teruggestuurd naar Seiko NL. De laatste met 6R35 liep zodanig onregelmatig dat er dagen waren dat ze 50/70 seconden voor liep. Die is 3 keer naar Seiko NL gegaan zonder merkbare verbetering.

Nu via het forum een nette Citizen duiker met 8203 binnenwerk gekocht van @J_G en die loopt 3,4 seconden voor/24u na een eerste meting met toolwatch. Geluk? Kan zijn.

Ik blijf liefhebber van mooie Seiko’s maar zolang je met hun binnenwerken ‘geluk’ moet hebben om een ‘goeie’ te hebben laat ik het aan me voorbij gaan…

11 likes

Ik zou eerser zeggen dat jij pech hebt. Al mijn Seiko’s lopen binnen specs. 6R15/35aat ik inderdaad links liggen omdat ik er teveel horrorverhalen over hoor.

2 likes

Dat zou ik als Seiko liefhebber géén probleem vinden. Voor de exacte tijd heb ik mijn smartphone.
Als het nu 5/7 minuten per dag zou zijn, dan vind ik dat wél een probleem.

Probeer vooral te genieten van het Seiko horloge, niet van de tijd die er op staat.

12 likes

Ik draag mijn SEIKOs niet vaak/lang genoeg om daar last van te hebben. Dat is ook het leuke van deze hobby… iedereen draagt het om verschillende redenen.

4 likes

Mijn Seiko met 4R36 uurwerk zet ik 1x per week 10 seconden voor en dan loopt hij een week later 10-20 seconden achter. Lijkt me meer dan acceptabel voor de prijs die ik ervoor betaalde.

3 likes

Deze fase heb ik ook doorgemaakt, vooral toen mijn 8L55-uurwerk (in een horloge van 5000 pond) meer dan 30 seconden per dag voorliep.

Bleek dat ik 'm gewoon zelf even moest demagnetiseren, en nu loopt ie weer prima. 6R15 heb ik hier op het forum eens af laten regelen. Dus ook mijn Alpinist zit nu ruim binnen de specs.

Moraal? Ik ben inmiddels weer tevreden met mechanische Seiko’s (ook omdat alle 7S26en en NH36s wel goed lopen), en erger me inmiddels weer aan de 2824-zwitsers in mijn collectie :joy:

3 likes

En dit vind ik dus nonsens. Als een fabrikant aangeeft wat de marges mogen zijn, moeten ze er voor zorgen dat het horloge daarbinnen functioneert. Ik zou mij er dood aan irriteren. Hetzelfde als je een auto koopt waarvan gezegd wordt dat hij binnen 4 seconden op de 100 zit, terwijl hij er daadwerkelijk een halve minuut over doet. Zeg je dan ook: het is toch een mooie auto, geniet er maar van?

19 likes

Tot nu toe 12 Seiko’s gehad en één keer eentje die niet goed liep en dat is keurig en snel (door Monsterwatches) opgelost. Nou ja, jij hebt denk ik idd extreme pech. Maar kan me voorstellen dat je ervan baalt. Succes!

2 likes

Overigens nog twee dingen: ja, de 8203/8204 en 9000-serie zijn echt heel solide. Dat ben ik met je eens :slight_smile:
Als je wilt, wil ik je Seiko’s wel proberen te demagnetiseren. Dat is vaak de oplossing voor te snel lopen.

3 likes

Heb ik ook geprobeerd, ik spreek over een periode van 4 jaar. Ondertussen zijn ze allemaal weg hoor…

Bedankt voor het aanbod :+1:

Ik kan me voorstellen dat je lol er goed af is op een gegeven moment. Met uitzondering van 1 horloge hebben alle seiko‘s die ik ooit had (en dat zijn er wel een aantal) goed gefunctioneerd. Het uurwerk dat niet goed functioneerde was een 6r15.
Ik ben een Seiko fan!

1 like

5 Seiko’s hier, allemaal prima. 2 keer 7s26 en 3 6R15. Ook wel wat NH35 (4R35) binnenwerken in horloges van andere merken. Lopen allemaal wel prima, zeker gezien de 2 SARB’s en de Sumo op leeftijd beginnen te komen.

Na een aantal Seiko’s heb ik mijn liefhebberij gevonden bij Citizen. Ook de basis automaten lopen zo mooi op tijd, dat ik me aan grotere afwijkingen begon te ergeren.

Het is toch een hobby waar vakmanschap, ontwerp en technisch vernuft hand in hand gaan. Ik zeg niet dat Seiko het perse slecht doet, maar mijn persoonlijke ervaring is dat de Citizens het beter doen.

Ik ben overigens een sub-€300,- hobbyist dus ik heb het voornamelijk over basisuurwerken.

8 likes

7s36 hier in de sea urchin . Net laten vervangen want had service nodig. Loopt binnen de 5 a 10 sec per dag. Heb geen hacking dus weet het niet exact maar voor een horloge van die prijs is het echt zeer nauwkeurig.

1 like

Mooi om te horen dat ie net als mijn Fugu 1 fijn loopt.
Veel plezier ermee!

1 like

Gewoon wat tips wie weet helpt het,
Demagnetiseren helpt je moest eens weten hoeveel elecromagnetische apparaten overal staan te stralen.
Een seiko loopt het best als de veer helemaal is opgewonden.
Hoe langer je hem draagt hoe regelmatiger het uurwerk werkt.
Draag hem eens 2 weken en kijk dan wat de afwijking is. 10 minuten op de timegrapher is maar een moment opname.
Seiko heeft een zeer brede tolerantie, wat zij acceptable vinden kan voor jou een onaccepltabele afwijking zijn.
Mischien is dit al allemaal hier geschreven maar voor wat het waard is. Succes!

8 likes

TS geeft aan dat al zijn Seiko horloges niet binnen specs liepen. Bij de goedkopere uurwerken is het inderdaad zo dat ze het best functioneren als ze volledig opgewonden zijn. Dit heb ik niet met mijn 8L35 uurwerken.

Gewoon step up the game.

14 likes

Ik snap dat micro geneuzel over nauwkeurigheid bij mechanische horloges niet.

Koop dan een quartz.

8 likes

Dus jij snapt niet dat als een horloge niet functioneert zoals het zou moeten functioneren, mensen daar over klagen? Dat eeuwige geneuzel dat je dan maar een Quartz moet kopen slaat ook helemaal nergens op. Nee, horloges moeten lopen binnen de specs die de fabrikant belooft.

11 likes