Uhm, dan heb je het over 1 minuut per etmaal? Er zitten 1440 minuten in een etmaal, dan zou ik me om die ene niet erg zorgen maken……
Of mis ik iets?
Uhm, dan heb je het over 1 minuut per etmaal? Er zitten 1440 minuten in een etmaal, dan zou ik me om die ene niet erg zorgen maken……
Of mis ik iets?
Dus jij zou tevreden zijn met een horloge wat 70 seconden per dag te snel liep?
Eens, anders kunnen we net zo goed naar sierradenforum.nl
Precies, daarom zei ik ook micro geneuzel.
Zelf meerdere Seiko’s (gehad), nooit geen problemen. Ik neem ze voor wat ze waard zijn.
En ja, voor nauwkeurigheid ga ik toch echt voor een quartz versie. Heeft ook nog een fijn grab and go gehalte als extra plus
Het hoeft niet ultra nauwkeurig, maar fabrikanten moeten zorgen dat een horloge loopt zoals de specs beloven. TS had vier Seiko’s die allemaal daar buiten liepen. Als mij dat zou overkomen zou ik een bepaald merk ook links laten liggen.
Het kan inderdaad frustrerend zijn en al helemaal als ze terug zijn gegaan naar Seiko.
Het probleem is dat ze het uurwerk niet afstellen, maar gewoon swappen voor een ander uurwerk. Je weet dan niet of dat uurwerk naar behoren loopt. Daarnaast ben je hem maanden kwijt.
Het uurwerk zelf is eigenlijk niks mis mee, maar Seiko stelt de uurwerken niet echt goed en nauwkeurig af, terwijl dat heel makkelijk te doen is. Als ik ik merk dat de afwijking te groot is, dan ga ik er gewoon mee naar een horlogemaker (wel even van te voren vragen of hij het uurwerk kan afstellen). Ik heb dit tot nu toe twee keer gedaan en kostte me twee keer een tientje.
Persoonlijk vind ik dit een betere optie dan terugsturen naar Seiko, want ik kon er gewoon op wachten en was mijn horloge niet maanden kwijt.
Ik heb een tip als het gaat om te langzaam lopen; daar hou ik niet van. Licht in de plus vind ik prima, maar bij meer dan 20 seconden per dag speelt die tip ook wel weer wat op.
N.B. niet dat ik vaak de afwijking meet, maar als ik het meet,…. Dan hoop ik ook dat het resultaat licht in de plus is.
En wat is nou precies je tip?
Mijn 2 Seiko’s lopen opzich best goed ( 7S26 +5 á 7 sec per dag )
Mijn Vario met Myota 82S5 uurwerk loopt - 2 sec per dag.
Ik klaag niet.
Maar met die toleranties van de TS zou ik ook niet blij wezen.
De mijne loopt overdag iets te langzaam, ongeveer 10 seconden. Snachts doe ik hem af en op zijn kant haalt hij het weer in en loopt weer wat voor.
De tip hierboven om de veer goed opgewonden te houden is ook belangrijk.
Ik wel, een automaat moet voor mij wel minimaal binnen de specs lopen.
Ik moet bekennen bij mijn eerste automaat vond ik het ook allemaal reuze boeiend. Wat gebeurt er in de nacht als ik dat ding op de kant leg etc etc…? Nu kijk ik zo af en toe eens op de klok ( funky controlled) en dan stel ik mijn horloges gewoon een paar minuutjes bij on the fly. Is toch allemaal niet zo heel belangrijk…en specs…tja dat is ook allemaal grotendeels marketing flauwekul.
Ah! Autocorrectie en ik zijn geen vrienden!
Geen tip van mij; waar er tip in mijn post terechtkwam typte ik toch echt tic.
Ik denk dat ik dan ´geluk´ heb. De 6R15 van m´n SPB077J1 loopt zo´n +2 sec per dag. En de 4R36 van m´n 5je loopt tussen de 10 en 12 sec te snel per dag.
Allebei met hacking dus als ik ze meerdere dagen na mekaar draag is het gewoon eventjes de secondenwijzer stoppen en synchroniseren met de ´multiband 6´ Casio.
Daarom heb ik ook liever dat mijn horloge te snel loopt . Ik merk wel dat de 8L35 uurwerken een stuk stabieler lopen dan de 4R35. Die fluctueren veel meer. Hoe ik mijn horloges met 8L35 uurwerk gebruik of neerleg, ze lopen constant 5 seconden per dag te snel.
Botte pech, doorgaans lopen ze prima binnen de specs. Seiko maak ontelbare uurwerken en het is bekend dat ze die niet stuk voor stuk nalopen. Zeker niet in het goedkopere segment.
Maar om hiermee nu een merk compleet af te schrijven? Beetje overdreven.
Of mee leren leven, of (zelf) af laten regelen. Echte fouten worden onder garantie gefixt, toch?
Ik schrijf niks af. Ik vind Seiko’s mooie horloges, maar zoals ik al zei kan ik het mij voorstellen dat je een merk afschrijft als je er vier horloges van hebt gehad en ze alle vier buiten specs lopen.
Zoals gezegd, botte pech. En statistisch bijna onwaarschijnlijk maar het zal wel.
Tsja, wie zal het zeggen? Ik ontwijk om deze reden wel het 6R35 uurwerk.
Ik heb de Seiko’s ver weggeborgen. Poppetjes gezien, kastje dicht