Heb je nog wat leuks in de aanbieding?
Wellicht een keer in het blauw.
Zet je er dan wel bij of ze keurig binnen specs lopen?
Gek genoeg doen ze dit wel, maar +20sec per dag is me teveel. En in de min is het nog irritanter. Ik ga nu quatrz all the way
Dat vind ik ook teveel. Ik merk ook dat ik horloges weg leg als ze meer dan 10 seconden afwijking per dag hebben. Quartz vond ik eerst niks, maar begin het steeds meer te waarderen. Mijn duurdere horloges lopen allemaal binnen de 5+ en daar ben ik wel content mee
Ik kan me hier ook wel in vinden. Met al die Teams besprekingen op het werk tegenwoordig begint het voor mij eigenlijk best belangrijk te worden dat m’n horloge een beetje accuraat loopt.
Ik haat het om steeds m’n telefoon erbij te moeten pakken voor de tijd.
Tsja, misschien is een automaat niet je ding? M’n Bulova Jet Star loopt met z’n ‘precisionist high-accuracy’ uurwerk na een paar maanden een seconde van de tijd af.
Mijn quartz loopt -3sec in de maand! Dat is even andere koek
Same here. En kunststof. Zo’n klomp staal aan de pols wil ik echt niet meer. En komt ook nu na een tijd quartz hopeloos ouderwets over.
Dat kan beter
Heerlijk is dat. Ik heb sinds een paar maanden een Seiko met high accuracy quartz (8J41-5000) en die loopt ondanks z’n leeftijd (ik schat zo’n 30 jaar) en bijbehorende Quartz drift zo’n +4.8s in 50 dagen.
Dat noem ik wel acceptabel
Dat is zeker netjes!
Ook voor drie tientjes?
De Casio NASA MRW draag ik continu, lekker licht aan de pols. Zeker nu ik hem op 18mm Perlon heb gezet. 28 gram, in die richting. I love it! Met draaibare timing bezel.
Ik vind de moderne uurwerken van Seiko gebaseerd op de 7S26 tien keer niks. Ik ga sneller voor een goedkope vintage en deze laten servicen.
Heb een king seiko 56 en een lord marvel 36000 beide voor 100 euro op Catawiki gescoord en naar een niet al te dure horlogemaker gegaan.
Op deze manier heb je echt top seiko horloges voor dezelfde prijs als een moderne met echt prachtige wijzerplaten.
Multiband 6 does the trix
Ja, het toppunt van efficiëntie, natuurlijk. En prima als beater of (zwaar)werkhorloge, wat mij betreft. Maar ik zou met zoiets als dagelijks horloge, als horlogegekkie, toch niet heel blij worden. Niet omdat het “niet duur genoeg” is of zo. Dat is voor mij geen ding. Gewoon erg eenvoudig en gewoontjes en duidelijk functie voor vorm, imo. Maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk. Als jij er gelukkig mee bent, prima natuurlijk!
Verder, is het gek dat ik, na het lezen van dit topic, ineens weer zin heb om weer een Seiko te kopen?
Deze vind ik al heel lang leuk. Maar ja, natuurlijk totaal overbodig. Moet het ook gewoon niet doen. Maar wel een lekker maatje en met een leuke verwijzing naar een vintage duikertje van hetzelfde merk.
Zelf ook een paar 4R’s gehad en nu een 6R in de collectie. Ze liepen/lopen allemaal binnen de spec van Seiko. Heb soms het gevoel of Seiko soms wat meer onder een vergrootglas zit als het gaat om afwijkingen.
De tip die hier eerder gegeven is om wanneer het je stoort hem te laten afstellen door een horlogemaker is denk ik de juiste weg. Dat had ik ook gedaan wanneer ik me eraan zou storen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de populariteit van Seiko, alsmede Grand Seiko nooit begrepen heb. Hier wil ik de fans uiteraard niet mee zieken, maar ben gewoon oprecht benieuwd waar het 'm nou in zit. De gemiddelde menukaart in een Chinees restaurant vind ik nog overzichtelijker dan de lineup van Seiko.
Ooit ben ik in een zoektocht naar een nieuw horlogemerk bij Seiko gaan kijken en al snel ontstond de variatie op het spreekwoord “door de Seiko’s het bos niet meer zien”. Neem bijvoorbeeld de Prospex. Alles lijkt op elkaar maar toch enorme prijsverschillen. Verschil zit 'm dan in uurwerk (bijv. 4R35 vs 6R35), wel of geen ontspiegeling op het glas etc. Enerzijds wel mooi (net als bij een auto) maar het is niet mijn ding. Mijn grootste afknapper op het merk is toch wel onderstaand voorbeeld:
Dan koop ik liever een mooie Zwitser met een ETA of Sellita.
Tja, ik voel me niet geroepen om jou ervan te overtuigen dat je Seiko vooral leuk moet vinden. Ieder z’n mening. Ik kan je wel uitleggen waarom ik Seiko leuk vind. Het merk heeft een enorme impact gehad op de horlogewereld. Dit weet je waarschijnlijk en zo niet, dan is dat wellicht interessant om je eens in te verdiepen. Daarnaast maakt Seiko al vele decennia modellen die mij aanspreken, zowel qua looks als qua prijs-/kwaliteitverhouding. Je krijgt veel voor een redelijke prijs, vind ik. En ze gaan -zo is mijn ervaring en ik heb er nu 12 gehad- niet stuk en kunnen zelfs zonder onderhoud decennialang vrolijk door blijven lopen. Ja, je kunt pecht hebben. Maar dat geldt voor ieder merk. Hiervan vind je in ieder merktopic voorbeelden.
Die niet noodzakelijk beter loopt. Een standaard grade Sellita SW200-1 loopt in principe gemiddeld +/- 12 seconden per dag maar gaat binnen de norm van Sellita helemaal tot +/- 30 seconden per dag. De “Special” grade is een stuk beter met gemiddeld +/- 7 sec./dag en tot maximaal +/- 20 sec./dag. Maar het is zeker niet ongewoon om in die prijsklasse een standaard Sellita te krijgen.