Ik vind dit geen probleem heb ook een 6r35 en no problem for me. Ieder zijn ding zeker
Als je je erin verdiept is het best wel overzichtelijk. De specs die ze noemen zijn heel ruim. Mijn Seiko Cocktail-time zou -30 - +45 moeten lopen.Deze loopt +6
Het is toch ook gewoon een plaatje?
Dag Valkyrie, ik heb herzelfde probleem met Seiko SKX007 loopt zeer slecht op tijd, een San Martin daarentegen vind ik een erg goed horloge en na mijn mening vele malen beter gebouwd dan een Seiko 5, SKX, etc.
Echt veel waar voor je geld!
Als je de horloges in roulatie draagt gaan ze maar een dagdeel of dag om de pols.
Een enkele maal 2 a 3 dagen.
Dan maken de specs helemaal niets uit.
En vwbt de Teams-bijeenkomsten, zet je horloge standaard een minuut voor, of ontspoort het werkzame deel van je bestaan dan meteen?
Wil je van alle gezeur af zijn neem dan een quartz. Die lopen hier overigens ook een minuut voor.
Een Quartz die 3 seconden per dag afwijkt zou ik dan weer niet trekken.
Zelfs Kruidvatquartzen lopen beter.
Bijna allemaal HAQ hier.
We zijn hier natuurlijk om over horloges te praten. Ik wilde een tijdje geleden eens iets anders proberen en dat begon met een G square. Dat beviel zo goed dat ik geïnteresseerd raakte in kunststof horloges, de functionaliteit en vooral het lichte gewicht en nauwkeurigheid. Worden ook gedragen door veel professionals in vele soorten werk om de robuustheid en ook wel om de tech en no-nonsense uitstraling. En vooral geen bling. Zo kwam ik de MRW tegen bij NASA en ik dacht hé, dat is interessant en wat kost dat? Meteen besteld natuurlijk. Duurde nog 3 maanden, overal was de blauwe versie die ik mooi vind out of stock. Gelukkig kwam Casio medio vorig jaar met een nieuwe batch. Uiteraard heb ik ook mijn andere horloges nog en die komen tzt ook wel weer eens aan de pols, maar de plastics zijn wel blijvertjes. Ze zijn in ieder geval het proberen zeker waard, het heeft wat
Hey, zolang we maar dragen waar we blij van worden, is het helemaal o.k. en zo te lezen is dat voor jou zeker zo. Dus
Met u eens.
+25 -15 vind ik ook echt niet meer kunnen in 2024. Die toleranties moeten toch veel beter kunnen met de huidige techniek.
Hoezeer ik ook accepteer dat alle mechanische uurwerken van wie dan ook anachronistische rommel is wat betreft tijdmeting is dat natuurlijk onzin. Als je een horloge koopt dient hij binnen de spec te lopen die de fabrikant aangeeft. Klaar. Dat geldt voor alle techniek die je koopt, niet alleen voor horloges.
Grappig genoeg heb ik die ervaring niet in diezelfde vorm. Lage amplitude en beat error is me wel overkomen, buiten de spec lopen niet.
Ik heb één Seiko gehad met 6R35 uurwerk wat na een val op een stenen vloer niet fijn meer liep. Die is ondanks het vermelden kostenloos door Seiko gerepareerd. Voor de val liep hij prima.
Een tweede horloge met 6R35 liep weliswaar met lage amplitude en hoge beat rate, maar nog steeds binnen de max afwijking die voor dat uurwerk stond. Die is ook door Seiko vervangen, waarna de beat error snaarstrak liep, ofschoon de amplitude altijd wat laag is.
Mijn huidige Seiko met 6R35 uurwerk loopt als een tierelier. Dat is een SPB317 die ik nieuw kocht.
Daar heb ik er ook meerdere van gehad. Op dit moment de enige in het bezit van m’n vrouw. Die dingen lopen als een tank. Ik heb nog nooit een 4R in handen gehad die niet keurig binnen de spec liep, ook niet na mishandelen.
Een mens gaat zich bijna afvragen wat je met die dingen doet.
Hier een tevreden mens met zo’n tien Seiko’s uit diverse prijsklassen.
Het lijkt mij dat juist door het brede aanbod er een grote doelgroep is. Doordat er inderdaad in de bestaande modellijnen ook in kwaliteitniveau een divers aanbod is, is er ook in dat opzicht keuze. Wil je een horloge van €150? Of een van €7000? Kan gewoon. Het “instappen” bij het merk is daardoor makkelijk, en mits het aanbod/de producten je aanspreken kun je er alle kanten op.
Heb je ook bij Citizen gekeken? Orient? Casio? Voor mij zijn alle G-shocks hetzelfde
Eindstand, voor heel veel mensen biedt Seiko wat moois. Een heel klein deel daarvan maakt zich druk over de nauwkeurigheid
Het zou mij niet verbazen als er tegenwoordig juist meer redenen zijn waardoor het goed afstellen juist minder makkelijk -lees, goedkoper- is…
Er zit een verschil in:
- of de techniek in het uurwerk zélf geen (voldoende) nauwkeurige loop kan bieden;
- of de kwaliteit van assemblage voldoende is;
- of dat het horloge nauwkeurig genoeg wordt afgesteld.
Voor mij allemaal vraagtekens wat de gemiddelde run off the mill Seiko betreft, maar ik heb de indruk dat ik vaker lees dat een Seiko uurwerk na afstellen wél goed loopt, dan dat er fundamenteel iets mankeert aan het uurwerk. Waarmee ik aanneem dat “de huidige techniek” wel goed zit.
Maar alle mechanische Seiko’s checken en afstellen is natuurlijk een enorme onderneming. Volgens mij is de kostprijs van een midline automaat tientjeswerk; kosten van afstellen, omvang en vertraging van de productie in aanmerking nemende, kost dan misschien, wat, een kwart, helft van het uurwerk? Als je dat teruglegt op de totale prijs van het horloge, is dat het waard? Want tegen die tijd is het geen tientjeswerk meer.
Dus, blijkbaar kan het wel, maar bij Seiko blijkbaar niet voor wat we ervoor willen betalen
Tja. Welk deel van de kostprijs is toe te schrijven aan ontwikkeling/ontwerp van een product? Vergeet ook ff niet dat Seiko in-house uurwerken gebruikt in plaats van elders te shoppen.
Dit soort kosten zijn bij San Martin in elk geval geen probleem…
Ik daag je uit om een fatsoenlijk overzicht van Longines, Hamilton of Tissot horloges te krijgen. Man, dan zijn de series van Seiko een oase van overzichtelijkheid.
De kwaliteit van de websites van negen van de tien horlogemerken is om te huilen, met een positieve uitzondering voor zowel Rolex als Cartier.
Die komen, afhankelijk van het afwerkingsniveau, ook gewoon met zeer ruime +/- specificaties. Nu niet gaan doen of iedere ETA gelijk geschapen is. Zie hier de range van een 2824-2:
-12 - +30 ligt tenslotte in dezelfde ball-park. Uurwerken zoals de Powermatic 80 hebben af fabriek goeie accuratesse-specs, maar zijn dan weer modulaire half kunstoffen wegwerp rommel.
Iedereen bespaart aan de onderkant van de markt kosten. Bovendien: Zwitsers geloven niet in under-promise.
Ik heb nu een Longines Dolce Vita om met een “simpel” eta uurwerkje. En die loopt 0,5 seconden in de plus. Die zit qua prijs niet ver van Seiko’s in het midden segment, dus het moet naar mijn mening gewoon kunnen voor een Japans bedrijf. Ik zou als Japanse baas seppuku plegen bij deze toleranties.
Ok. Als je er nu honderd had, dan hadden we een basis waarop we conclusies kunnen trekken. Er zal vast iemand een goedkope Seiko hebben die op een timegrapher ± 1 sec doet, veegt dat dan alle kritiek van tafel?
à €2k vergelijken met 4R Seiko’s onder €1k is natuurlijk nonsens. Vergelijken met een 6R uurwerk pakt voor de Longines gunstiger uit, maar ook dan hebben we het over Seiko’s vanaf, zeg, €1200, dus welk punt wil je nu maken met deze vergelijking? Dat de Longines veel te duur is, óf dat het blijkbaar toch geld kost om een beter uurwerk te leveren?
Ik zeg ook niet dat mijn horloge maatgevend is maar geeft wel aan dat het heel accuraat kan lopen. Zo’n SLA021J1 bijv. met 8L35 uurwerk kost EUR 3.200,00. Ze geven daar een nauwkeurigheid op van +15 tot -10 seconden per dag. Ik vind dat om je dood te schamen als Japans merk.
Dat is ook wat ik probeer te zeggen. Dat Seiko de moeite niet doet om het wél zo goed mogelijk af te stellen is jammer, maar dat wil niet zeggen dat de uurwerken niet goed zijn.
En of het merk zich kapot zou moeten schamen kan je m.i. pas stellen als je weet hoe het grootste deel van bijvoorbeeld die 8L35’s loopt. Als de hoofdmoot in praktijk heel mooi loopt, is er toch niets aan de hand?
En in lijn met bovenstaande, we kunnen toch pas stellen of de uurwerken in Seiko’s in het algemeen belazerd zijn als we de verhouding volgens specs functionerende uurwerken vs de slechterikken weten, zo niet, dan is alles toch speculaasie?
Ik zou het inderdaad waarderen wanneer ze zich meer zouden inspannen om zeker te zijn van een goede accuratesse. Dan kunnen ze ook adverteren met betere waarden, geeft meer vertrouwen. Althans bij mij.
Al 3 seiko’s gekocht en 1 spinnaker (seiko binnenwerk).
Liepen allen naar behoren voor hun prijs. (€200-240-340-675). Heb er nu nog 2 in de verzameling, en de duurste seiko krijgt meer draagtijd dan horloges die het tienvoud kosten.
Al maken ze ook verschrikkelijke miskleunen.
Eensch
Ook eensch.
Dat is inderdaad zo. Wat dat betreft onderscheiden ze zich wel van alle andere merken.
Ook dat moet ik eerlijk toegeven (ik vind Casio wel echt een gaaf merk)