seiko hardlex, vervangen of niet?

hallo allemaal,

zojuist een seiko flightmaster gekocht waar ik met smart op zit te wachten overigens, maar mijn vraag gaat over het zogenaamde hardlex-glas.

het schijnt dat deze tussen saffier en mineraalglas inzitten qua stevigheid en krasbestendigheid,
zal ik dan toch bij de juwelier het hardlex eruit laten halen en laten wisselen voor een saffieren exemplaar aangezien het er op school niet altijd zachtzinnig eraan toegaat.

met vriendelijke groeten,

een 16-jarige horloge freak :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

Ik zou het zo laten totdat er teveel krassen op het glas komen. Daarna vervangen voor saffier.

11 likes

Tenzij je echt een andere vorm wilt of het subtiele visuele verschil van saffier mooier vind, zou ik het lekker even laten. Inderdaad kan het altijd later nog, mochten er krassen in komen.

zal al met al een hoop geld kosten om dat door een juwelier te laten doen. Ik zou het lekker zo laten.

Daarnaast vind ik het persoonlijk irritant als er stof onder het glas komt. Bepaalde horlogemakers zijn daar niet zo scherp op. :crazy_face:

Lekker laten zitten… beetje voorzichtig mee om springen… als dat niet lukt koop een goedkoop klokkie voor op school… (Anders zou ook je saffier glas in duizend stukjes gaan :grin: )

Ik ben vast de eerste die dit zegt:
zo laten en als het onder de krassen zit kan het altijd nog, niks mis met hardlex op zich. Saffier is wel krasbestendiger maar zou ik voor de meerprijs lekker laten voorlopig.

Ik zou zeggen wisselen! Daar wordt het horloge echt mooier van vind ik.

1 like

Wisselen kan altijd nog. Hardlex kan verrassend veel hebben. Kijk maar of je nog steeds verbonden bent met het horloge tegen de tijd dat de krassen teveel worden.

2 likes

Laten zitten. Ik zie het niet of amper. Zit misschien in mensen hun hoofd.
En voor de stevigheid? Ach, hoeveel krassen krijgt iemand op zn horloge bij normaal gebruik ?

Pas als er een hele grote X op het glas zit, zet je er wat anders in. Tot die tijd heeft t echt geen nut.

2 likes

Mee eens.
Laten zitten.
Wachten tot er echt ernstige krassen komen.
Dat zal nog flink wat jaartjes duren want dat hardlex is uitstekend horlogeglas :+1:

Ik heb een SKX van 10 jaar oud en ik ben er niet zuinig mee.
Heeft wat micro krasjes zelfs op de foto bijna niet te zien.
Een krasje in het midden en een paar kleine putjes hier en daar.
De bezel hebben we het even niet over, krast behoorlijk en is
gevoelig voor direct zonlicht :grin:

1 like

Gezien de aard van je vraag maak je je licht zorgen.
Dan zou ik hem wisselen, er zijn genoeg jongens die weten wat voor saffier er in past en deze voor een zacht prijsje er voor je in willen zetten.
Ik zeg wisselen die hap.

Voorlopig (of misschien permanent) niets aan laten doen. Eerst lekker genieten van je aanwinst, veel plezier er mee!

1 like

Je zit op een kickboks school? Militaire dienst?
:stuck_out_tongue_winking_eye:
Indien je gaat wisselen, check even goed wat de juwelier er voor vraagt. Er zijn genoeg adressen waar het voordelig zou kunnen. En sommige juweliers Ouden wel eens onnodig duur kunnen zijn.

Tegen de tijd dat je vervelende krassen hebt, ben je hier op HF al lang verliefd op een ander :bulb:

1 like

Dat dus.

En het is beter dan mineraal, dus het loopt los met de krassen.

1 like

Zoals Han zou zeggen: plexiglas erin. :wink: On-topic: ik heb het idee dat saffier meer spiegelt dan hardlex, dus dan zou je voor ontspiegeld saffier moeten gaan. Als het de prijs waard is voor jou, dan waarom niet?

Vanwege bovenstaande zou ik hardlex laten zitten. Saffierglas krast iets minder snel maar hardlex is steviger en zal minder snel kapot gaan.
En zie alle andere adviezen hierboven m.u.v de vervang adviezen :wink:

haha neejoh, gewoon een middelbare school hoor , je weet misschien wel hoe dat gaat haha

Wat kan er gebeuren als je in de Bieb zit te studeren?

2 likes