Vandaag mijn Seiko kinetic charger binnen gehad, besteld op Ebay.
ik had de charger besteld op hoop van zegen uit de Philipines 10 dagen geleden.
Al met al razend vlug dus.
Direct wat kinetic’s aan het infuus gelegd en het werkt inderdaad prima. na 20 minuten laden al voor 2/3 vol.
Mocht er nog iemand bij mij in de buurt wonen en ook is zijn kinetic wil vol laden je bent welkom.
Gewoon het kinetic horloge met de glaskant op de lader leggen met de kroon in het gebied wat correspondeert met het kaliber nr.
en de lader aan zetten.
Het werkt met inductie, in het horloge zitten oscilators of spoelen die worden opgeladen en de spanning dan afgeven aan de capacitor.
de duur is afhankelijk van de ontlading en varieert van 20 min. tot 3,5 uur voor een voledige doorlading.
Prijzen variëren sterk, van 220 dollar in de Philipines tot 325 eur. in Duitsland.
Waar ik de lader vandaan heb vraagt zo’n 220 dollar, heb afgedongen tot 150 dollar + 20 dollar verzending en geen douane invoerrechten.
Ben het nu aan het uitproberen.
Je hoort er nog van.
En anders bij Rob capacitors bestellen voor eur. 17,50 en er zelf inzetten.
Of laten doen door Rob.
Werkt niet bij alle modellen, de oscilators in het horloge moeten precies goed liggen, daarbij komt nog dat het magnetisch veld erg laag is.
Volgens mijn handleiding moet die 1 kHz bedragen.
Als je op de site van de Gamma kijkt staat er ook zoiets te koop nm. een setje van 3 oplaat bare waxine lichtjes.
zal het ff opzoeken als je daar in die rondjes je kinetic doet, moet je steeds even draaien tot je ziet dat na verloop van tijd de capacitor bij laad.
In theorie zou je dan 3 kinetic’s kunnen laden.
Het principe van de Seiko lader berust op magnetischme, dus lijnen die als het ware rond gaan bv. zoals het magnetische zoals die rond de aarde is om ons te beschermen tegen geladen deeltjes van de zon.
Jazeker. Ik ben eerst ook met een tweetal laders van tandenborstels aan de slag gegaan, om vervolgens tot de conclusie te komen dat die (van mij) niet goed werken. Vervolgens over de imageo lader gelezen en via marktplaats eentje gevonden.
Niet lang moeten zoeken naar de juiste positie, want er was al over geschreven op WUS geloof ik.
Ik zet ze er op deze manier in en dan gaat het perfect.
Begrijp eerlijk gezegd niet waarom die Seiko oplader zo prijzig is, behalve door schaarste misschien. Deze wordt toch niet meer gemaakt of wel?
Heb zelf 1 kinetic. Charger is handig maar te duur voor mijn ene kinetic. Heb zelf voor deze variant gekozen: http://www.quality-batteries.co.uk/Kinetic-Charger.html
Werkt maar je hebt wel veel geduld nodig. Mijn lege kinetic heeft er toch bijna 2 weken over gedaan om weer vol te raken. Als ik het zo zeg is de echte Seiko charger zo gek nog niet
De Seiko charger laad een geheel lege kinetic in 20 min. op’, de sec. wijzer geeft dan 10 sec. na 12 uur aan.
Volledig geladen in 2a3 uur mits de capacitor goed is.
Ik vind het een wereld ding ondanks de hoge prijs.
Er staan er nog een paar op Ebay dacht ik.
Bij mijn weten zijn er door Seiko 50.000 van geproduceerd voor de Dealers die er hun handels voorraad me konden onderhouden.
Ik heb kinetic’s die al jaren stil stonden er weer mee aan de praat gekregen, ze lopen weer zeker een dag.
Ik ga wel een update doen en alle oude capacitors vervangen die er al 8 of 9 jaar inzitten.
Heb ze al besteld bij Rob, maar die geeft even niet thuis.