Seiko Kinetic horloges systematisch laden – hoe doen jullie dat? Tips & ervaringen gezocht!

Allereerst, leuk dat je het topic hebt aangeklikt!

Misschien heb je zelf een Seiko Kinetic of ben je gewoon nieuwsgierig.

Voor wie het systeem niet kent: een Kinetic wekt elektrisch vermogen op via het slingeren van het automatische rotorwiel. De energie wordt opgeslagen in een kleine oplaadbare cel (bij oudere modellen een capacitor, bij latere vaak een lithium-ionaccu).

Zo krijg je de precisie van quartz met de ‘zelfopladende’ charme van een automaat.

Ik bezit twee Kinetics uit mijn tienertijd en ben er nog steeds gek op. Ze lopen nog goed, maar tegenwoordig ontladen ze sneller of vallen zelfs stil. Vroeger kon ik ze weken wegleggen; toen droeg ik ze vaker en bleef de cel dus constant vol.

Nu is de draagtijd te kort om de lading hoog te houden, waardoor het energieniveau structureel laag wordt. Ik zoek daarom een efficiënte methode om ze opgeladen te houden zonder ze continu te dragen en zonder de opslagcel onnodig te belasten of te laten degraderen.

(Ik ga er vooralsnog vanuit dat de beperkte draagtijd het grootste probleem is. Als de condensators zelf al serieus achteruitgaan hoor ik graag hoe ik dat kan herkennen!)

Wat ik tot nu toe overweeg:
• Wekelijks elk horloge enkele minuten actief rondzwaaien om ze tot de maximale lading te brengen.
• Een automatische horlogewinder inzetten, al weet ik niet of dat bij Kinetics effectief is.
• Ik zag filmpjes van mensen die hun Kinetic op een elektrische tandenborstellader leggen om het rotorwiel continue te laten draaien—geen idee hoe veilig of zinvol dat is. Ervaringen welkom!

Daarom mijn vragen aan jullie

1 je creatieve of beproefde laadoplossingen?
2 hoe zou jij “Seiko Kinetics” gezond en geladen houden in je collectie?

Excuses als er al losse discussies over bestaan; ik wil met dit draadje graag alle kennis bundelen en uiteindelijk afsluiten met één duidelijke “roadmap” voor Kinetic-bezitters. Laat dus ook weten wat jij graag in zo’n samenvattend overzicht zou willen terugzien.

Hieronder nog een foto
Van de twee klokjes!

Mvg,

Mies

Uploaden: IMG_3783.jpeg…

3 likes

Als je niet draagt…

Elke week 5 minuten Seiko swingen. Met je handje totdat ie vol is. Dat geeft de Kinetic zelf aan wanneer ie klaar is.

7 likes

Het zijn geen klokjes, het zijn horloges.

6 likes

Het bovenstaande is niet de bedoeling!

Filmpje erbij:

1 like

Ff om der rechterpols als de vrouw geen zin heeft?

5 likes

Sq100 je hebt helemaal gelijk, in mijn enthousiasme heb ik gekozen om het topic zo te eindigen:
Onderin verwijd ik naar twee horloges
Maar ik noem ze met liefde ‘klokjes’

Zo doet seiko t zelf.

2 likes

Ik heb twee kinetics, een auto-relay en een Jorg Hysek ontwerp. Op een normale winder worden ze niet opgeladen. Toen een tandenborstel oplader gekocht (Philips meen ik), daarmee lukte het ook niet. De auto-relay stopt na vier dagen en als ik die weer ga dragen is het een kwestie van heel even heen-en-weer slingeren en op tijd zetten. De Jorg Hysek moet helemaal opgestart worden. Wanneer de secondenwijzer steeds twee tikken geeft is het einde oefening voor de capacitor of de batterij.
De enige oplader die effectief is, is hierboven door Ruud gepost. Als ze al te vinden zijn, hangt er een flinke prijs aan.

2 likes

Waarom niet? Dan ook niet op je pols.

1 like

Het schijnt met de beweging te maken te hebben.

Een watch winder draait wellicht te langzaam om een goed voltage op te wekken in de ‘dynamo’.

Maar bij veel horloges (ook solar) zijn na 10 tot 20 jaar de oplaadbare cellen gewoon op, zeker als de lading meestal laag is geweest. Dat lijkt me in jouw geval ook het probleem. Ik zou zeggen: vervangen en af en toe dragen.

1 like

Dat geldt alleen als je onvoldoende zwaaiende bewegingen maakt met je pols, de handeling die @Zirx aanhaalt werkt bijv prima. Een normale watchwinder niet.

1 like

Voor de nerds: de delta t is de relevante variabele bij het opladen van een Kinetic, en hoe sneller de rotor draait, hoe beter. Hij kan uren continu langzaam draaien zonder resultaat.

1 like

Pre-Kinetic was er een Seiko quartz die je met de hand kon opwinden, 3 minuten opwinden voor 3 dagen lopen.

3 likes

Ik neem ze regelmatig al Seiko-swingend mee tijdens het rondje met het hondje. Deze en de blauwe variant.

Wissel ik af met deze, ook een kinetic die je ook kunt opwinden dmv de kroon >

5 likes

WoW Die zwarte kende ik niet.
Wel heel mooi.
Die PR vind ik ook zo mooi bij Orient.

Blijft leuk spul en makelijk dat je ze een tijdje kan wegleggen.
Mijn zoon heeft de BFK pepsie.

5 likes

Ah ok. Zou denken van wel maar heb best heftige winders gezien. Zelf moet ik er niets van hebben.

1 like

Zekers, en een aardig flink bakbeest ook nog ‘s, deze SBDD003. Is er ook in titanium, maar dan zonder de pvd-coating.

2 likes

Ik ga zoeken!
Titaan moet ik hebben lekker groot.
Bedankt

2 likes

Hier staat het mooi uitgelegd, de schwung moet hard genoeg zijn om de energie op te wekken, er wordt geen rad rechtstreeks aangedreven.

1 like