“kinetic_repairs_uk”, verkoper op eBay, verkocht gemodificeerde watchwinders waar kinetics het prima op doen: van bijna leeg tot nokkie vol in zo’n drie uur. Of 'ie ze nog heeft weet ik niet (en ik krijg de link naar het product niet gekopieerd).
Deze is in ieder geval wel beschikbaar en werkt, heb mijn Philips Imageo vervangen door de Feichongho ( wat een naam ).
https://www.amazon.com/FEICHONGHO-Automatic-Shutdown-Function-Rotating/dp/B0BY39Y52K
Hai, dit forum heeft een zoekfunctie. Hiermee had je het Seiko Kinetic Only topic kunnen vinden, dat al 9 jaar bestaat.
In dit topic had jouw vraag heel goed gepast en dan hadden er nu niet twee van dergelijke topics naast elkaar bestaan.
Bedankt!
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet eerst heb gezocht, maar meteen ben gaan posten . Onder mijn stukje heb ik me bij voorbaat al verontschuldigd, gelukkig! Een horlogeforum zou natuurlijk niet compleet zijn zonder dat de Kinetic-technologie al uitgebreid besproken is geweest.
Volgende keer zal ik eerst even de bestaande topics doorspitten voordat ik iets nieuws plaats.
Uiteraard hoop ik via deze post wat gelijkgestemden te vinden die vandaag de dag zoals mij, nog kinetics optimaal in leven willen houden en lezen hoe zij vorm geven aan deze zelf bedachte missie.
snelle, lange slingers werken ook natuurlijk, maar dat is in de praktijk wat lastig qua timing, zoals hoelahoepen.
Volgens mij heb je niet alles doorgelezen…€20.
Ik heb al jaren een setje kinetics op een Philips Imageo led-kaarsen lader liggen.
Op zich werkt het prima met een inductiespoel om zo te werken, net als een paar (Braun?) laders voor electrische tandenborstels.
Die lader heb ik ook een keer open gehad, en technisch is het allemaal niet zo heel erg spannend, een postzegelformaat printplaat onder de led, die ook meteen de drukknop is en een timer start (90 minuten aan ofzo) en een inductiespoel rond elk kuipje in de bovenbouw, gekoppeld aan een 5 volt trafo voor in het stopcontact.
En het werkt allemaal op de inductiespoel op dezelfde manier zoals intern in het horloge ook gebeurt.
Puntje van aandacht, de Philips Imageo serie is al tijden uit de handel, dus eigenlijk alleen met goed fatsoen 2e hands te koop.
Haha ik blijf even muggenziften. Ik heb een sterk vermoeden dat er een gelijkrichter in zit, en dat de draairichting er dus niet toe doet.
Wie weet is het zelfs een FULL BRIDGE RECTIFIER!
En strikt genomen doet niet het momentum ertoe maar de snelheid (momentum is massa x snelheid), want de massa van de rotor is een constante.*
En nog specifieker, het ontwerp van een generator is dusdanig dat er bij een constante snelheid van de rotor - mits hoog genoeg - toch een variabel magnetisch veld is, zoals ‘waargenomen’ door de spoel. De sterkte van de magneet is constant, maar hij beweegt steeds naar de spoel toe en weer van de spoel af, en door dit veranderende magnetisch veld is er inductie in de spoel.
*Dat de rotor überhaupt beweegt is dan weer het resultaat van de massa van de rotor en het momentum van de rotor als je je arm beweegt en dan plotseling een andere kant op beweegt (waarbij de rotor massatraagheid heeft), en van de zwaartekracht.
En die bewegende arm? Die heeft ook snelheid en massa = momentum = kinetische energie, en zo komen we aan de naam KINETIC.
Wie zijn horloges liefhebbend klokjes wil noemen mag dat - in dit vrije land - lekker zelf weten!
Top!
Alleen maar mooi om het te verfijnen. ik pas het graag aan. Deze aanvullende in inzichten zijn precies de reden waarom ik graag door het forum scroll!
Nu heb ik vorige keer het stuk verwijderd en opnieuw gepost. Is er een andere manier?
Hier in elk geval de meest recente versie:
Dit is een herziene versie van de oorspronkelijke gids.
In de eerdere versie was de bevestigde werkende winder niet benoemd. Die versie is verwijderd om verwarring te voorkomen. Deze update bevat meer informatie in één overzichtelijk bericht.
- In de eerdere versie is beschreven dat de draairichting en het momentum bepalend zijn voor het opladen. Deze update bevat een beter passende uitleg. Uitgaande dat er mogelijk een “gelijkrichter” in zit
Het topic kan gesloten worden.
Begrijpelijk dat er een slotje op komt vanwege het dubbele topic.
Mijn doel met dit topic: één praktisch en overzichtelijk naslagwerk bieden voor het onderhouden en laden van Seiko Kinetic-horloges, voor wie ze niet dagelijks draagt.
De gids hieronder is gebaseerd op Seiko-handleidingen, ervaringen vanuit het forum en YouTube, plus wat eigen rekenwerk.
➤ Drie praktische opties:
- Draag het horloge regelmatig
→ Voor een volle lading: 10–14 dagen dagelijks dragen (8–10 uur per dag) bij oudere modellen met condensator. Bij nieuwere modellen met Li-ion cel vaak sneller (± 7–10 dagen).
- Laad handmatig met de Seiko Shuffle
(zie uitleg verderop in deze gids)
- Gebruik een geschikte winder
– Officieel zijn ze zeldzaam en vaak kostbaar
– Er bestaan echter betaalbare modellen die de juiste beweging maken
Seiko Kinetic – Onderhoud & Laadgids
Waarom laden belangrijk is
De energie-opslagcomponent (condensator of Li-ion cel) blijft het langst gezond bij regelmatig gebruik.
Langdurige volledige ontlading versnelt slijtage en kan blijvende schade veroorzaken.
Deze gids helpt je om je horloge structureel geladen en dicht bij maximale capaciteit te houden – met als doel de levensduur van de opslagcel te verlengen.
Wat is Seiko Kinetic?
– Zelfopladende quartz via rotor
– Opslag in condensator (oudere modellen) of Li-ion cel (nieuwere modellen)
– Volgeladen = ± 90 dagen gangreserve (bij Li-ion)
– Bij volledige ontlading kan de opslagcel blijvend beschadigen
Waarom niet elke winder werkt
– Kinetic-horloges laden via een rotor die beweging omzet in elektrische energie
– Kinetic-horloges vereisen een slinger beweging (zoals bij lopen of schudden) deze leveren voldoende energie
– Voor een goede werking is een juiste timing en voldoende rotatiesnelheid van de rotor vereist, de draairichting is doorgaans irrelevant. Mogelijk door de aanwezigheid van een gelijkrichter
– Standaard winders bewegen vaak te traag of gelijkmatig → onvoldoende effect
– Officieel geschikte winders zijn zeldzaam, maar er bestaan modellen waarvan bevestigd is dat ze effectief werken
Zoals deze betaalbare optie via Amazon:
Nogmaals de eerder genoemde Winder
De meest efficiënte methode is een geschikte winder regelmatig gebruiken om het horloge actief te houden – vooral als je het zelden draagt.
Handmatig laden – De ‘Seiko Shuffle’
– Houd het horloge horizontaal
– Beweeg het ritmisch heen-en-weer (± 2× per seconde)
– 10 minuten schudden = ± 3,5 dagen energie
– Geen kracht nodig, wél ritme
– Zorg dat de kroon volledig is ingedrukt
Laadschema (zonder hulpmiddelen)
Vanaf leeg laden:
– 3× per week 10 minuten schudden
– Volle lading in ± 9 weken
Onderhoudslading (na vol):
– 2× per week 10 minuten
– Houdt de energie op peil
– Overslaan is geen ramp, maar langdurige stilstand vermijden
Symptomen van lage lading
– Secondewijzer springt in stappen van 2 seconden
– Power check geeft <10 seconden aanduiding
– Horloge stopt snel na afdoen
→ Eerst actief laden; bij blijvende problemen is de opslagcel mogelijk aan vervanging toe (± €50–100)
Onderhoud en levensduur
Zelfs bij goed gebruik geldt:
– Condensators (oudere modellen) hebben vaak een levensduur van 10–15 jaar
– Li-ion cellen (nieuwere modellen) gaan langer mee, maar slijten ook
→ Na die periode kan vervanging nodig zijn, ongeacht je laadgedrag
Samengevat
– 3× 10 min/week = opbouwen van lading
– 2× 10 min/week = bijhouden van lading
– Voorkom volledige ontlading
– Geschikte winders bestaan (zie link), maar handmatig laden werkt ook prima
– Regelmatig gebruik verlengt de levensduur van de energiecel
Hopelijk heeft iemand anders er ook wat aan.
Dank aan iedereen die inhoudelijk meedacht!
Heel erg bedankt voor de duidelijke foto’s en heldere uitleg!
Het ziet eruit als een slimme en praktische oplossing. en Super handig dat je er drie horloges tegelijk mee kunt opladen.
Ik heb nog een paar vragen en het verzoek of je informatie over deze methode uiteen wilt zetten, in de hoop dat we uiteindelijk met jou input de compacte guide kunnen aanvullen met deze oplaadmethode en een laadschema voor Kinetic-horloges.
Zo hebben anderen op het forum straks een duidelijk overzicht per methode.
Vragen
1. Moet je de Philips Imageo-lader nog aanpassen voor gebruik met horloges, of is deze direct uit de doos inzetbaar?
2. Zijn er risico’s of nadelen bij het opladen op deze manier?
Bijvoorbeeld: kan een horloge overladen worden, of stopt het vanzelf met laden zodra de batterij vol is?
3. Waar moet een geschikte lader aan voldoen?
Denk aan uitgangsspanning of andere technische vereisten. Hoe hoog of laag mag de output zijn?
4. Zijn er verder nog aandachtspunten of tips voor wie deze methode wil proberen?
Alle extra informatie is welkom!
Persoonlijke vraag
Mijn kinetic horloges geven niet aan hoe vol de batterij is. Daarom ben ik benieuwd:
– Hoe lang zou je een horloge op deze manier moeten opladen?
– En hoe vaak per week of maand om de batterij op peil te houden?
Zoals ik eerder al zijn, zou het enorm op prijs stellen als je de guide aanvult met informatie over deze laadmethode en een suggestie van jouw kant voor een praktisch laadschema.
Jouw aanvulling maakt het geheel compleet.
Nogmaals dank voor het delen!
Kort antwoord op je vragen:
- De Imageo unit (voor 1 of 3 kaarsjes) werkt “uit de doos”. Neerzetten, adapter inpluggen, adapter in het stopcontact en het systeem is klaar om de horloges op te laden.
- Risico? Geen idee, dit is een 18 watt inductielader en het ergste wat ik merk is dat er een horloge waarbij je kan voelen dat het ietsjes warmer is dan kamertemperatuur als het een paar uur in de lader heeft gelegen.
- Als de unit langere tijd stroom heeft, dan schakelt deze vanzelf uit, en met de rode knop in het midden start je het systeem opnieuw op. Ik heb zo even geen idee hoe lang de laadcyclus is die wordt gebruikt, maar ik schat het op een uur of 4, voldoende om de LED kaarsjes die bij de set horen ook op te laden.
- De positie van de inductiespoel van het horloge bepaalt wel de optimale stand in het kuipje, je wil die parallel en dichtbij de spoel van de lader hebben, en soms is het een beetje mikken met hoe het past (de SUN019 is lomp groot, die past maar op één manier, de BFK ligt voorover net als de SUN033 prima voor het laden)
Mijn ervaring is minimaal een keer in de week een laadronde om de batterij vol te houden, dit is zelfs ook nog te automatiseren door bijvoorbeeld de adapter te voorzien van een tijdschakelklok en elke dag een uur of wat langer de stroom erop te zetten, en de horloges in de imageo te laten liggen.
Wat betreft je vragen over welke spanning er geleverd wordt/welke hoeveelheid energie er effectief wordt opgenomen, daar kan ik je geen antwoord op geven, ik ben geen electrotechnicus.
Aandachtspunten… Je hebt een vlakke ondergrond van ongeveer 20 bij 20cm nodig om het neer te kunnen zetten, liefst in de buurt van een stopcontact.
Verder is het geruisloos en je ziet een klein rood lichtje als de lader actief is.