Seiko Kinetic horloges systematisch laden – hoe doen jullie dat? Tips & ervaringen gezocht!

Inmiddels zijn de Philips-laders binnen én een swingende winder toegevoegd aan de collectie. Mijn Seiko’s hebben helaas geen charge indicator, maar met deze setup heb ik nu in elk geval álle manieren van opladen in huis.

2 likes

Ik heb ook een Seiko Kinetic. Erg mooi wat vormgeving betreft en ik heb deze jaren met plezier gedragen. Het was m’n eerste horloge nadat ik ruim 20 jaar geen horloge om de pols heb gedragen…
Ook bij mij was de condensator op. Daarbij had ook het knopje waarmee de gangreserve wordt aangegeven kuren, deze bleef vastzitten (ik denk door vervuiling). Ik heb dit door een reparateur laten oplossen, maar na een paar jaar had ik dezelfde problemen. Een ander probleem heb ik gehad met de pennen waarmee de schakelband aan de kast vastzitten. Deze zijn tot twee keer toe gebroken en moesten speciaal worden besteld, universele pennen passen niet.
Daarom is dit horloge – ondanks de mooie vormgeving – te ruste gelegd in de horlogecrypte.

2 likes

3 likes

Naar aanleiding van mijn bericht over Seiko Kinetic van vorige week het horloge er nog eens even bijgepakt. Helaas blijkt het opladen echt niet meer te lukken, na een paar minuten stopt het lopen. In 2011 heb ik €330 voor het horloge betaald, nog een keer repareren is eigenlijk niet meer rendabel. Bovendien ligt mijn interesse nu bij een andere prijscategorie. Toch blijft het een mooi model, IMHO:

Vraag aan de community: Wat doe je met een afgeschreven horloge? In de vuilnisbak voelt verkeerd, maar bewaren voor de eeuwigheid vind ik ook overdreven.

Zo duur hoeft een nieuwe ‘accu’ niet te zijn. En tussen weggooien en bewaren zit ook nog weggeven.

1 like

Als je kroon uittrekt en dan oplaadt, gaat het sneller omdat de secondewijzer ontkoppeld is.

2 likes

Misschien een leuk projectje?

Je zou het horloge open kunnen maken en kijken of het vervangen van de capacitor het oplost.

Laten repareren zou ik alleen doen als je het echt weer gaat dragen, of als het horloge sentimentele waarde heeft.

Uit eigen ervaring lijken de kinetische systemen vrij robuust, mijn oude exemplaren lopen nog steeds. De zwakke plek is wel de stilstand staat op alle forum, dat is de achilleshiel van het systeem.

Daarom geef ik tegenwoordig de voorkeur aan automatische horloges: geen accu, geen zorgen bij lang niet dragen.

Toch ben ik blij dat ik mijn eerste Kinetic, gekocht rond mijn 14e, nog heb. Voor het sentiment zou ik zo’n horloge zeker laten maken.

Tegenwoordig zou ik geen nieuwe Kinetic meer kopen, maar ik heb wel een oplaad-oplossing gevonden: een Philips Sonicare-oplader.
Geen indicator, maar hij wordt warm en m’n Perpetual begint meteen te lopen. Die heeft een power save-modus en start zodra je hem beweegt. Voor mij reden om aan te nemen dat het werkt.

Overigens gooi ik oude horloges zelden weg. Sommige heb ik weggegeven als ik ze echt niet meer droeg, maar stilstaande horloges blijven voor mij verbonden aan een moment in het leven :smiling_face:

Ik neem alleen afscheid van pure impulsaankopen.

Nog een foto van mn opladers en klokjes:

1 like

Leuk idee Miesha, moet ik wel even zien waar ik een capacitor kan kopen. Handig opgelost, zo’n oplader.

1 like

Onderdeel en tutorial inmiddels gevonden, zodra ik het heb gedaan zal ik het laten weten :slight_smile:

1 like

Heel gaaf!

Succes ermee, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Lees er graag over mee, zeker omdat ik vermoed dat ik die reparatie zelf ook ooit ga proberen.