Seiko KS - wijzers opnieuw opmaken - tips?

Ik heb een Seiko KS (5626-7110), waar ik nu bijna klaar mee ben. Gekocht als projectje, waar van alles mis mee was, maar nu bijna weer in een redelijke staat. Alleen de wijzers (nog) niet.

Dit type heeft wijzers, die voorzien zijn van een smalle zwarte streep in het midden van de uren- en minutenwijzer.

Waarschijnlijk is door vocht het verf van mijn wijzers aangetast en liet deze los op een aantal plekken. Ik heb de verf verwijderd en was van plan om deze opnieuw aan te brengen.

Maar wat ik ook probeer, het resultaat blijft bedroevend. Ik heb de wijzers afgeplakt met verschillende soorten tape, verschillende soorten verf gebruikt, maar uiteindelijk zijn de zwarte lijnen niet scherp genoeg en lijken de lijnen op een scheurrand van papier.

Heeft iemand hier ervaring mee? Welke tape kan ik hiervoor het best gebruiken, om een zo straks mogelijk resultaat te krijgen?

Met Frogtape (en soortgelijke uitvoeringen), isolatietape, plakband en nog wat soorten tape is de lijn niet scherp genoeg.

2 likes

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit is aangebracht met een pad printer, zoals ze ook wijzerplaten mee bedrukken.

Gaat je niet lukken met tape vrees ik

2 likes

Je hebt jezelf een uitdaging gegeven :wink:

1 like

Mmm lastig. Kan je niet een heel ondiep plasje lak maken en ze er dan indopen?

1 like

Dat zou zomaar eens kunnen (tampondrukken heet dat in het Nederlands). Dat is in feite inkt op een stempel van siliconenrubber aanbrengen en dat dan ergens anders op drukken. Dat lijkt dus heel erg hierop:

Als de zwarte streep het hoogste punt van de wijzer is moet zoiets in principe kunnen.

:rofl: Had ik ook al bedacht, maar dan moet ik het wel heel erg stil en horizontaal houden.

Ja daar is een tooltje wel handig, even iets 3d printen.
Maar eerst eens kijken of het een nette rand geeft.

1 like

Het probleem met de tot nu door mij gebruikte soorten tape is, dat de randen rafelen. De verf loopt dan net iets onder de tape door. Een tape met een iets strakker resultaat zou misschien een (aanvaardbaar) resultaat geven.

Misschien deze?

2 likes

Bedrijf zoeken met een Mimaki UV printer en dan de streepjes erop printen

1 like

Dan zou je eens kapton tape moeten proberen.
Dat geel/oranje spul.

Ik gebruik dat ook om kastpoten meer af te plakken bij bandenwissels.

2 likes

Goede tip. Dat is het proberen waard, zeker gezien de prijs.

Hmm, als het me met verven/spuiten niet gaat lukken is het een optie om me daar eens in te verdiepen. Nieuwe wijzers zijn wel te krijgen (voor een aanzienlijk bedrag, maar eerst maar eens zelf proberen.

Is dat het tape dat gebruikt wordt bij het polijsten/brushen van kast en stalen banden?

1 like

Strakker zul je het niet krijgen. UV inkt gaat ook niet verkleuren door de jaren heen.
Je moet alleen een beetje handig zijn in vector programma’s, maar die 2 lijntjes trekken kan iedereen wel.

1 like

Nee, het is mij ook niet gelukt om de zwarte lijntjes er op te krijgen na diverse pogingen met viltstiften en potjes verf.
Ik heb ze maar gewoon weggelaten. :smiley:

2 likes

Yes! Dat is het.

Dat wordt normaal gebruikt om componenten elektrisch te isoleren die warm worden.

1 like

Er zit dus geen verdiepte rand in de wijzer?

Als het met andere soorten afplaktape niet werkt, lukt het waarschijnlijk ook niet met Tamiya afplaktape. Maar, wanneer haal je de tape weg: na drogen van de verf, of als de verf nog nat is? Als je te lang wacht, krijg je namelijk rafelige randen. Je zou ook gewoon elektra tape kunnen gebruiken. Voor modelbouw is er ook een soort verf/putty wat je kan gebruiken ipv afplaktape, masking compound ofzo. Kan ook.
Emailverf (stinkende verf) lijkt mij het best, acryl (niet stinkend :slight_smile: ) droogt eigenlijk te snel.

Nope, gewoon gladde wijzers.
De tape gaat eraf als de verf nog nat is. Met elektra tape is het ook niet gelukt.

Ik ga het een keer proberen met modelbouwtape (tip @SwissToni) en Enamel verf. Mocht dat niet lukken, misschien met de tape die @Zirx noemde.
Mocht dat allemaal niet lukken, dan ga ik informeren naar de printermogelijkheid die @Beavis noemde.
Ik zal laten weten of het lukt.

4 likes

Ik denk dat het wel lukt, ik gebruik dat zelf heel vaak als modelbouwer, en ik krijg daar Super strakke lijnen mee
Ik weet net wat voor verf je gebruikt, maar heb je al eens aan airbrushen gedacht.
Daar krijg je hele mooie dunne laag mee, enamel zou ik niet gebruiken, maar acryl met een airbrush moet lukken volgens mij

Dat is masking fluid dat breng je met een kwastje op, en zal dus imho niet goed werken.