Seiko Marinemaster of Tudor Pelagos

Om mijzelf eens lekker te verwennen overweeg ik om een nieuwe klok in een -voor mij- wat hogere prijsklasse aan te schaffen. Ik heb twee mooie horloges op het oog, te weten een Pelagos en Marinemaster (SBDX001), maar ik twijfel erg.

Ik probeer overzicht te behouden door een lijstje te maken.

Tudor:
+ceramic bezel
+makkelijk te onderhouden ETA
+verstelsysteem band
+strak toolwatch design
-prijs icm niet zo bijzondere 2824 uurwerk
-prijs icm ‘what you get’
-titanium krasgevoelig (?)

Seiko:
+uurwerk
+monocoque constructie
+mooi, klassiek design
+verstelsysteem band
-vrij standaard band muv clasp
-geen saffier
-bezel heeft een ‘kunststof’ coating (krassen?)
-servicefactor; hoewel Seiko’s over het algemeen niet zo vaak onderhoud nodig hebben is een uiteindelijk beurtje wel onderhevig aan op en neer sturen naar Japan.

Hoewel het ‘-’ lijstje bij de Seiko langer is zegt dit niet dat 'ie afvalt.
Het betreft 2 prachtige duikers met elk een eigen identiteit en hoewel de Tudor duurder is moet de Seiko uit Japan komen. Uit voorzorg reken ik dus grofweg +20% importheffing waardoor de Marinemaster op ongeveer €2000 uitkomt.

Ik bezit al een aantal G-Shocks, Casio Protrek, een paar Ecozillas, Seiko Spork en BFK, Bosschett WUS duiker en nog wat ‘overig’ spul. (leden met een ruilvoorstel mogen pb-en, maar dit is geen verkapte animocheck).

Wbt statusverschil tussen beide merken; daar lig ik absoluut niet wakker van. Mooie klokken koop ik voor mijzelf en het maakt mij absoluut niet uit of andere mensen op het merkje ‘geilen’ of niet.

Mijn vragen:
Wat zouden jullie doen? Aanvullingen/correcties op bovenstaande lijstjes zijn van harte welkom! :slight_smile:

1 like

MM kun je ook in Duitsland kopen toch? Kost je nog geen 1800euro. Seiko zou (in dit uitzonderlijke geval) mijn keuze zijn, puur gebaseerd op de prijs.

Adviesprijs in DLD is toch ook 2k? Solojapan zal goedkoper zijn en binne EU. Zou zelf voor Tudor gaan. Vond draagcomfort van MM echt ruk. Hangt op de pols

Toevallig deze week de MM ontdekt. Ik vond hem geweldig tot ik de prijs zag… Voor dat geld sla ik Seiko over en ga ik voor de Tudor P…

Voor de duidelijkheid: ik vind de Seiko MM echt gaaf! (tu)

Gr. Glenn

De Seiko is en blijft een fantastisch horloge! :slight_smile:

(Dit is de gelimiteerde SBDX003 “historical” uitvoering, de enige afwijkende uitvoering van de MM die we nu kennen. Maar wat een plaatje! :))

Dank voor jullie reacties tot nu toe :slight_smile:
Gebruikerservaringen zijn uiteraard (ook) van harte welkom.

Als groot fan van de MM zou ik in dit geval ook heel erg gaan twijfelen! Want ik vind de Pelagos mooi!

Het grootste verschil heb je nog niet genoemd: het verschil in gewicht! Voor sommigen (op TZ-UK bijvoorbeeld) wordt er geklaagd dat de Pelagos heel licht is. Te licht voor sommigen. Voor mij zou dat juist een plus zijn: ik vind mijn titanium Shogun geweldig! En de MM soms zwaaaaaar. Terwijl velen het net andersom prettig vinden (blijkt ook uit bovengenoemd TZ-UK stukkie).

Over onderhoud aan de MM zou ik me maar geen zorgen maken. Vraag het maar eens aan Tom K. hij heeft er wel eens eentje naar Japan gestuurd. Kostte 'm veel minder dan ik zou hebben gedacht.

Ik vind de ‘-’ over Seiko’s band niet echt van toepassing. Heb je een MM band wel eens bekeken? Hij is aan de binnenkant heel glad en draagt daardoor heel prettig: vangt geen haartjes! Misschien is Tudors band(gesp)verstelling wel morderner, maar die van Seiko is ook heel goed!

Denk er nog maar eens over na!

Menno

Niks over de kwaliteit of hoe hij er uit ziet maar een seiko blijft toch een seiko
Denk dat de tudor een beetje aparter is
Zou zelf voor een ouwe gaan

1 like

Ik heb een Seiko MM gehad en hoewel ik regelmatig denk; ik moet maar weer eens op zoek naar een MM, doe ik het toch niet.
Vooral (alleen maar) vanwege het (gebrek aan) draagcomfort. Zoals Tom al schreef, hij zit niet lekker om de pols. Bij anderen (Thieuster) weer wel.
Zorgen dat je hem ergens kan proberen dus. De Tudor vind ik prachtig en die zou ik in dit geval ook kiezen ook al omdat ik hem niet ken en ik ben altijd nieuwsgierig.

De MM vind ik een mooie “deskdiver” (met alle respect), maar daar heb ik er aardig wat van. Niet dat ik tekort kom aan stoere “tooldivers”, maar ik heb er nog geen van titanium. En de features van de Pelagos… ik zou voor de Tudor gaan.

Hoewel ik een groot Seiko-liefhebber ben, zeker van de topmodellen, zou ik zonder enige twijfel voor de Pelagos gaan. Ik heb hem eens een middagje mogen bewonderen: top op alle fronten, zeker wat comfort betreft.

Mijn advies: ga eens kijken of je ze kunt passen dan zul je snappen wat ik bedoel.

Eric

Aanvulling… http://forums.watchuseek.com/f21/tudor-pelagos-seiko-owner-viewpoint-810597.html

Ongeveer zelfde discussie… :slight_smile:

Beide prachtige klokken… Ik zou toch voor de Tudor gaan. De Pelagos is erg fraai. Misschien niet relevant, maar vergelijk ook de maximale duikdieptes eens, daarbij heeft de Pelagos een helium ventiel. Beide zijn waarschijnlijk niet noodzakelijke features, maar toch :slight_smile:

Lastig. Zeker dat de Seiko niet door geautoriseerde dealers (corrigeer mij vooral als ik er naast zit) wordt verkocht vind ik een groot nadeel. Zo’n 2824 is altijd makkelijk en is in het ergste geval zelfs nog gewoon te vervangen voor een relatief klein bedrag. En het ontbreken van saffierglas vind ik apart op zo’n duur horloge. Anderzijds bieden Japanners over het algemeen altijd meer value-for-money dan de rest.

Maar goed, horloges van boven de €100 zijn zelden een rationele keuze, dus ik denk dat je gewoon moet kijken welk horloge je het meeste aanspreekt. Pietje vindt de Seiko het mooiste en Klaasje de Tudor. Tja! Als je je keuze daarop zou baseren kan je beter naar een Ice Watch of TW Steel kijken ;).
Ik denk dat je met beide horloges overigens wel een heel mooi ding hebt en ben benieuwd naar de foto’s zodra je de keuze hebt gemaakt!

De Pelagos zou mijn keus zijn, gewoon vertrouwd een 2824 en verder geen fratsen.
De MM heeft me iets teveel glim en glans en bling…

Ik vind de Tudor eerlijk gezegd een stuk mooier, maar ik zou iets doorsparen voor een Seiko MM SBDB001 Spring drive :slight_smile: Staat trouwens een mooie te koop op Uhrforum.de

Seiko Marine Master SBDB001 Spring Drive
http://uhrforum.de/seiko-sbdb001-marinemaster-600-meter-t125224

Succes met je keuze :)-D

Mvg Jelle

mooieklokjes Schreef:

Ik vind de Tudor eerlijk gezegd een stuk mooier,
maar ik zou iets doorsparen voor een Seiko MM
SBDB001 Spring drive :slight_smile: Staat trouwens een mooie
te koop op Uhrforum.de

Seiko Marine Master SBDB001 Spring Drive

Succes met je keuze :)-D

Mvg Jelle

Die inbusbouten::o::o::o
Echt, ze snappen er niets van bij Seiko…

Ik persoonlijk vind die Tudor vrij saai, en de kleine wijzer vind ik ronduit lelijk.
Maar die MM springdrive, als ik de middelen had dan wist ik het wel :~

Ik vind beide horloges nogal verschillen. Het verschil is m.i. zo groot, dat je eigenlijk alleen maar je favoriete stijl hoeft te kiezen: Oldskool of High(er)tech.

Succes :sunglasses:

Die inbus bouten zijn idd. niet echt fraai… De 300MM is wat dat betreft veel fraaier. Mijn keuze zou toch de Tudor zijn.