Inmiddels heeft deze jongen één van de exemplaren om de pols gehad.
Bij een AD eventjes de Tudor gepastâŠ
Onder het genot van een kopje koffie (gelukkig geen Senseo, maar gewoon een bakkie âechtâ met een 73% cacaootje erbij)
Eerste indruk:
Prachtig, enigzins anonieme klok met een echt fantastische afwerking!!!
Erg mooie bezel met ferme kliks die niet snel per ongeluk verder zal draaien.
De inlay is zo mat dat het eigenlijk plastic lijkt, maar is toch echt keramisch materiaal. Dat vind ik een voordeel.
Het glaasje steekt iets boven de bezel uit.
Tweede indruk:
De maat van 42 excl was voor mij even wennen, maar daardoor voelt de Pelagos -voor mijn doen- meer âdressâ aan. Aangezien ik ook vaak een Ecozilla draag (zowel de stalen als de titanium/adapter versie als zowel de Boschett DWP) vind ik dat wel erg netjes staan.
Derde indruk:
De band is eveneens prachtig en het ingenieuze verstel systeem van de clasp is prachtig uitgevoerd en voelt solide aan.
De âon the flyâ verstelbaarheid vind ik erg handig voor tijdens âde dikkere polsmaandenâ.
En nog meer indruk:
Waar ik wel even aan moest wennen waren:
De wijzerplaat die niet ver onder het saffier ligt; hierdoor is het horloge behoorlijk low-profile -wat een voordeel is-, maar ik ben echt gewend aan âdiepeâ horloges. Laatsgenoemden hebben dan wel weer het nadeel dat ze onder pakken/overhemden/sommige jassen erg lastig te verstoppen zijn. Daar zul je met de Tudor absoluut geen last van hebben!
Het volgende aanpassingspunt was de prijs, maar daar sluit ik straks mee af (nog even doorlezen dus).
De andere kandidaat:
De prachtige, fantastische Seiko MM.
Helaas heb ik deze nog niet om de pols gehad, maar dat is ook niet meer nodig en dat komt door het volgende uitpluiswerk:
Het Hardlex glaasje is lastig te verwisselen voor saffier: het zit 'm in de verkrijgbaarheid ervan plus dat demonteren van de MM niet overal mogelijk is (mits je er zeker van wil zijn dat het goed gebeurt).
Verder ben ik op een aantal fora her en der mogelijke problemen met de kroon tegengekomen: een kort schroefdraad icm een sterke veer wat de kans op strippen vergroot. Ook heeft 'ie maar een enkele afdichting. De Tudor is gewoon voorzien van een TripleLock. Niet dat ik dat nodig heb onder de kraan/op de bodem van een 2 meter diep zwembad, maar het voelt gewoon lekker om te weten dat je 3 ipv 1 afdichtingsringen hebt 
Het feit dat de bezelinlay redelijk makkelijk krast, amper te polijsten is en alleen door Seiko vervangen kan worden (Seiko schijnt de bezels niet los te leveren, losse inlay kan uberhaupt niet).
Ook het onderhoud van âJapan only ruwe Grand Seiko versieâ versus een altijd makkelijk te onderhouden 2824 âtopâ versie ETA (die zelfs redelijk soepel in zân geheel te vervangen in geval van nood) kom ik tot het volgende:
De conclusie:
Ondanks ik de MM echt fantastisch mooi vind valt 'ie af en dat is uit praktische overwegingen.
Dilemma:
Nu de prijs: all-in kan de MM voor rond de âŹ2000 Ă 2100 in mân brievenbus glijden, echter de Tudor is een iets ander verhaal. Op Chrono24 komt ie na wat informeren inclusief goed verzekerde verzending voor een krappe âŹ3000 hier aan. Uit principe bestel ik niet uit ItalĂŻe e.d. i.v.m. slechte ervaringen.
AD vraagt echter âŹ3250 wat ik ietsiepietsie hoog vind.
Bonus:
Aangezien mân koffie nog niet op was heb ik ook nog even een RLX Sub om de pols laten gooien, gewoon, omdat het kon.
Qua afwerking zitten de Tudor en Rollie erg dicht bij elkaar.
De verkoopster had nog een slap praatje dat de Tudor een voordelig geprijsde Rolex is, maar daar moest ik niks van hebben. Ik waardeer het understated karakter van de Pelagos gewoon erg en beide horloges hebben een behoorlijk ander voorkomen.
Ik denk dan ook dat âhet kleine broertje vergelijken metâ niet opgaat
De vraag m.b.t. de Tudor prijs:
What to do?