Seiko Marinemaster of Tudor Pelagos

louis Schreef:

mooieklokjes Schreef:

Ik vind de Tudor eerlijk gezegd een stuk
mooier,
maar ik zou iets doorsparen voor een Seiko MM
SBDB001 Spring drive :slight_smile: Staat trouwens een
mooie
te koop op Uhrforum.de

Seiko Marine Master SBDB001 Spring Drive

Succes met je keuze :)-D

Mvg Jelle

Die inbusbouten::o::o::o
Echt, ze snappen er niets van bij Seiko

Ik vind stiekem die inbus dingetjes wel leuk. Maar goed met de woorden ‘spring drive’ ben ik ook als een schoolmeisje bij One Direction.

Paradigm Schreef:

louis Schreef:

mooieklokjes Schreef:

Ik vind de Tudor eerlijk gezegd een stuk
mooier,
maar ik zou iets doorsparen voor een Seiko MM
SBDB001 Spring drive :slight_smile: Staat trouwens een
mooie
te koop op Uhrforum.de

Seiko Marine Master SBDB001 Spring Drive

Succes met je keuze :)-D

Mvg Jelle

Die inbusbouten::o::o::o
Echt, ze snappen er niets van bij
Seiko

Ik vind stiekem die inbus dingetjes wel leuk. Maar
goed met de woorden ‘spring drive’ ben ik ook als
een schoolmeisje bij One Direction.

Vind de inbus bouten wel passen bij de stijl die ze willen neerzetten, zoals ook met de sawtooth bezel gedaan is.

Maar met een MM Spring Drive zou ik eerder gaan voor een deskdiver stijl gaan.

Het is hierboven al gezegd, bij horloges in deze prijsklasse is het zelden een rationele keuze, ondanks de plussen en minnen die je neerzet. Ik herken dit zelf ook, ik tracht rationeel te plussen en te minnen maar daarmee kom ik er niet, en jij mogelijk ook niet.

Dus doe je ogen dicht, beeld je in dat je de ene of de ander om de pols hebt en bij welke krijg je de grootste glimlach?

Vergeet daarbij ook de prijs te vergeten
hoe lastig dat is. Als je gevoel zegt dat je e Pelagos wilt, en je zou de MM kopen omdat ie goedkoper is, dan weet ik bijna zeker dat er iets blijft knagen

succes met je keuze, beide mooie klokken!

Ik zou in ieder geval eens proberen om beide om de pols te voelen en in het echt te zien. Het mooist is dat natuurlijk wanneer je ze beide tegelijk kan bekijken. Niet echt makkelijk, maar een koffieklets, horlogeavond o.i.d. moet toch een uitgelezen mogelijkheid zijn!

Vooral een MM kom je niet vaak in het wild tegen!

Menno

Ik dacht dat de Tudor echt veel duurder was maar zie ze nieuw staan op Chrono24 voor “slechts” € 2.600,00.

Echt heel mooi horloge!

Eric

Ik zou voor de Tudor gaan. Erg mooi horloge.

Seiko doet me gewoon iets minder. Puur omdat ze ook horloges van 30 euro maken. Dit doet voor mij persoonlijk afbreuk aan een Seiko uit het duurdere segment.

Wellicht niet altijd te onderbouwen maar is puur gevoel.

Succes en plezier gewenst met de keuze.

Eens en oneens
 Seiko maakt idd. goedkope horloges, maar de Tudor zal voor veel horloge liefhebbers een goedkope Rolex zijn (ongeacht de prachtige historie van hun duikhorloges, maar dat hebben ze gemeen met Seiko), en aan niet kenners zal deze praktisch altijd worden geintroduceerd als “komt uit dezelfde fabriek als Rolex”.

De ‘imbus’-Springdrive valt af: voor mijn doen wordt het een duur klokje en dan kies ik liever iets neutralers. Ook vind ik de gmt-functie overbodig en storend. Opvallende klatsers heb ik al genoeg en ik ga ook richting de veertig :wink:
De Grand Seiko Springdrive vind ik echt prachtig, maar is ver buiten het budget.

Suggesties blijven welkom waarvoor mijn dank tot nu toe :slight_smile:

Verder: een plus/min-lijstje maken is idd erg rationeel en een horloge aanschaffen is voor mij vrijwel enkel gebaseerd op emotie, echter

De centjes die ik erin wil stoppen weerspiegelen de tijd die ik geinvesteerd heb, aka ‘werk’ en als ik dan toch aardig wat uurtjes ‘kwijt ben’ aan een horloge vind ik een weloverwogen keuze meer zekerheid bieden. Ook waardeer ik het wel als ik naderhand niet nog even een dagje of wat extra hoef te investeren omdat blijkt dat bijvoorbeeld een bezel oid vroegtijdig vervangen moet worden.

Nogmaals, aan een merk hecht ik emotioneel gezien vrijwel niets, net zoals aan de geschiedenis ervan.
Wat ik wel heel erg kan waarderen is vakmanschap, maar ook houdbaarheid.
Met het laatste bedoel ik; hoe lang gaat een klokje mee/blijft het toonbaar bij normaal gebruik, niet te verwarren met duurzaamheid (wat vaak verkeerd gebruikt wordt).
Dit is ook de reden dat ik ijskoud een Tudor (budget-Rolex?/!) tegenover een Seiko (budgetmerk?/!) zet. Beide klokken spreken mij zowel wat betreft uiterlijk, vakmanschap als houdbaarheid aan.
In essentie beide dikke duikers, maar met een totaal andere ‘smoel’.
Ik ben ervan overtuigd dat je je aan allebei geen buil zult vallen, ook kwalitatief gezien niet.

Deze week breng ik even een bezoekje aan S&C om de Tudor te ‘voelen’ echter wordt de MM een probleem.
Is er iemand die in de regio Haaglanden woont en met mij zijn (m/v!) MM-gevoel wil en kan delen?

Inmiddels heeft deze jongen één van de exemplaren om de pols gehad.
Bij een AD eventjes de Tudor gepast

Onder het genot van een kopje koffie (gelukkig geen Senseo, maar gewoon een bakkie ‘echt’ met een 73% cacaootje erbij)

Eerste indruk:
Prachtig, enigzins anonieme klok met een echt fantastische afwerking!!!
Erg mooie bezel met ferme kliks die niet snel per ongeluk verder zal draaien.
De inlay is zo mat dat het eigenlijk plastic lijkt, maar is toch echt keramisch materiaal. Dat vind ik een voordeel.
Het glaasje steekt iets boven de bezel uit.

Tweede indruk:
De maat van 42 excl was voor mij even wennen, maar daardoor voelt de Pelagos -voor mijn doen- meer ‘dress’ aan. Aangezien ik ook vaak een Ecozilla draag (zowel de stalen als de titanium/adapter versie als zowel de Boschett DWP) vind ik dat wel erg netjes staan.

Derde indruk:
De band is eveneens prachtig en het ingenieuze verstel systeem van de clasp is prachtig uitgevoerd en voelt solide aan.
De ‘on the fly’ verstelbaarheid vind ik erg handig voor tijdens ‘de dikkere polsmaanden’.

En nog meer indruk:
Waar ik wel even aan moest wennen waren:
De wijzerplaat die niet ver onder het saffier ligt; hierdoor is het horloge behoorlijk low-profile -wat een voordeel is-, maar ik ben echt gewend aan ‘diepe’ horloges. Laatsgenoemden hebben dan wel weer het nadeel dat ze onder pakken/overhemden/sommige jassen erg lastig te verstoppen zijn. Daar zul je met de Tudor absoluut geen last van hebben!
Het volgende aanpassingspunt was de prijs, maar daar sluit ik straks mee af (nog even doorlezen dus).

De andere kandidaat:
De prachtige, fantastische Seiko MM.
Helaas heb ik deze nog niet om de pols gehad, maar dat is ook niet meer nodig en dat komt door het volgende uitpluiswerk:
Het Hardlex glaasje is lastig te verwisselen voor saffier: het zit 'm in de verkrijgbaarheid ervan plus dat demonteren van de MM niet overal mogelijk is (mits je er zeker van wil zijn dat het goed gebeurt).
Verder ben ik op een aantal fora her en der mogelijke problemen met de kroon tegengekomen: een kort schroefdraad icm een sterke veer wat de kans op strippen vergroot. Ook heeft 'ie maar een enkele afdichting. De Tudor is gewoon voorzien van een TripleLock. Niet dat ik dat nodig heb onder de kraan/op de bodem van een 2 meter diep zwembad, maar het voelt gewoon lekker om te weten dat je 3 ipv 1 afdichtingsringen hebt :wink:
Het feit dat de bezelinlay redelijk makkelijk krast, amper te polijsten is en alleen door Seiko vervangen kan worden (Seiko schijnt de bezels niet los te leveren, losse inlay kan uberhaupt niet).
Ook het onderhoud van ‘Japan only ruwe Grand Seiko versie’ versus een altijd makkelijk te onderhouden 2824 ‘top’ versie ETA (die zelfs redelijk soepel in z’n geheel te vervangen in geval van nood) kom ik tot het volgende:

De conclusie:
Ondanks ik de MM echt fantastisch mooi vind valt 'ie af en dat is uit praktische overwegingen.

Dilemma:
Nu de prijs: all-in kan de MM voor rond de €2000 à 2100 in m’n brievenbus glijden, echter de Tudor is een iets ander verhaal. Op Chrono24 komt ie na wat informeren inclusief goed verzekerde verzending voor een krappe €3000 hier aan. Uit principe bestel ik niet uit Italïe e.d. i.v.m. slechte ervaringen.
AD vraagt echter €3250 wat ik ietsiepietsie hoog vind.

Bonus:
Aangezien m’n koffie nog niet op was heb ik ook nog even een RLX Sub om de pols laten gooien, gewoon, omdat het kon.
Qua afwerking zitten de Tudor en Rollie erg dicht bij elkaar.
De verkoopster had nog een slap praatje dat de Tudor een voordelig geprijsde Rolex is, maar daar moest ik niks van hebben. Ik waardeer het understated karakter van de Pelagos gewoon erg en beide horloges hebben een behoorlijk ander voorkomen.
Ik denk dan ook dat ‘het kleine broertje vergelijken met’ niet opgaat

De vraag m.b.t. de Tudor prijs:
What to do?

Ik denk dat ik zou gaan voor een Nederlandse dealer, en daarmee een duurdere prijs. Dat bij een evt. garantieclaim.

Mbt de Seiko, weet je dat zeker, maar 1 afdichting bij de kroon? Zelfs mijn Certina heeft 2 dichtingen in de kroon en 1 op de as!?!

Mbt de Seiko-kroon:

(op ongeveer de helft)

edit: het is trouwens niet zo dat ik de MM opeens niets meer vind, integendeel: ik vind het nog steeds een echte ‘kwijlklok’! :wink:

Go Tudor! Het ligt er afgezien van de prijs te dik bovenop :wink:

Flexofiel Schreef:

What to do?

Je lijkt me toe aan de Tudor. Bij verschillende grijze handelaren (o.a. Precision Watches) wordt deze regelmatig aangeboden met een vraagprijs van 2750 euro.

Voor het prijsverschil kun je je MM volgens mij wel een paar keer op en neer sturen naar Seiko voor een beurt, saffier en nieuwe bezel. Of redeneer ik nu te simpel

Succes met je keuze!

om het eenvoudig te houden:

de Tudor, mooie strakke klok!

heb ook nagedacht over de Pelagos, bleek ie alleen in de 42 mm te zijn :frowning:
zoiets zou voor mij in de 45 mm “moeten” zijn.

afgezien van de iets te kleine maat: verdomd mooi klokje, als je de spijkers hebt liggen gewoon doen.

Popma Schreef:

heb ook nagedacht over de Pelagos, bleek ie alleen
in de 42 mm te zijn :frowning:

afgezien van de iets te kleine maat: verdomd mooi
klokje, als je de spijkers hebt liggen gewoon
doen.

Ik denk dat de PO 45,5mm je ook beter zal staan dan de 42. Toch maar de soldaatjes erop uit sturen :wink:

Ik snap je beeld wel, de Pelagos vind ik ook meer een soort Tudor-Dweller. Lekkere stoere toolwatch, waar wel een forser maatje bij past.

Aan de andere kant ook wel weer prettig dat ie onder een overhemd kan. En ook beter bij mijn pols zou passen :smiley:

ticothijs82 Schreef:

Go Tudor! Het ligt er afgezien van de prijs te dik
bovenop :wink:

Helemaal mee eens!

Bert1 Schreef:

Flexofiel Schreef:

What to do?

Je lijkt me toe aan de Tudor. Bij verschillende
grijze handelaren (o.a. Precision Watches) wordt
deze regelmatig aangeboden met een vraagprijs van
2750 euro.

Dan vind ik een AD toch wel verleidelijk; voor het ‘gevoel’ zeg maar.

Popma Schreef:

heb ook nagedacht over de Pelagos, bleek ie alleen

afgezien van de iets te kleine maat: verdomd mooi
doen.

De maat was even wennen omdat ik meestal grotere klokken draag, maar ik ben vrij tenger van bouw en dan is 42mm een mooie maat, vooral voor de langere termijn.
Btw: ‘spijkers’ vind ik een mooie term, en ze liggen er, brandend en wel

Flexofiel Schreef:

ticothijs82 Schreef:

Go Tudor! Het ligt er afgezien van de prijs te
dik
bovenop :wink:

Helemaal mee eens!

Bert1 Schreef:

Flexofiel Schreef:

What to do?

Je lijkt me toe aan de Tudor. Bij verschillende
grijze handelaren (o.a. Precision Watches)
wordt
deze regelmatig aangeboden met een vraagprijs
van
2750 euro.

Dan vind ik een AD toch wel verleidelijk; voor het
’gevoel’ zeg maar.

Popma Schreef:

heb ook nagedacht over de Pelagos, bleek ie
alleen

afgezien van de iets te kleine maat: verdomd
mooi
doen.

De maat was even wennen omdat ik meestal grotere
klokken draag, maar ik ben vrij tenger van bouw en
dan is 42mm een mooie maat, vooral voor de langere
termijn.
Btw: ‘spijkers’ vind ik een mooie term, en ze
liggen er, brandend en wel

tja, die spijkers kun je maar 1x uitgeven. ik zou persoonlijk bij wat grijze dealers navraag doen.
maar tis idd een gave klok en in dat opzichte zn prijskaartje waard imho.

Flexofiel Schreef:

spijkers, hier in Friesland “spikers” (zeggen als spiekers), duimkruid, lood, pecunia
mooie termen ja en als je 't hebt liggen: de Tudor.

Seiko is leuk, maar Seiko is voornamelijk bekend van goedkope horloges en dat beeld leeft bij 98% van de mensen
als ik 2(+) ruggen ga spenderen dan wil ik niet met een “goedkoop” merk rondlopen.

Popma Schreef:

Flexofiel Schreef:

spijkers, hier in Friesland “spikers” (zeggen als
spiekers), duimkruid, lood, pecunia
mooie termen
ja en als je 't hebt liggen: de Tudor.

Seiko is leuk, maar Seiko is voornamelijk bekend
van goedkope horloges en dat beeld leeft bij 98%
van de mensen
als ik 2(+) ruggen ga spenderen dan
wil ik niet met een “goedkoop” merk rondlopen.

tja, dat hangt bij de meesten wel rond. maar ze maken ook echt mooie dingen op niveau van de zwitserse en duitse topmerken. alleen die associatie missen we hier nogal.

het is niet helemaal vergelijkbaar, maar er zit bij wijze van spreken ook volkswagenonderdelen in een audi. sommigen hebben daar moeite mee en anderen weer niet/minder.