Seiko naar horlogemaker, misschien nep? Graag advies

Beste,

Zoals de titel vermeld heb ik mijn recent aangekochte Seiko Sarb065 vandaag naar @Tokes gebracht. De Seiko liep namelijk vreselijk slecht, hij liep meerdere minuten per dag af. Bij het openen van het horloge kwam hij achter wat rare dingen, namelijk dat er roest op het horloge zat (terwijl het om een RVS horloge gaat!), dat het uurwerk vrijwel niet af te stellen was (niet preciezer dan 2 a 3 minuten afwijking), dit terwijl het om een relatief nieuw horloge gaat. Verder leek het uurwerk beschadigd/foutief met een gat/put/beschadiging in een van de onderdelen.

Ik ben geen expert, maar @Tokes wel en hij vond dit alles zeer verdacht, roest op een RVS horloge (er was dus echt een laag metaal doorgeroest volgens Toke) (Het leek dus wel op een chrome plated horloge), een waardeloos uurwerk en dus een gat in een onderdeel. Hij twijfelde aan de echtheid van het horloge maar omdat hij geen expert is op Seiko gebied heeft hij mij naar jullie verwezen.

Aan jullie dus de vraag of jullie mij kunnen helpen met dit horloge, is hij echt, wat is er mee aan de hand? Ik heb wat foto’s van het uurwerk toegevoegd. Als het horloge nep is of defect wil ik namelijk graag contact opnemen met de verkoper om de koop terug te draaien.

Ik hoor graag wat jullie er van denken!

Ik heb eventueel nog een filmpje als jullie niet genoeg hebben aan de foto’s, ik hoor het graag.


Dat ding is verrot van binnen en niet af te stellen. Nep of echt, ik was sowieso terug gegaan.

4 likes

Hmmm… klinkt wel gek.

Ik durf eigenlijk op basis van de foto’s geen uitspraak te doen of hij echt of nep is. Ik ben daarvoor te onbekend met (Seiko) uurwerken. Misschien dat je hem eens mee kan nemen naar een Seike boutique?

Wat @Flipperkast zegt, als je hem recent hebt, mee terug gaan.

6r15 uurwerken zijn niet betrouwbaar op de lange termijn en kan goed zijn dat hij niet goed loopt. Slechte smering van de fabriek uit. Na een service zal dat wel opgelost zijn.

Roest op die plek komt ook wel vaker voor. Tussen de pakking en de kast kan vocht blijven zitten waardoor het kan gaan roesten.

6 likes

Deze is echt.
Denk die van jou ook, beetje gare foto’s.
Als je het horloge niet in beste staat vindt zou ik er mee terug gaan.

Is het ook normaal dat het zo heftig is? En dat roest vrij staal roest? Dat heb ik namelijk nog nooit gezien, Toke ook niet begreep ik.

Dat is erg vreemd. Wat corrosie op die plek kom ik namelijk wel vaker tegen. In ieder geval doet de pakking dan zn werk.

Roest vond ik idd vreemd.
Dat ze wat minder lopen klopt is vaker met een seiko.
Maar als ie horizontaal op +7sec loopt en met kroon naar beneden op -366sec vindt ik dit verschil nogal veel te groot.
En de roest ja ok snap ik zie ik ook vaak.
Maar niet bij een horloge die pas zo jong is. En vaak is het dan aanslag wat je nog weg kan krijgen maar dit zit een halve mm diep in de kast gevreten.

1 like

Een 6r15 is een wispelturig uurwerk. Het verbaast me niet heel erg die waardes.

316l staal kan nog steeds roesten. In zo’n plek waar de pakking zit en vocht of zweet kan ophopen kan het dan gaan roesten. Is niet alleen bij Seiko. Hij is al wel een jaar of 5 oud? En het zal voornamelijk zeer oppervlakkige roest zijn of niet?

1 like

Waarom niet even de dialoog gestart met de verkoper?

Ik wilde graag even wat meer info over de echtheid van het horloge voordat ik de verkoper daarvan beschuldig. Dat is maar goed ook, want ik vermoedde dat hij nep was hetgeen waarschijnlijk toch niet klopt.

Bovendien is het een marktplaats verkoper en op basis van ons gesprek schat ik in dat hij totaal geen verstand heeft van horloges.

Ok ik zou dat anders aanpakken en eerst even de dialoog aangaan zonder direct beschuldigingen te uiten maar mijn teleurstelling uitspreken.
Als dit horloge als nieuw verkocht is (ik neem even aan van niet) dan zou ik me sowieso beroepen op garantie.

Aaaaah nu begin ik het te snappen.

Nee ok ik schrik wel van die waardes.
Over het algemeen kan het wel een sec of 30 schelen maar 6 min in een andere positie tja vindt ik toch echt slecht. En waarschijnlijk met een service op te lossen daar niet van.
Maar ik wordt niet vrolijk als ik die waardes zie.
Weet dat sommige seiko uurwerken wispelturig zijn enz. Maar dit tja

Nou zit er echt een halve mm in dus niet heel oppervlakkig zoals ik wel eens vaker bij uurwerken zie van deze leeftijd.
Dan kun je het er zo afhalen. En in dit geval nee zit er echt in gevreten.

1 like

Niet sommige Seiko uurwerken maar deze in het specifiek heeft dat probleem. Heb je de smering al ns onder de loupe bekeken?

galvanische corrosie contact met een ander metaal of in contact gekomen met een zuur of base?

Ik denk het niet, als het een zuur oid was zou de pakking (die dus tegen het roest aan zit) ook aangetast moeten zijn. Dat is niet het geval. En verder zijn het echt kleine plekjes. Ik denk dus niet dat het daar aan ligt, maar ik ben geen expert.

Heeft dit seiko uurwerk ook dat er stukken uit de onderdelen zijn? Een van de onderdelen miste dus een stukje, er leek een ‘‘chip’’ uit.

Ik heb overigens net contact opgenomen met de verkoper, en heb vrijwel meteen reactie. Deze wil de koop terugdraaien, dus dat is erg eerlijk van hem. Bedankt voor jullie advies!

4 likes