Seiko naar horlogemaker, misschien nep? Graag advies

Heb je het serienummer gegoogled? De reps die je voor 5 tientjes via Wish kunt kopen zien er schijnbaar best echt uit, dit zijn foto’s van iemand op Reddit die er een heeft gekocht: https://imgur.com/gallery/xTPzNEa

Ik begrijp dat ik het hiermee heb over replica’s. Ik bedoel het educatief, ban me alsjeblieft niet :grin:

Dat ziet er inderdaad eng uit… Gelukkig wilt de verkoper de koop terugdraaien, of hij nou echt of nep is, iets klopt er sowieso niet. Dus het is hoe dan ook gelukkig geregeld.

1 like

Ah gelukkig!

Dat is niet de sarb065 maar de nieuwe versies met 4r35 uurwerk.

2 likes

Ah, nu je het zegt ja. Daar een nepper van dan :slightly_smiling_face:

Zal de volgende keer eens goed inspecteren.

Dit is put erosie en zal vooral ontstaan door zeewater. Had zelfs Rolex jarenlang problemen mee dus zijn ze overgestapt op 904L staal.

Daarom is het altijd verstandig om na het zwemmen in zee het horloge onder zoetwater af te spoelen.

2 likes

Denk dat je er mee terug moet zekker als die jong is roest is echt appart want ja dan moet je pakking wel echt slecht zijn :sweat_smile:

Dit horloge zie je wel vaker op marktplaats voorbij komen voor te lage prijzen, waarbij sommigen er ook bij zeggen dat hij nep is. Ik vermoed misschien wel dat deze ook niet helemaal correct is :slightly_frowning_face:

Rvs is roestvast staal, niet roestvrij.
Het kan dus weldegelijk roesten. Maar de roestplekken zoals op de foto lijken volgens mij niet op roest zoals dat op RVS voor komt. Het lijkt idd wel alsof er een stuk chroomlaag weg is.

2 likes

Het idee van roestvast staal is toch juist dat het minimaal tot niet roest. Roestvrij kun je vele staalsoorten maken, alleen blijven ze dat niet.

1 like

Verchroomde horloges zijn zelden van ijzer, meestal messing. Dus als die corroderen zie je groene oxide, geen bruin. Lijkt mij dus gewoon corrosie van het rvs. Kom ik wel vaker tegen op rvs kasten, al zijn dat meestal wel wat oudere horloges.

1 like

Nope. Dat is dus een hardnekkig misverstand. Alleen metalen zoals goud, zilver en platina roesten niet: dat zijn dus edelmetalen. Alle andere metalen kunnen hooguit roest/corrosie bestendig zijn, maar roesten of corroderen dus wel degelijk onder de juiste omstandigheden. Wat betreft het niet goed kunnen afstellen.

Ik vraag me af; is het uurwerk ook ge-demagnetiseert ? Ik had een heel oud Pontiac horloge dat ook maar niet in een acceptabele range afgesteld kon worden, maar na een de-magnetisatie was het weer binnen de marges van +/-70 seconden per dag (voor dat type uurwerk prima)…

Ja, het is ge-demgnetiseert. Dat is ook waarom het zo lastig verklaarbaar was.

De foto’s zijn voor mij te slecht om goed te kunnen beoordelen.
Dat hij niet lekker loopt wil nog niet zeggen dat het nep is. Kan goed zijn dat de balansspiraal in een bepaalde positie tegen 1 zijde van de regelsleutel aan komt. Als je hem dan op die positie afregelt kan hij in een andere positie heftig achterlopen etc etc. Kan dmv een val/klap gebeurt zijn. Meestal niet iets wat met een service beurtje niet is op te lossen. Sowieso is de af fabriek smering van deze werkjes vaak erg matig zoals reeds eerder genoemd. Mocht je besluiten het klokje te houden dan is Aad hier op het forum wellicht iemand om even te contacteren. Aad werkt heel veel aan Seiko’s.

1 like

Ik wil je niet bang maken, maar heb neppe cocktail Times voorbij zien komen op Wish.

je hebt vele soorten daarin…
welke ze voor horloge`s gebruiken, geen idee.

Grappig.

Echt roestvrij staal is er wel. Ik heb een zakmes (Spyderco H1), die echt niet wil roesten.
Een tweede, eenzelfde mes, is onlangs teruggevonden door mijn gastheer in Noorwegen, toen die rotzooi ging opruimen aan de kant van het water. Het ding heeft daar dus nu tweeenhalf jaar in de zee gelegen, en buiten wat zeepokken was het metaal nog gewoon blank… Ik heb hem maar gezegd, dat hij het mes mag houden, ik heb immers al een nieuwe gekocht.

Maar ik geloof niet, dat dit materiaal ook voor horloges gebruikt zal worden. Het is wat zachter, dan de meeste RVS-stalen.

2 likes