Bij duikerts zie je in ieder geval vaak 316L staal.
Al die codes, mij allemaal abracadabraā¦
En al die seiko modelcodes onthoud je zeker wel?
Haaha nee die raak ik ook kwijt na verloop van tijdā¦
U importeert en verhandelt oude Seikoās vanuit Japan, een land met een warm en vochtig klimaat. Het betreft hier een moderne Seiko uit Nederland. Dat maakt nogal een verschil.
Kukeleku en gegroet.
een veel voorkomende misvatting : roestvast staal is redelijk roestbestendig maar niet roestvrij. een schoonzoon had zijn leatherman tool in zout water gebruikt, daarna opgeborgen en pas na enige tijd weer tevoorschijn gehaald. behoorlijk wat oppervlakkige roest. was gelukkig goed roestvrij te krijgen. wil je een echt roestvrij horloge dan zou ik platina overwegen. kost wel iets meer. maar ja, life is making choicesā¦
De gouden tip wat mij betreft. Maar toch een Sarb065 of een platina horloge⦠keuzes, keuzes, keuzes
Nee roestvast staal bestaat niet, roest/corrosie/oxidatie is een reactie van de ijzer atomen met zuurstof. Onder water is weinig zuurstof dus daar roest het niet zo snel. Roestvast staal bevat veel chroom waardoor er een Chroom oxide laag op het oppervlak ontstaat. dit beschermt het mes tegen verdere oxidatie. Als je een goed roestvast mes onder water bewaard zal er weinig gebeuren. Niet heel raar dus dat hij na 2,5 jaar nog blank is. Als je hem boven water haalt en niet afdroogt zal die echt wel gaan roesten.
Geloof me, in zeewater zit meer dan genoeg zuurstof, bovendien lag het mes in de vloedlijn. Kansen genoeg om weg te rotten in die tijd.
Maar bij mijn weten roest ijzer door het koolstof aandeel in het ijzer. H1 staal bevat echter geen koolstof, maar heeft daarvoor in de plaats molybdeen.
Als dat er voor zorgt, dit een oxide laagje vormt, dan is het in mijn ogen gewoon roestvrij staal.
Zout water en ijzer, dat is normaal geen goede combinatie. Maar werkt schijnbaar met dit staal wel.
Nee dat is allemaal niet waar⦠H1 staal heeft idd een laag koolstofgehalte maar dat heeft verder geen invloed op de corrosieresistentie. Het komt doordat er 16% chroom in zit⦠elke beschadiging/kras in dit staal zal een laag van chroomoxide vormen en dus geen ijzeroxide (roest). Kortom zeer roestbestendig dus en kan zeker een flinke tijd roestvrij blijven.
Hier een foto van een mes van H1 staal die het nog wat zwaarder heeft gehad:
H1 is, inderdaad, een hele speciale staalsoort waar enorm veel geld en tijd is ingestoken ter ontwikkeling. Maar roestvrij is het niet. Het is belachelijk roestvast
Ik werk zelf regelmatig met inconel. Ook mooi spul.
Dan houden we het daar op. Ik ben echt niet de metaalexpert. Ik weet alleen, wat dit mes kan. En dat is inderdaad dan zeer belachelijk roestvast.
Ik heb toevallig vanmiddag een videogesprek met de goede man gehad. Hij had het mes zuiver gemaakt in wat warm water en een borstel. Na anderhalf jaar weer bijna als nieuw! Nou ja, nieuw, het is stevig gebruikt⦠Ik heb hem toegezegd, als ik er komende vakantie weer ben, dat ik het voor hem zal slijpen. En hem kennende, ligt er dan meteen een hele rij messen om te slijpenā¦
Slijpen van messen is een hobby van me Waarmee slijp jij?
Ooit een wetstone gekocht om mijn keukenmessen te slijpen, maar daar moet je volgensvmij eerst een cursus voor volgenš„“
Alleen goud roest niet de rest wel!
Maar Goud is geen aards materiaal komt uit de ruimte!
Daarom vergulden we ook elektra contacten b.v.
Titaan is ook heel mooi Gerard werk ik ook mee.
Goudroest is een rood-bruine vaste stof. Glasblazers gebruiken goudroest om aan glas een kleurtje te geven.
Inderdaad bijna niet dan. edelmetalen
Ik gebruik slijp systemen. Voor het snelle ādagelijkseā onderhoud gebruik ik de Spyderco Sharpmaker en om mijn messen precies zo te krijgen, zoals ik ze wil hebben, gebruik ik de Work Sharp Ken Onion met blade grinder extension. Voordeel van die dit systeem, dat het met slijpbanden werkt, en je daarmee convex kunt slijpen. De Spyderco Sharpmaker is goed, omdat je droog en zonder temperatuur verschil kunt slijpen. Voor mij is het zelfs een vervanging voor het aanzetstaal, omdat het veel gemakkelijker te gebruiken is.
Maar genoeg off-topicā¦
Nep of echt, niet zo leuk om te horenā¦
Ik zit eerder te denken aan een slechte smering van het horloge maar dat rvs roest trekt bij mij dan wel weer vraagtekens.
Ik kan verkeerd zijn, maar de spatiering tussen de E en I lijkt wat āoffā te zijn, ook meen ik me te herinneren dat bij die sarb het logo wat zou moeten āzwevenā boven de plaat. Op jouw fotoās lijkt dat niet zo.
De minute-track rondom de dial lijkt ook erg slordig, wederom kan dit aan de fotokwaliteit liggen.