Seiko naar horlogemaker, misschien nep? Graag advies

Het horloge is inmiddels terug en het geld staat op mijn rekening… daar ben ik wel erg blij om als ik dit zo zie :slightly_smiling_face:

3 likes

Zo hier;

niet de beste foto, maar wel duidelijk te zien.

Gelukkig dat het is opgelost :+1:t2:

1 like

Ik kan je wel een keer een uitlegje geven, ik slijp geregeld keukenmessen en heb tientallen Japanse slijpstenen.

2 likes

spyderco tri-angle slijpset. voor het zwaardere werk (beitels) een ferm combi slijpmachine. enerzijds langzaam draaiende steen in water, andere kant een snel draaiende polijstschijf om te ontbramen en het scherpe deel van de beitel te polijsten.

Een paar jaar geleden heb ik een Tormek T8 aangeschaft, inclusief een hele rits appendages om allerlei soorten messen boren en beitels te kunnen slijpen. Het is een natslijpsysteem inclusief een roterende leren strop. Geen moment spijt van gehad. Voor keukenmessen gebruik ik als laatste een 4000 grit steen, nadien strop ik met 6000 grit pasta. Waanzinnig hoe snel, perfect en feilloos je met dit systeem een mes kan slijpen. Maar ook houtbeitels, draaibeitels, metaalboren, vandiktebankmessen etc. En met de diamantschijf slijp ik widia steenboren :slight_smile:

Tormek is prima idd, ik heb er ook een maar gebruik ik alleen als er echt een homp staal af moet ivm een beschadiging, verder doe ik alles met de hand op platte Japanse waterstenen. Voor keukenmessen raad ik aan om minimaal 8000 (ik gebruik zelf) 12000 grit te nemen. Dan blijft hij langer scherp omdat je met 4000/6000 grit nog steeds een ‘microkartel’ creëert die sneller bot wordt dan een volledig gepolijste snede

Nice ik heb stenen gekocht via bol.com. Goedkope meuk. En het is mij er amper mee gelukt. Moet ook zeggen dat de ikea messen al flink gebutst waren. Ook goedkopere Japanse messen van de Toko blijven lastig. Heb je tips? Is dat te redden? Of investeren in goede water slijp stenen / messen?

Dat en een slijpcursus! Anders is het ook zonde van de dure stenen

1 like