Ik ga op zoek naar een originele vintage zoals genoemd in mijn zoek advertentie. De Seiko 6309-7290 of 6309-7040/9 en ik begrijp nu dat de laatste de originele Turtle is. Maak me daar wat zorgen over de grootte van het horloge, maar dat zien we dan wel.
Ps. Het horloge wat ik liet zien en wat jullie aangeven als origineel te zijn, komt van een verkoper uit Bangkok. Ik heb daar al wat langer contact mee en het verbaast me enorm dat hij dus origineel spul te pakken kan krijgen.
Wat een mooi ding blijft die 62MAS toch. Wat ik me al een tijdje afvroeg: anders dan de re-issue was dit destijds een beetje de betaalbare optie als je een duiker zocht volgens mij. Hoe voelt hij in het echt? Hoe draait bijvoorbeeld de bezel? Het aanpassen van de tijd? Voelt het “betaalbaar” of juist niet? (Of is dat niet meer te zeggen bij zo’n vintage horloge?).
Het is voor een duikhorloge een vrij klein model maar absoluut degelijk en voelt niet fragiel aan of iets dergelijks. Ik heb hem recentelijk laten servicen en hij is dus top nu. Bezel draait soepel, zonder kliks overigens.
De kroon is overigens vh type uittrekken/indrukken en sluit dus als het ware niet zoals bijvoorbeeld een 6105 of latere moderne duikers. Ik zou hem dus niet gebruiken waarvoor hij is bedoeld…
Er was toen dit model uit kwam maar 1 Seiko duiker. Dus betaalbaardere of duurdere opties waren er niet. Seiko duikhorloges stonden nog in hun kinder schoenen en het hele concept duikhorloge uberhaupt bestond nog niet zo lang. Dus zo goed en uit gekristaliseerd waren de ontwerpen nog niet. Je moet met vintage horloges heel andere verwachtingen hebben.