Overigens had ik van de week ineens een kriebel om mijn Marathon TSAR maar eens weg te doen, want die krijgt sinds de Astron geen draagtijd, en daarvoor in de plaats weer een SPB187 te scoren. Dan klopt de ‘collectie’ ook weer, één automaat en één quartz.
Een quartz en één automaat is de laatste jaren het credo en de Astron gaat het nest voorlopig niet verlaten. De Marathon draag ik eigenlijk veel te weinig, maar 't is wel een heel bijzonder horloge en mooi ook (vind ik). Twijfel. Dat gedoe en die onrust altijd … pfff.
Bij mij komt het ook regelmatig voor. Maar de charme van een horloge vind ik dat het een tijdloos object is. Het is enorm gaaf om een horloge van 40 of 50 jaar om de pols te hebben. Dat zou ik met de horloges van nu over een jaar of 40 of 50 ook nog graag doen.
Gebruikt Seiko een afwijkende maatvoering qua ‘normale’ bandpennen met een dubbele schouder? Mijn Astron heeft een 22mm bandaanzet, er lijken normale 1.78mm pennen te worden gebruikt en toch krijg ik de bandpennen die ik op voorraad heb er niet in. Het lijkt erop dat de gaatjes in de kast geen 0,8mm aankunnen (wat volgens mij een soort van standaard is) maar 0,7. Kan dat kloppen?
Ik kan het helaas zelf niet meten want mijn digitale schuifmaat, uit de 5 euro bak van de Gamma, geeft bij iedere meting weer een ander getal. Totaal onbetrouwbaar zo’n Alischuifding.
PS Ik had deze in mijn winkelmandje willen gooien. Maar ja, 0.8mm …
Ik zou zelf eerder de Flightmaster als beater nemen. Lekker draagbaar formaat door de korte lug-to-lug, 200m waterdicht en allerlei handige complicaties.
Die werd hier te koop aangeboden en heb niet lang getwijfeld. Moest om een plekje strijden met m’n PADI turtle. Dol op mooie blauwe dials, maar 2 leek te veel van het goede…
Maar die PADI is er nog steeds
De dial is qua kleur gewoon mooier. Wel meer flashy, hoewel de rode details en de bezel daar stevig aan meewerken. Die SPB097 komt in vergelijking erg flets over. De 083 is weer minder diep blauw, en er zit een soort tekening in die een beetje een verticale vorm over de dial heeft, niet concentrisch zeg maar… Dat vind ik toch minder.
De SBP187 lijkt daarmee een goed alternatief, mede door de nieuwe wijzers die ik ook erg fraai vind…
Funny thing, ik zag hier in eerste instantie die gemodde Seiko van je in, en dacht nog dat die er wel erg goed uit zag zo. Zit ik naar je SPB te staren
Hahaha ja mijn smaak is nogal van hetzelfde. Heb geëxperimenteerd met andere kleuren en stijlen, maar dan draag ik het niet.
Maarreuh… betekent dit nou dat mijn SPB er uitziet als een mod, of is mijn mod zo goed gelukt dat ie mee kan gaan voor een SPB?
De dial is trouwens heel diep blauw met sunburst. Meestal ziet het er bijna zwart uit. Gelukkig hebben de uurmarkeringen een zilver randje zodat het genoeg contrast geeft en er soms echt uit knalt. Als het licht echt goed valt dan komt de sunburst heel mooi naar voren, maar is vaak erg lastig te fotograferen.