Seiko Only VI

Tot m’n Seiko NA binnen is (dinsdag, uiterlijk woensdag), deze weer om

10 likes

Ik zal het ongetwijfeld niet zo gezegd hebbem, wel iets in de trand van de meeste astrons zijn lelijk. :innocent: De ontwerpen zijn vaak nogal gek, en totaal niet mijn smaak. Er zijn vaak een paar dingen waarvan ik denk, moet dat nou? In het verleden had ik bijna zo’n model gekocht maar toen ik ging kijken bleek de staat minder dan gedacht. Tegen de nieuwprijzen zou ik ze nooit kopen :zipper_mouth_face:

4 likes

Lijkt wel op die van mij…

7 likes

Helder! Sommige Astrons zijn ook niet mijn kopje thee, die je laat zien bijvoorbeeld …tikje (te) druk als dagelijks horloge. Je had het inderdaad over “de meeste” herinner ik me nu. :wink:

Ik ook niet hoor. Tegelijkertijd denk ik dat 1500 euro voor mijn SSE161 wel passend is, als ik kijk naar de rest van de prijzen. De kwaliteit en de afwerking rechtvaardigen het wel. Vind ik. Evenwel zou ik het er niet voor betalen omdat er bij Seiko in vrijwel alle gevallen dikke korting te krijgen is. Ik heb dan ook nog nooit een nieuwe Seiko voor de adviesprijs gekocht, geldt trouwens ook voor de meeste andere horloges/merken die ik nieuw gekocht heb.

Hij komt we wat druk over.
Dit is er eentje die het op (jouw) foto’s goed doet maar die ik nooit ongezien, op de gok, zou kopen. Eerst maar eens proberen … :sunglasses:

Dat vind ik dan nou juist weer een stijltje :grin:

Het voornaamste probleem (wat ik ook met LCD heb) is de complexiteit er van het gebrek aan repareerbaarheid. Hoe complexer het is hoe meer er kapot kan gaan en hoe duurder het is om te vervangen. Als er iets mis is met je Astron is het huil0n. En nu worden de uurwerken nog wel door Seiko ondersteund, maar over 20 jaar? Dan heb je een mooi horloge dat als hij kapot gaat niks meer mee kan. Nu is dat met dit ding nog wel te overzien maar met een astron is het een ander verhaal

8 likes

Japan only issued model, de sbdy085 met rode seconde wijzer. Een subtiel verschil met de “gewone” mini turtle in zwart.

13 likes

Denk zelf eigenlijk nooit na over zaken als repareerbaarheid in de toekomst.
Jeetje, … de meeste horloges houden het bij bij nauwelijks een jaar vol en ik koop eigenlijk altijd jong gebruikt (meestal zelfs nog met garantie). :wink:

Dat is bij de GPS horloges sowieso wel een dingetje. Bestaat over twintig jaar de huidige GPS technologie nog wel? De Astron blijft wel gewoon de tijd aangeven, maar de automatische functies (tijdzone, gelijkstellen, …) zijn toch echt afhankelijk van de GPS technologie ‘van derden’.

Maar goed, ik heb twee eigen horloges liggen die de twintig jaar overstijgen en die ik eigenlijk ook niet meer draag. Waarvan één overigens een Seiko, die nog heel netjes loopt, en een Junghans die nog steeds de radiogolven opvangt.

Hier de Seiko, over druk gesproken … :wink:

De Seiko was indertijd (1997) 850 gulden, ik heb de bon er nog bij! Af en toe kijk ik er even naar (met leesbril tegenwoordig … :see_no_evil:), druk ik op alle knopjes en leg ik hem weer weg …

4 likes

Of ik word dik of het weer wordt warmer. Ik ben bang dat er binnenkort een schakeltje bij moet komen, want met die kleine micro gaatjes red ik het niet meer. Die staan op de ruimste stand en kan ik kan nog net het topje van mijn pink tussen de band en mijn pols wurmen :joy:

15 likes

16 likes

Denk het.
:beers:

Overigens had ik van de week ineens een kriebel om mijn Marathon TSAR maar eens weg te doen, want die krijgt sinds de Astron geen draagtijd, en daarvoor in de plaats weer een SPB187 te scoren. Dan klopt de ‘collectie’ ook weer, één automaat en één quartz.

Lekkere duiker hoor!

20 likes

:joy::joy::joy:

Zekers, hij blijft lekker! Maar de marathon mag echt vertrekken voor een 187?

1 like

Een quartz en één automaat is de laatste jaren het credo en de Astron gaat het nest voorlopig niet verlaten. De Marathon draag ik eigenlijk veel te weinig, maar 't is wel een heel bijzonder horloge en mooi ook (vind ik). Twijfel. Dat gedoe en die onrust altijd … pfff. :see_no_evil:

1 like

Bij mij komt het ook regelmatig voor. Maar de charme van een horloge vind ik dat het een tijdloos object is. Het is enorm gaaf om een horloge van 40 of 50 jaar om de pols te hebben. Dat zou ik met de horloges van nu over een jaar of 40 of 50 ook nog graag doen. :grin:

2 likes

Even vraagje voor alle Seiko kenners.

Gebruikt Seiko een afwijkende maatvoering qua ‘normale’ bandpennen met een dubbele schouder? Mijn Astron heeft een 22mm bandaanzet, er lijken normale 1.78mm pennen te worden gebruikt en toch krijg ik de bandpennen die ik op voorraad heb er niet in. Het lijkt erop dat de gaatjes in de kast geen 0,8mm aankunnen (wat volgens mij een soort van standaard is) maar 0,7. Kan dat kloppen?

Ik kan het helaas zelf niet meten want mijn digitale schuifmaat, uit de 5 euro bak van de Gamma, geeft bij iedere meting weer een ander getal. Totaal onbetrouwbaar zo’n Alischuifding. :wink:

PS Ik had deze in mijn winkelmandje willen gooien. Maar ja, 0.8mm … :thinking:

2 likes

Ik vind het nerdy horloges. Ik ken twee mensen met een Astron en dat zijn allebei nerds. Vandaar mijn associatie denk ik.

1 like

Plaatje uit de oude doos …
Dit blijft toch wel een van mijn favoriete Seiko duikers.

10 likes

Ben het deels met je eens, naast mijn MM300 was dit mijn 2e favoriet. Wellicht komt deze nog een keer terug. Maar dan in een andere kleurstelling.

10 likes

De 097 heb ik ook gehad, lekker fris!

13 likes

Zou op zich al een fijne 3 piece collectie zijn, super 3 tal :ok_hand:

8 likes

Ja die is mooi maar de 105 lonkt al een tijdje alleen is die denk ik moeilijker te krijgen.

Fotootje van tinternet:

10 likes