Seiko Pogue

Hallo allemaal

Ik ben geïnteresseerd in deze twee Pogue…wat denk jullie? Welke is origineel? Ik heb veel foto’s van de netwerk vergelijk… maar ik weet zelf niet als die vd foto’s originele zijn… voor mij blijft toch een mijnenveld de vintage…:wink:.
Alvast bedankt voor wie zal mijn help :pray:.

Grt Tony :facepunch:

1 like

Ik denk dat je het beste de hulp van @koekoek kan inschakelen.

2 likes

de bovenste foto is een beetje afwijkend van wat er hieronder getoond wordt
Pogue authentication

Dus ja, dit is iets voor de kenners, ik twijfel over de bovenste vanwege de 6030R op de dial, heb een beter gevoel bij de 2de foto

1 like

Volgens mij zijn de innerbezel en de wijzer van de subdial niet origineel op de bovenste horloge. Maar laat koekoek zijn werk maar doen, die weet dat beter dan ik.

1 like

Waar worden deze Horloges aangeboden ?
Er zijn sites waar je beter niet kan kopen.
Die werken met heel veel aftermarket, en meestal word dat niet vermeld.

Tweedehands

1 like

Tweedehands dat begrijp ik.
Bij wie worden ze aangeboden ?

Jan
Vinvintage

Vintwatches

Er staat geen “water70mresist” op de wijzerplaat.

1 like

Volgens mij had dat te maken met het productiejaar. Ik heb ze ook gezien zonder.

1 like

Hier staat alles over dit horloge:

Waaronder de opmerking:

Colonel Pogue’s watch had ‘Water 70m Resist’ printed on the dial which confirms the watch was manufactured in 1970, 1971 or 1972 means it must have been a 6139-6005.

1 like

64 dollar…:rofl:

De eerste is een waarbij de minutenwijzer van de chrono is vervangen, en het is er een met een donkere innerbezel, dus of een australische versie of een verspijkerde.
Daarnaast zit die op een stelux band, niet de originele maar wel periode correct en een top band qua draagcomfort.

De tweede is lastiger te zien met maar 1 foto maar die heeft zo te zien wel de juiste wijzers lijkt het en dus een gele inner bezel dus is het een versie voor de rest vd wereld. Wel vind ik het lettertype van de chrono subdial wat dun lijken maar nogmaals, 1 foto is niet ideaal.
Ik vind de 2e er dus ook niet erg lekker uit zijn, maar kan mijn vinger er nog niet echt op leggen, kan aan de foto liggen maar het lijkt alsof de kast niet meer helemaal strak is en niet de juiste finish heeft.
Denk zelf dat die niet helemaal meer oringeel is en een beetje een mix van origineel en aftermarket delen heeft.
De kroon lijkt ook niet origineel, of steekt in ieder geval te ver uit. (of de verkoper heeft voor de foto de kroon uitgetrokken).

Let op, het is echt een mijnenveld om een goede helemaal originele te vinden.
Ik heb er ooit een heel stuk over geschreven, over de Pogue.

Seiko 6139-6002 ‘Pogue’
Het bekendste horloge met dit 6139 caliber is waarschijnlijk de Seiko Pogue, typenummer 6139-6002. Het typenummer kan tevens 6005 zijn als hij voor de Amerikaanse markt is gemaakt.
De Seiko Pogue komt aan zijn naam doordat een Amerikaanse astronaut, col. Pogue, dit horloge droeg tijdens zijn missie in de ruimte, wat dit horloge de eerste automatische chronograaf in de ruimte maakt.
De Pogue is gemaakt in een aantal varianten, met de gele wijzerplaat als bekendste. De gele wijzerplaat was beschikbaar met zowel een gele (wit verkleurde) inner-bezel als een blauwe. De blauwe is bekend als de Aussie Pogue, lijkt vooral in Australië verkocht te zijn.

De vroege varianten (tot ongeveer 1970) hadden op 9 uur de tekst WATER70mPROOF staan. Dit hebben ze vanaf 1970 echter wettelijk moeten veranderen in waterresistant, dus stond er voortaan WATER70mRESIST. Rond 1972 zijn ze echter totaal gestopt met deze tekst en stond er voortaan niks meer op de dial. De JDM modellen hebben een andere variatie, deze modellen staan bekend als de Speedtimer modellen. Ook zijn er nog de Seiko 5 Sports Speedtimer modellen, met vele variaties daarin.

5 likes

Veel bedankt :handshake:

Een goede originele Pogue, ben je tussen de 5 en 650 euro kwijt. Misschien is het nu wel meer.
Vanuit Turkije komen er veel vandaan, met hoop aftermarket spul er op.
Dus let op voor je je geld uitgeeft.

1 like

Dit draadje heeft wel weer wat los gemaakt bij mij…
Het jeukte al een tijdje om zelf weer een Pogue te kopen, maar nu toch wel wat actiever op zoek. Maar wil eigenlijk dan m’n grail aankopen, een 1969 versie 6139-6000.

Dus iemand toevallig nog een leuke gele proof-dial met notch-case te koop voor een appel en een ei? :smile:

1 like

Het zal storm lopen denk ik…:innocent:

3 likes

Nu denk ik richting €1000 …maar de probleem is dat vaker de eigenaar zelf weet het niet…of dat je moet veel foto’s vragen…en vragen aan mensen met ervaring​:face_with_monocle: ( en begrijp ik dat lastig wordt):face_exhaling:…of zelf achter de uurwijzer gaan kijken…( dat vindt ik moeilijk)…beetje frustrerend​:disappointed_relieved:… maar als je een vindt origineel en “redelijk” qua conditie heb je toch u voldoening…de u beloning :trophy:

1 like

Soms willen mensen hier op het forum nog wel eens een Pogue hebben liggen zoals ikzelf. Vergeet dus niet om ook hier te polsen of iemand er 1 heeft die deze weg wilt doen. De mijne ooit hier gekocht van iemand die hem jaren in de la had liggen.

1 like