Seiko Prospex op 3000m diepte test

Goedemiddag liefhebbers,

Ik kwam dit filmpje tegen op Youtube. Het is 3 jaar geleden online geplaatst, dus misschien is het hier al ter sprake gekomen… Via de zoekfunctie kwam ik niks tegen!

In dit filmpje laten ze twee types van de Seiko Tuna zakken. Een automaat en een quartz. Beide geven aan 1000 meter te kunnen overleven… maar hoe ver zullen ze raken?

6 likes

Was het al eens tegen gekomen maar toch wel indrukwekkend.

Heel inDRUKwekkend :stuck_out_tongue_closed_eyes:, tof reclame filmpje.

Dit is wel gaaf om te zien.

Spoiler alert!!!

Je zou verwachten dat op een bepaalde diepte het glas barst…

Dat glas barst ook, maar de verklarende tekst bij de fotos daarvan (geen video opname) was dat dat gebeurde op iets van 5 en 5.5km diepte.

Ik kan alleen de afbeeldingen van de resultaten niet zo snel vinden.

2 likes

OK, dus het loopwerk stopt op een bepaald moment.
Zou dat gewoon opnieuw beginnen te werken als ze de horloges weer mee naar boven zouden nemen?
Of moet het dan gerepareerd worden?
Iemand een idee?

1 like

Ik denk dat door de druk het glaswerk tegen het uurwerk aangedrukt wordt. Wanneer je weer terug naar boven gaat zou alles weer moeten werken lijkt mij! Als inderdaad, zoals @CADirk aangeeft, het glas scheurt, dan is het natuurlijk huilen geblazen.

Ik kan hier echter ook geen informatie of foto’s van vinden!

Er is al ergens een draadje hiervan op HF inderdaad … indrukwekkende prestaties!

Inderdaad indrukwekkend. Maar ik heb toevallig vanmiddag gelezen dat het Duitse H2O watches een horloge heeft die tot 10 mijl onder water kan. Dus ca 16,1km diepte… Moet niet vragen hoe dik die kast is maar goed… Dan is dit peanuts :joy:

Ze hebben overigens ook een 3000 en 6000m versie

2 likes

Ik heb wat gevonden wat betreft het resultaat van de dieptetest.
Eerder genoemde diepten voor het imploderen zijn iets anders dan ik dacht, correcte waarden staan in het gelinkte artikel.

Het eerste wat opvalt (naast het geïmplodeerde glas) is de achterkant van de horlogekast, permanente vervorming door de druk. Het horloge is wat dat betreft eigenlijk niet meer functioneel te krijgen zonder het eerst onder de pers te leggen om de kast weer in vorm te krijgen.
Daarnaast denk ik dat het uurwerk door de klap van het barsten van het glas en de waterdruk zodanig is beschadigd dat ook dat als verloren beschouwd moet worden.

Waar ik wel geïnteresseerd in ben is hoe de stalen 300m variant zich zou houden bij zo’n test, aangezien staal een stuk minder elastisch is dan titanium. Voor het barsten van het glas weet ik niet hoe gebold hardlex zich zou verhouden tot vlak saffier, mijn materiaal- en vooral vormkennis gaat daar niet ver genoeg in.

http://forum.chronomania.net/board_entry.php?id=230109&PHPSESSID=af046ab3728d6cbb160a7a4a70e76ae2 voor het linkje (franstalig)

Geleende afbeelding:

1 like

Wel goed van ze dat ze op 1m02 de horloges even vastzetten met wat plakband.

Maar even serieus. Leuk dat deze Seiko’s dat kunnen, maar de diepste scuba dive ooit, waar bij dit horloge gedragen “zou kunnen zijn” is 332 meter: https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_diving#Ultra-deep_diving

En “saturation divers” kunnen dieper, maar dat houdt ook op bij een meter of 700 als record:

Maw, leuk dat ze 3000 meter diep kunnen, maar er is geen mens nog maar op 1/3e daarvan geweest, en weer levend boven gekomen…

Dus tja, leuk voor de liefhebber, en stoer voor degene die denkt dat 1000m echt het minimum is voor een serieus duikhorloge. Maar realiteit?

1 like

Zou op die diepte leven zitten ??

Zeker, maar die dragen een Rolex…:laughing:

1 like

Een Rolex om elk van hun 8 armen…

Deze vind ik ook tof zo’n H2O. Ook leuk zelf een versie te maken online.
Helaas geen budget nu.

Een indrukwekkend resultaat!

Seiko is overengineered, fijn om te weten.
Net als de Amphibia overigens, die ploft pas
op 780 meter diepte terwijl ze 200 meter rated zijn.

Ik zal zelf nooit zo diep komen, niet eens 10 meter :grin:
Maar prettig om te weten dat deze horloges zo robuust zijn gebouwd :+1:

Mooi filmpje…en Seiko…betrouwbaar!!

Eindelijk hard bewijs dat automaat beter is dan quartz :joy: