Seiko sarb035 vs Longines Conquest

Ik dacht eerst dat ik voor de Longines Conquest zou gaan. Type: L36594766. Dit is een Quartz horloge met een kast van 41 mm.
Maar ik moet zeggen dat de Seiko sarb035 mij ook charmeert. Dit is een automatische met een kast van 38 mm.
Mijn voorkeur gaat een klein beetje meer naar de Seiko omdat ik het wel een “strakke” horloge vind en het zou mijn eerste automaat worden.

Maar nu heb ik wel een aantal bedenkingen bij de Seiko:

• deze is een stuk kleiner dan de Longines. Is 38 mm niet te klein? Is dit niet meer de grootte van een vrouwenhorloge? De meeste horloges zijn nu 40 mm en meer … .
  • deze moet geïmporteerd worden. Dit model is in Europa niet verkrijgbaar. Dus ook douanekosten en co.
  • wat als deze na een tijd niet meer werkt. Waar kan ik dan terecht? Ik vermoed dat niet elke juwelier hieraan kan werken en wat als er onderdelen nodig zijn voor een horloge die eigenlijk in Europa niet verkrijgbaar is.
  • wat met eventuele garantie?
  • het zou mijn eerste automaat worden, dus nu een domme vraag: als ik die een aantal dagen niet zou dragen en deze zou stil gevallen zijn. Moet ik deze dan eerst een uur aan hebben voordat ik terug de tijd kan bijstellen?

Als antwoord op een paar van je vragen: qua garantie ia die van Seiko naar mijn weten wereldwijd. Dus ook voor deze JDM. daarnaast als je een automaat een paar dagen niet draagt. Doe je hem gewoon weer om en als het klokje eenmaal loop zet je de tijd weer goed.

38 mm is niet per definitie een vrouwenmaatje, ik zou em zelf even passen om te kijken of je pols em kan hebben.

Qua onderhoud mbt de seiko zijn er volgens mij meer dan genoeg plekken waar je voor service terecht kunt.

Zelf moest ik erg wennen aan de automaat. Als je je “luxe” horloge een paar dagen niet draagt dan moet je em telkens opnieuw instellen. Qua techniek en beleving is het wel weer top :wink:

Succes met de keuze!

Of een watchwinder aanschaffen.

1 like

De SARB vind ik een tijdloos en zeer comfortabel horloge. Heb hem een tijd gehad en met veel plezier gedagen, totdat ik per ce alleen nog Omega wilde. Achteraf spijt dat ik hem heb weggedaan.

Verder was hij bijzonder accuraat en had ook een redelijke gangreserve. Kortom, ik kan hem aanbevelen!

Ik heb een Sarb033.

Ik heb nooit in de hele dure regionen verkeerd kwa merken , maar de middenmoot… Heel wat MeisterSingers , Tissot , Pellikaan , Prospex e.d…

Ik heb toevallig gister nog naar Longines staan kijken… Ik vind ze wat ’ koud '… En ze glimmen mij wat teveel…
Specifiek het door jou genoemde Longines-model in het zwart… Mwah…

Ik moet bekennen dat ik de 035 nooit IRL
heb gezien maar ik ben weg van de zwarte en in bepaald licht sonnenschliff-donkerbruine plaat van de 033! Mooi!!

De Sarb is verder ’ niet veel bijzonders ’ maar op de 1 of andere rare manier ben ik helemaal weg van dat ding! Mooi afgewerkt subtiel degelijk no-nonsense horloge.:slight_smile:

Ik kan eigenlijk niet meer zonder em!:blush:
Of ik moet nog naar een Sarx kunnen…
Kwa maat perfect.:+1:t2:. Enigste? nadeel is de beperkte verstelmogelijkheid van de ( originele ) metalen band…

Heren, zullen we er even een paar plaatjes bij doen?

Moet zeggen dat ik allebei best mooie horloges vind. Hoewel ik geen fan ben van numerals op een wijzerplaat. Maar wat voor mij het belangrijkste verschil maakt is dat de één quartz is en de ander automaat. En hoewel ik een aantal quartzhorloges heb en deze zeker hun voordelen hebben, heb ik toch een sterke voorkeur voor mechanische horloges. Dus voor mij zou het zonder twijfel de SARB worden.
Succes met kiezen!

Oh en m.b.t. de maat. Ik vind voor een dressy horloge als dit 38 mm helemaal geen probleem. En wat betreft de verkrijgbaarheid. Als het een model is dat nog geproduceerd wordt, dan kan Rob van Monsterwatches.nl dit gewoon in Nederland leveren met Nederlandse garantie.

Persoonlijk vind ik de longines net iets meer karakter hebben dan de sarb. Maar de sarb is ingetogen klassiek. Beide mooie horloges

Doorsparen voor de Longines in automaatvariant. De Seiko vind ik ronduit saai en er is niks mis met quartz, maar dan mogen er wel een paar extra functies op zitten.

Bij een aantal reviews heb ik gelezen dat een automaat niet altijd even accuraat is. Dat er per dag toch een aantal seconden verschil kunnen zijn. Ik weet echter niet wat ik mij daar juist bij moet voorstellen. Wilt dit zeggen dat als die per dag bv. 6 seconden afwijkt dat deze dan na een paar weken al een paar minuten afwijkt en dat ik dus zeer regelmatig moet bij regelen?

Is dit gedrag altijd zo bij automaten?

Dan toch maar voor een perfect accurate quartz gaan?

Ah, je eerste mechanische horloge. :grinning:
Ja, het is een bijzondere wereld, die van mechanische horloges. Een quartzhorloge is altijd meer accuraat dan een mechanisch horloge. En toch hebben de meeste horlogeliefhebbers een voorkeur voor mechanische horloges (handopwinder of automaat). Een afwijking van enkele seconden bij een mechanisch horloge is normaal en acceptabel. Merken als ETA en Seiko hanteren volgens mij een afwijking van maximaal 15 - 20 seconde per dag. Maar je kunt ze afstellen en ik heb er die amper een seconde per dag afwijken. Dit betekent dat je je horloge af en toe gelijk moet/kunt zetten. Voor veel horlogegekken is dit in praktijk niet zo’n probleem, aangezien we onze horloges doorgaans rouleren. Tegen de tijd dat je 'm weer gaat dragen staat ie toch al stil en moet je 'm sowieso gelijk zetten (tenzij je een watchwinder hebt, maar meestal is het aantal horloges veel groter dan de beschikbare plekken op de watchwinder). En veel horlogeliefhebbers vinden dat ook wel wat hebben, eigenlijk. Sowieso vinden we bezig zijn met horloges fijn :grinning: en sommige liefhebbers vinden het zelfs bijdragen aan de ‘band’ die ze hebben met een horloge. Yeah, I know. We zijn een beetje gek. Maar verder niet gevaarlijk. :wink:

6 likes

Ja hoor. Bij onze oosterburen in het programma.

http://www.seiko.de/home/kollektionen/weitere-modelle/automatik

Succes !!

Elf.

SARB035 natuurlijk !

Ik zou gaan voor de longines. Veel mooier in mijn ogen !

Ik heb de Longines Automaat in blauw.
[URL=http://s458.photobucket.com/user/jhopstaken/media/4_zps5i1xz4lu.jpg.html]

[/URL]

Voor mij een perfecte maat 41mm.
De SARB heb ik ook vaak naar gekeken(internet) en wellicht komt deze ooit nog. Moeilijke keuze.
Wellicht doorsparen voor de Longines automaat, elke juwelier bellen/mailen en je staat versteld wat voor verschillende prijzen je te horen krijgt. Van € 850,00 tot € 1195,00. Exact hetzelfde horloge!!. Terwijl adviesverkoop € 1070,00 was/is.

Succes met je keuze.

1 like

In dit geval de Seiko sarb
Dijk van een klok, allrounder met een goed formaat
en mooie afwerking.

Een sportieve ‘grab to go’ quartz kan altijd nog.
En er is waanzinnig veel keus op dit gebied.

Grt.

1 like

Nice !

Oeh die prijzen daar…

525 voor een sarb035 en 625 voor een sarb065

dan is Rob toch echt een stuk goedkoper

daar kun je ook je sarb035 het beste halen overigens, zit je gebeiteld qua prijs, service en garantie

oh nog een klein nadeel aan de Longines is de 21mm lug maat, de meeste horlogebandjes hebben ‘even’ breedtematen namelijk.

Succes met kiezen!

Ik zou vooral aanraden te passen. 38mm is niet groot. Heb een 17cm pols en vind 38mm echt te klein. De Longines vind ik dan weer op het randje, mede door de grote lug-to-lug en komt groot over.
Succes.