Seiko SBDX hommage

Waarom de geeikte modellen als TS daar niet naar opzoek is? Dan kan je toch veel beter een SBDC061 nemen? :woman_shrugging:

Voor dat geld (of mss een klein beetje meer) heb je ook een Breitling chronometer met saffier glas :+1: Persoonlijk geen fan van het merk Breitling maar qua specs is een MM300 geen topper.

1 like

Is een bewuste keuze. Lees je maar even in. :wink:

4 likes

De Hardlex in een MM300 is heel wat beter en duurder dan andere modellen met saffier. Goedkoop saffierglas is overigens niet full saffier maar gewoon mineraalglas met als toplaag synthetisch saffier. Maar wat @anon50762135EV al aangeeft… check even het www

??
Ik val in herhaling :grin:

Top uurwerk, monocase, zelfs de afwerking van de wijzers met de gepolijste facetranden is waanzinnig.

1 like

Qua afwerking echt niet hetzelfde als een mm300, not even close. Gewoon mijn 2 cent…

3 likes

Hardlex kan krassen en krijg je er niet meer uit. Net als mineraal glas. Voor mij echt een no go waarom er geen saffier glas in zit. Maar ben eigenlijk wel benieuwd naar de motivatie van Seiko. Maar kon even niets zo snel vinden op het www

1 like

YouTube zegt veel hoor :wink: aangezien het een duikhorloge is, is de hardlexkeuze beter. Als dit saffier zou zijn en je bent aan het duiken en je stoot ergens tegen: saffier springt kapot, hardlex chipt maar je uurwerk blijft wel bruikbaar.

1 like

Wellicht is dit nog een kanshebber. Verkrijgbaar met Seagull of Eta uurwerk voor een redelijk scherpe prijs en bovenal aardige specs. Nu mogelijkheid tot pre-order.

1 like

Saffier kan overigens net zo goed krassen, al wel minder snel natuurlijk. Tik je saffier een keer tegen een baksteen of de diamant in de ring van je vrouw of vriendin en je hebt ook gewoon een kras op je saffier zitten.

Hardlex is 8 op Moh schaal. Harder dan gewoon mineraalglas (6-7) maar zachter dan saffier (9). Echter, wel beter beschermd tegen barsten wat bij een professioneel duikhorloge een begrijpelijke afweging is. Zelf had ik ook liever saffier gehad, maar de hardlex van Seiko is een meer dan prima product als je kijkt naar de eigenschappen en prijs-kwaliteit verhouding, dus zeker niet het zelfde als standaard mineraalglas dat in veel goedkopere horloges gebruikt wordt.

Verder, @MotoSkooly post nog eens een paar foto’s van die leuke mod van je! :slight_smile:

Jeranimo, misschien kan @Thehaguedragon (Maarten) je helpen,die is in het bezit van een Merkur en is daar volgens mij zeer enthousiast over :+1:

3 likes

Ik heb zelf heel even de Orient Saturation Diver gehad. Zelf vond ik t mooi gemaakt, niet super.
Super is de Seiko MM overigens wel.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: ga voor de Seiko MM ipv een hommage, al moet je er wat langer voor sparen, hij is t waard. Ik zie t een beetje zoals dat je in bed duikt met je nieuwe verovering uit een Thaise bar, en ā€˜ze’ eigenlijk geen originele vrouw is maar een ā€œhommageā€ van een vrouw.

12 likes

Ik moet toch even inwegen nu. Met het bovenstaande kun je namelijk wel ontzettend veel plezier beleven, maar op een gegeven moment gaat het toch knagen dat het geen echte (vrouw/MM300) is. Dus aan het einde van de rit denk ik dat je beter voor een MM300 kan gaan. Je bespaart je een paar nachtmerries…en wat geheimen die je mee moet nemen naar je graf.

5 likes

bedankt allemaal voor jullie reacties. @Airmannetje , die ga ik zeker even checken.

heb al even contact gezocht met hem, thanks :smiley:

Leuk om te zien dat de reacties zo uit een lopen over de hommage, al is het meeren deel van de mensen geen voorstander. ik ben mij er degelijk van bewust dat een hommage nooit de real deal kan zijn.

heb zelf een hommage gehad van een tudor pelagos, Okay het is niet het zelfde als een echte maar het heeft bij mij de liefde aangewakkerd om ooit een echte te bezitten. voor het geld dat zn hommage kost is dat nu een beetje het zelfde.

om even terug te komen op de

mocht je hier veel plezier mee hebben beleeft kan the real thing alleen maar beter zijn.

3 likes

3 likes

:persevere:

2 likes

hoe groot zijn die polsen van jou? vind een SKX ongeveer de grens qua maat, als ik de online reviews lees. geeft bijna iedereen aan dat hij net zo makkelijk draagt als een SKX. wat is jou ervaring daarin ?

1 like

17,2 cm dacht ik

Hij is met 44mm iets groter (maar dat is te overzien), maar vooral hoger en zwaarder dan een SKX. Ook is de caseback wat boller, waardoor hij wat topzwaar is. Om die reden zou ik hem altijd op staal dragen, want op rubber of NATO gaat ie teveel wiebelen. De SKX valt wat meer om de pols, terwijl de MM er wat bovenop ligt.

image

image

5 likes

Weet even niet hoe ik een link kan plakken. Maar er staat een SLA017 hommage (armida) te koop nu.

Laten we wel wezen, alle bovengenoemde ā€œhommagesā€ aan de MM300 zijn geen hommage (eerbetoon) maar regelrechte kopieĆ«n met een andere naam op de dial. Waarom ga je niet voor het origineel? Als geld het probleem is dan moet je of sparen of iets anders (origineels) zoeken.

De MM300 is onverslaanbaar als het gaat om (tweedehands)prijs/kwaliteit/uitstraling en in de praktijk is Hardlex gewoon prima.

Wat opvallend is in het Wat dragen wij vandaag topic is dat je bijna nooit hommages zoals de FiftyFour/Merkur ziet. Ook horloges uit de kopieerfabriek van Steinhart kom je er bijna nooit tegen. Komt er in de praktijk dus denk ik op neer dat mensen zich toch stiekem schamen voor dat soort horloges…

4 likes