Seiko "Seitona" (SSC813P1), wat vinden we er van ?

Helaas heb ik hem niet zelf maar een vriend van me heeft hem gekocht.

Ik ben er erg blij mee.

8 likes

Idd , zeeeer mooi , maar in het echt wel klein , naar mijn mening

de maat vind ik juist helemaal top. een 39 mm panda chrono maar dan wel - en ik weet dat het geen hommage is van een Daytona in de hier op het forum vaak gebruikte zin van het woord - eentje met ballen zoals de Daytona.

1 like

Heb deze ook incoming, tering lang wachten! Maar inderdaad de band lijkt een dingetje te worden. Sluit niet echt mooi aan op de kast en ben benieuwd of ik deze passend krijg met maar 2 micro adjusts. Gelukkig staan wel een hoop banden hier goed op. Maar eerlijkheidshalve had er wel een mooiere endlink op mogen zitten voor dat geld.

1 like

Ben eens met de maat, 39 mm staat top! Die vergelijking vind ik ook wel iets te makkelijk.

1 like

Ik snap niet waarom mensen hem vergelijken met de Daytona. Hij lijkt veel meer op de Heuer Autavia.

Niet iedere chronograaf met tachymeter bezel is een Daytona hommage.

De naam “Seitona” slaat natuurlijk als een lul op een weduwnaar, net als die tic van mensen om die Tricolore met tachymeter bezel van Zenith een Daytona hommage te nomen.

Oh, wacht… Deze Seiko lijkt namelijk wel op de Zenith Chronomaster Sport, met de datum op half vier, de volledig gekleurde subdials zonder ringen en de gewone non-screw-down pushers.

Overigens is de Tachymeter al sinds 1820 in gebruik, waarbij in het begin van de 20e eeuw vele technische chronografen bestonden met een fixed tachymeter bezel. De bekendste is natuurlijk de Speedmaster, met drie registers.

Nu zijn alle chronografen met twee pushers Breitling-hommages te noemen, die zou ik wel laten gaan als je het deed.

Ik vind 'm geslaagd. Simpele brushed oyster, simpele chronograaf met drie subdials (ik zie liever twee subdials, maar soit) zonder gelul, geen overdreven grote pushers, geen miskleunen qua ontwerp, geen screw-down pushers en een alleraardigste kast.

Hulde.

Niet dat ik 'm zou kopen, daar is ie net niet interessant genoeg voor, want geen bol glas, geen bi-compax en geen overdreven vintage vibes.

4 likes

En toch… Ik stond vandaag even oog-in-oog met de SSC817, deze dus…

en die heeft toch wel wat, hoor! Maar ja, niet nog een quartz chrono of solarhorloge nodig.

5 likes

Ik vind het een mooi horloge al vind ik de gehele daytona/seiko gedoe een afknapper …
de datum ligt wat diep maar dag is wel vaker, dus niks mis mee :+1::+1:

1 like

Rainbow dip, yes please!

5 likes

ik eigenlijk ook.
Stom hoe ik door internet en naamgeving Seitona zo makkelijk toch die hoek in ga.
Je doet er het horloge mee te kort.
Voor mij is de band en de aansluiting op de kast, in combinatie met de te diep liggende datum, en ook wel een beetje de prospex X én de prijs, de reden dat dit voorlopig niet mijn eerste Solar wordt.

Mijn vriendin heeft de SUT403 met een vergelijkbaar solar uurwerk. Loopt super accuraat en geen omkijken naar.
Ik heb nu alleen een Casio en een Seamaster 300 M quartz. Een leuke Solar er bij is welkom.

1 like

Ik vind ze allebei mooi, zowel op staal als op zwart racing leer. Alhoewel ik de witte toch mooier vind op staal en de zwarte op zwart leer.
Ook mi een klein bol glaasje.

5 likes

Maar: wat is een alternatief voor dit horloge, in deze stijl? Evt een stapje hoger in de markt?? Ik weet zo snel niets, daarom blijft deze toch in m’n kop zitten. Als er een alternatief is dan kan ik wat anders in de mix gooien :upside_down_face:

1 like

Ik zou voor deze gaan:

2 likes

Ok, maar:

Nu is alles natuurlijk relatief maar van ~€600 naar ~€5000 is voor mij geen “stapje” :grimacing:

Meer rond 1500, uitschieter naar 2k?

1 like

Hamilton Intramatic (2k)
of Dan Henry (0,2k)

1 like

Ja, ken ze, maar die twee vind ik qua stijl wel echt anders dan deze Seiko. Een stuk klassieker.

Lekkkkkerrrrrrr… deze had ik nog nooit zo bekeken, maar wat een beauty.
Met een kastgrootte van 40 mm zit hij in mijn sweetspot.
Deze ga ik zeker een keer passen.

Hele andere feel dan de Seitona vind ik. Dat is echt een tool panda. De Hamilton is daar wat mij betreft geen alternatief voor.

Deze gaat op het lijstje, prachtig op mesh maar ook op (zwart) leer

4 likes

Even het draadje oppakken, ik heb een SSC813 gekocht via het forum 2 dagen geleden .
Ik vind het een leuk horloge .
Het wit is 9001 off white.
Datum venster , tja waarom een datum? Kan er mee leven.
De bracelet: past niet mooi tussen de lugs , en de schakels zitten niet met een schroefje…koop wss een Jubilee bij Strapcode .
Het gebruik van de chrono , resetten echt technisch , heel leuk .
Lume , blauw en krachtig.
Overall, heel leuk horloge en de 39 mm is perfect voor een smalle pols , ik denk een keeper :slightly_smiling_face:

3 likes