Seiko "Seitona" (SSC813P1), wat vinden we er van ?

Leuke nieuwe aanwinst Bert! Benieuwd hoe die staat op je pols…

2 likes

5 likes

Vergeten te zeggen, dit is me eerste originele Seiko …

2 likes

Ik heb de donkere groene al een tijdje op mijn lijstje staan, maar die kom je ook niet vaak tegen.

1 like

Top Bert, deze Bert heeft hem ook en draag hem al enkele maanden als daily.

1 aanpassing heb ik wel moeten doen want met de originele band en sluiting was hij net te los of te vast. Ik heb een sluiting bij Uncle Straps besteld. Deze is net iets langer en heeft 3 verstelgaatjes. Ik heb nu voor mij de perfecte pasvorm! Halve schakels verkoopt hij er ook voor.

3 likes

deze is inderdaad gaaf ja.

En deze dan? :wink:

2 likes

Ik heb hem nu een paar dagen om de pols gehad (nog geen foto gemaakt sorry) en hij bevalt me echt prima. Zelfs de band is voor een seiko niet heel slecht, al zal ik die vermoedelijk toch wel een keer gaan vervangen😊

Ik zie niet direct een alternatief, maar ik vind €680,- echt leip veel geld voor een solar quartz chrono.
Zelfs de PRS516 (dan wel geen solar, maar soit) is lang zo duur niet.

Wat zie ik over het hoofd?

Ik heb een Strapcode erop gezet. Vooral de clasp is een dikke upgrade.

3 likes

Goede vraag. Een markt die sowieso een stuk gestegen is in prijs?

Ik vind de Speedtimers veel beter afgewerkt dan de Seiko 5 sports lijn a 400/500 euro.

Da’s enkel het “klepje” toch? Vind het een nette oplossing. De originele sluiting vind ik ook mooi subtiel, dit vind ik wel een goede aanpassing. Mijn maat verloopt ook net zodanig dat het een schakelwissel kost, zo’n klepje is dan waarschijnlijk net goed.

Wat mankeert eraan dan?

Hoe is dat een benchmark? Zou zo kunnen bedenken dat dat uurwerk alle hoeken van de Swatch groep ziet -al 15 jaar- en dat de Seiko ten opzichte van een “standaard” quartz toch wat extra’s heeft?

Een hele zwik stukken goedkopere Seiko quartz chrono’s. Vanaf, wat, €150 kom je aan de beurt. Kan ik daarvoor ook bij Tissot shoppen?

Ps: ik heb 2 Tissot quartz chrono’s en een Seiko SSC813, niet perse een fanboy hoor :grimacing:

Miltat toch dan? Zijn indd mooie sluitingen, maar ook meteen 2x zo groot als de originele sluiting, dat vind ik minder. De verstelmogelijkheid is wel top, Seiko had gewoon zo’n klepje a la Uncle Seiko moeten doen.

1 like

Niet bekend met het laatst genoemde. Ik vind wel dat Seiko betere clasps zou moeten leveren in de price range van 500+. Mijn spb143 ook, list 1300 eu en dan zo’n clasp wat klinkt als blik.

1 like

Je kunt hem nu nieuw voor de helft kopen, zie het Siebelactie topic.

2 likes

Staat een stukje hierboven iets over. Zeg maar een aftermarket stukje sluiting dat wél in micro adjustment voorziet.

Dat herken ik van m’n MM200, serie 2, terwijl een serie 1 die ik had dat níet had. Weet niet precies wat het verschil nou is, maar die safety lock (of hoe heet dat, dat stukje wat je over de sluiting vouwt…) die bungelt een stuk losser en klinkt dan inderdaad belabberd. Zit nogal los op een geklonken pen, kan 'm daardoor ook niet wat verder buigen zodat 'ie meer klemt :man_shrugging: Maar die Seitona heeft daar geen last van, andere sluiting.

Nee het is niet zo dat ik aan benchmarking wil doen of een mening wil vormen over welke uurwerken beter zijn (dat is hoogst subjectief vind ik namelijk), maar wel dat als ik aan een chrono met tachy denk, met een soort van autosporthistorie, dat ik met mijn gebrekkige kennis al vrij snel bij de PRS516 uit kom. Deze Seiko is de helft (!) duurder dan de PRS516. En wat rechtvaardigd die prijs?

Overigens krijg je bij Citizen krijg voor PRS516 geld (450,-) een radio controlled uurwerk en 200m WR bovenop het solargebeuren. Alleen zijn die Promasters met 42mm weer groot.

Het is wel een unieke combi, met de plaatsing van subdials (mooi!) en de maat (sub 40mm). Dus er is niet echt concurrentie en ik begrijp de aantrekkelijke vormgeving van deze Seiko, iets wat veel Citizens missen vanwege de te grootte diameter. Alleen snap ik niet waar die bijna 700 euro vandaan komen.

Deze komt misschien technisch en qua uiterlijk het meest in de buurt: panda-dials, 100m WR, solar en chrono. Deze Citizen kost 225,-. Jammer van de volslagen absurde 44mm…

:point_down:t3:

Daar misschien?

Tja… Ergens snap ik je punt, maar we kunnen natuurlijk blijven doorgaan zo. Want waarom moeten we bij voor een Tag Heuer quartz chrono 2k betalen… Etc etc :grimacing:

En ik heb lekker lullen ook hoor, ik had voor €340,- een nieuwe SSC813 :wink: Voor dat geld was het een no-brainer. €680 is anders, maar écht leuke panda’s zijn er niet zo veel.

3 likes

Ja enkel klepje en dat is niet zo duur maar verzending en import kwamen er nog wel bij :sweat_smile:

2-3 weken gewacht maar resultaat mag er zijn!

1 like

Als je een post terughaalt van bijna 2 jaar oud, moet je argument wel kloppen he.

De datum staat gewoon op 4 :wink: