Goedenavond, vandaag bij Keuvelaar Middelharnis geweest toen ik toch daar in de buurt aan het werk was. Dit was de uitdraai van een deskundig en zeer behulpzame juwelier mbt tot mijn 3 maanden oude Seiko Skx 007 k.
Ik dacht dat hij 16,7 sec op 24 uur achterliep, maar is het nou toch maar 8 seconden?
De juwelier keek op van de slechte amplitude behorende bij een vrij nieuw horloge.
Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Dat hangt af van de positie en hoeveel hij opgewonden is misschien.
De juwelier heeft er niet veel kijk op dan. Want voor een Seiko is dit prima. En wat was de lift angle?
de bovenste was als hij op zijn rug lag en de 2e foto als hij op zijn kroon naar beneden lag.
bedoelt u dit? en wat is de lift angle?
En is die amplitude niet zo verschrikkelijk? Hij opperde om hem terug naar Seiko te sturen.
is de rate 8 sec op 24 uur? Hij dacht bijvoorbeeld misschien dat de olie weggelopen uit het lager zou zijn door een val of zo iets
Met alle respect maar die juwelier heeft er geen laadt van gegeten als ik het zo hoor. Amplitude is voor een Seiko is gewoon goed, normaal. Wellicht is de lift angle niet goed ingesteld waardoor die nog hoger kan uitvallen dan op het briefje
Ook de date is prima en ruim binnen specs. Wat verwacht die juwelier dan? Een master chronometer uurwerk voor 200 euro?
wil kunt u mij een kleine uitleg geven over de getalle? die rate bijvoorbeeld is dat het aantal sec die hij achterloopt op 24 uur? En wat is de lift angle?
hij verkocht oa Breitling, dat verklaard misschien veel, mbt tot zijn afkeur bij de in zijn ogen slechte prestaties
Die twee uitlezingen, is dat in verschillende posities geweest…? 275 horizontaal is inderdaad gewoon top voor een Seiko. Scheeftik kan gewoon verholpen worden, achterlopen ook. Niet naar Seiko sturen, stuur maar naar mij. Voor deze keer alleen voor de retourporto.
Ik heb ook de nodige pech gehad met nieuwe horloges die niet deden wat ik er van verwachtte…
De bovenste foto was plat op zijn rug en de tweede foto was met de kroon naar beneden.
Maar hoeveel loopt hij nu achter?
Bedankt voor het aanbod joh!
Dat weet je alleen als drager echt met zekerheid… Deze uurwerken hebben wel de nodige activiteit nodig; aangezien je ze niet handmatig kunt opwinden. Ik kan 'm hier zelf aan een automatische winder zetten, en 'm ook zelf een etmaal dragen aan een eigen bandje. Maar hij neigt duidelijk naar de min. De 7S26 is ook heel lastig om af te regelen, daarom nemen ze daar bij Seiko niet echt de tijd voor…
Heb mijn 009J zelf geserviced en afgeregeld, nu plus 5s/24h; en veel beter krijg je ze zelden.
Draag 'm dit weekend gewoon elke dag, en noteer wat-ie afwijkt. Dan hebben we wat.
De zwaartekracht trekt aan de veer en balans. En hoe die aan de veer trekt verschilt per positie. Dus de afwijking is dan per positie ook anders. Alle onderdelen van zo’n instap uurwerkje hebben ook net even wat grotere tolleranties waardoor het per positie allemaal wat meer kan verschillen.
Dat kan zeker. Andere prijsklasse, andere prestaties. Voor een Zwitser is een amplitude van rond de 300 gewoon. Bj Seiko is dan eerder 260.
Ik vind dit qua afwijking prima. Is ruim binnen specs en zou het persoonlijk gewoon zo laten denk ik.
Horloges horen niet achter te lopen. Is mij geleerd, en was het daar zeer mee eens. Net een Rolex die -1 s. per dag liep na service, iets in de plus gezet. Had dat met een Seiko ook gedaan in dezelfde situatie.
oh gelukkig, dan laat ik hem zo denk ik. maar dat getal -8 hoe leg je dat uit dan? En die 0,7 beat error is niet zo erg?
ja dat idee heb ik ook over achterlopen
Liever -10 achter dan +20 voor. Dat vind ik dan. Zeker bij een uurwerk zonder hacking zoals een SKX kan je hem beter wat achter hebben lopen.
Dat is -8 seconden per dag in die specifieke positie.
Dat is wel zo. Maakt weinig uit voor de prestaties. 0,2 horizontaal is binnen spec wat mij betreft, hoewel ik zelf 0,1 aanhoud.
super bedankt heren voor jullie inbreng. vreemd dat hij met de kroon omlaag minder achterloopt dan plat op zijn rug he?
Dat de amplitude verticaal hoger is dan horizontaal, vind ik curieuzer…