Seiko SKX009(J) - Echt of nep?

Hallo allemaal!

Ten eerste hoop ik met deze post niet in overtreding te zijn van forumregel 4. Ik wil namelijk zonder kwade intenties iets onder de ogen brengen van horloge fanaten en kenners.

Op Marktplaats heb ik een SKX009J en een SKX009 met witte letters “DIVER’S 200m” op de wijzerplaat gevonden. Naar mijn weten is dit een indicatie voor de zogenaamde ‘Feiko’ (namaak Seiko). Bovendien lijkt de lume stip op de bezel van de SKX009J misschien iets te groot en ziet de lume stip op de bezel van de SKX009 er simpelweg gek uit. Verder zie ik echter geen andere aanwijzingen voor namaak.

Beide Marktplaats verkopers hebben relatief oude accounts (15,5 en 10 jaar oud) en goede beoordelingen (5/5 uit een respectabel aantal beoordelingen). Beide Marktplaats verkopers hebben echter ook Engelse voornamen (Roger en Cindy), zouden wonen in Best (kleine gemeente nabij Eindhoven) en hebben vergelijkbare titels en beschrijvingen voor hun advertentie.

Wat denken jullie? Zijn dit echte Seikos of namaak Seikos (Feikos)? Is dit slimme oplichting of ben ik paranoïde?

Ik kan vanwege mijn nieuwe account nog geen links plaatsen, maar de horloges in kwestie betreffen:

  • SKX009J aangeboden op Marktplaats door Roger uit Best;
  • SKX009 aangeboden op Marktplaats door Cindy uit Best.

Met vriendelijke groet,

Jansen

1 like

Da’s niet

12 likes

Het is afgetrapte troep uit de filipijnen opgelapt met aftermarket/fake onderdelen. Die dingen kosten een euro of 100 op ebay.

Oplichting niet echt, hij is eerlijker in hun advertenties (zijn de zelfde verkoper) dan de verkopers uit Lijnden/Badhoevedorp. Maar ik snap echt niet dat mensen het kopen.

2 likes

Allebei uit Best? Dat is Best verdacht…
De Chapterring zit overigens onnderaan naar links verkeerd uitgelijnd. Zou dus een echte kunnen zijn. Of een heel erg goede fake.

8 likes

Haha, lekkere woordgrapjes mannen! :joy:

Ik vond die van @anon50762135 het best.

4 likes

Als je er geen vertrouwen in hebt moet je het niet doen.
Hou het blauwe gedeelte hier in de gaten en koop er 1 van een forumlid.
Dit lijkt mij het Best wat je kan doen.

2 likes

Bedankt voor je antwoord koekoek! Het valt mij nu inderdaad op dat er wel aftermarket onderdelen worden benoemd (verklaring voor de rare lume stip op de bezel inserts).

Hoewel de aftermarket onderdelen worden benoemd, ben ik het niet echt met je eens dat het eerlijk(er) is. Ik vind de beschrijvingen niet erg duidelijk (zeker niet voor de ‘reguliere’ koper) overbrengen dat het hier niet om de originele (OEM) versies gaat, maar om assemblage versies. Verder vind ik het ook een beetje gek om onder verschillende accounts te opereren om de schijn te wekken dat het een particuliere verkoper is, want als deze assemblage versies werkelijk zo goedkoop te fabriceren/kopen zijn lijkt dit eerder op het handelen van een slimme/sluwe ondernemer.

Overigens, wat doen de verkopers uit Lijnden/Badhoevedorp?

Tja daar zullen zij het mee oneens zijn. Maar veel mensen zijn niet op de hoogte van dit soort horloges en dat het slimmer is om ze niet te kopen en ze vaak niet zo goed lopen. Buiten wat je kan zien zijn de uurwerken vaak er niet al te goed aan toe omdat ze dus veel uren op de teller hebben.

Hij koopt ze vermoedelijk gewoon via ebay en verkoopt ze dan hier via marktplaats. Je moet maar eens kijken hoeveel dat soort horloges uit de filipijnen opleveren op ebay.

Die verkopen hetzelfde type horloges.

1 like

Oost

West,

Thuis

:drum:

15 likes

Nogmaals dank koekoek. Erg verhelderend. Ik ga volgende week waarschijnlijk over tot de koop van een echte SKX007 (deze oogt mij in ieder geval niet nep een heeft ook de bijbehorende boekjes en het garantiebewijs van een winkel). Ik was mij tot op heden helemaal nog niet bewust dat ik ook moet letten op iets wat tussen echt en namaak zit, namelijk assemblage. Best handige kennis wanneer je buiten de reguliere juweliers om een horloge gaat aanschaffen.

Ik ben door een van de verkopers benaderd na dat ik de advertentie had opgeslagen, hij was erg opdringerig. De dial klopte niet, de bezel insert was aftermarket, en de jubilee ook.

2 likes

Er staat er een in het blauwe gedeelte

Die is niet aftermarket maar fake :upside_down_face:

Zijn alle Jubilee banden buiten die van Rolex geen ‘fake’?

Het gaat om het gebruik maken van de naam/het merk. Iets dat de naam Seiko draagt maar niet door hen gemaakt is is fake/replica troep

3 likes

Hoe zie je eigenlijk dat de jubilee band in dit geval niet door Seiko is geproduceerd? Zou daar ook wel meer een oog voor willen ontwikkelen.

Dit is dus één van de horloges die ik in het eerste bericht van dit topic bedoelde.

1 like

Koop toch alsjeblieft gewoon niet op MP :see_no_evil::see_no_evil:

De zijkant van de band, daar zie je dat de schakels gevouwen zijn. Zo hoort een echte eruit te zien:

4 likes