Seiko SKX009(J) - Echt of nep?

Ik vraag me af wat er hobby of leuk aan is? Het is puur en alleen iets kopen met oog op winst (van ebay) en weer verkopen? Het is niet alsof je steeds nieuwe modellen probeert. Het is steeds dezelfde troep.

1 like

In dat geval bied ik bij deze 50 piek.

Dit conflicteert natuurlijk. :thinking:

1 like

Ik heb inmiddels een mooie (originele) SKX007 buit gemaakt van @HeinW. Ik zal hier later nog wel een nieuw postje voor maken.

Verder, wat betreft de reactie van @Seiko_SKX (Roger), staat het iedereen natuurlijk vrij om horloges aan te bieden op Marktplaats. Dit is wat mij betreft ook niet de discussie. Ik wilde voornamelijk de transparantie van Marktplaats advertenties omtrent de oorsprong/staat van een horloge ter sprake stellen.

Gezien het gezamenlijk aantal reviews betreffende horloges op de Marktplaats accounts van Roger en Cindy (16 in 2019 en momenteel 27 in 2020) denk ik dat ik wel mag stellen dat het om iets meer dan hobbymatige verkoop gaat. Sterker nog, tenzij Roger daadwerkelijk zonder winstoogmerk zoveel horloges verkoopt is hij waarschijnlijk belastingplichtig voor de inkomsten die hij hiermee genereerd. Ook dit is een aanname, maar zou dit soms de reden zijn dat Roger de verkoop over twee accounts verspreid? Zie in dit verband het volgende voorbeeld van de Belastingdienst:

“U hebt stripboeken verkocht via internetsites. U merkt dat daar vraag naar is en dat u er geld mee kunt verdienen. U koopt daarom stripboeken, die u met winst doorverkoopt. U doet dit vaker en maakt dus ook vaker winst. In zo’n geval hebt u een bron van inkomen en moet over deze inkomsten belasting betalen.”

Of Roger nu wel of geen hobbyist is doet er wat mij betreft weinig toe. Ik vind het verkopers sieren als zij een grote mate van transparantie hanteren wat betreft de oorsprong/staat bij producten waar veel aftermarket en namaak in omloop is. Dit is zeker netjes indien zij hoeveelheden horloges gelijk aan dat van Roger met een (vermoedelijk) winstoogmerk verkopen.

Nu moet ik wel zo eerlijk zijn om te zeggen dat Roger de oorsprong van de verschillende onderdelen in zijn advertentie benoemde. Echter zijn leken zeker niet bekend met de betekenis achter termen zoals aftermarket of assemblage en wekte de advertenties benoemd in het begin van dit topic toch sterk de indruk dat het om originele horloges ging. Zo wordt er bijvoorbeeld nog altijd een horloge verkocht als “100% Japans” en “de zeldzamere ‘made in Japan’ versie” met de garantie “dat het horloge authentiek is”, maar hoeveel hiervan is werkelijk waar en te garanderen als het om een assemblage model gaat? Dit is dus een beetje misleidend als je het mij vraagt.

8 likes

Precies dit… viel mij ook al op.

Ik heb een paar jaar geleden voor ongeveer €80,- een Seiko 7002 uit de Filipijnen gekocht, terwijl ik precies wist wat het was. Dat heb ik toen puur uit interesse gedaan. Ik vond het leuk om eens te proberen, maar het is wel op het randje van fake. Ze rapen onderdelen bij elkaar om een compleet horloge te kunnen bouwen en wat niet meer te gebruiken is vervangen ze door ‘aftermarket’ (lees nep) onderdelen. De kasten zijn allemaal zwaar gepolijst.

Ik vooral niet oké vind is dat gepretendeert wordt dat het horloge 100% Japans is, terwijl een helemaal originele SKX007J dat al niet eens is. En dan natuurlijk de prijs, een dergelijk samenraapsel is echt geen €225 waard.

4 likes

Ik heb nog steeds mijn twijfels bij de dial en de bezelinsert van het horloge waar ik destijds nagekeken heb. Ook was het bandje duidelijk niet origineel terwijl u €350,- euro voor het horloge vroeg en best opdringerig was. Dit is meer dan de hoofdprijs voor een horloge wat niet eens in een mint conditie is. En aan het aantal reviews te zien gaat het hier niet om verkopen als hobby maar gewoon om handel, want zoals u zelf ook aan gaf had u meerdere modellen liggen.

De SKXJ wel toch? De SKXK versie wordt in Maleisië gemaakt.

Seiko -J modellen worden niet in Japan gemaakt, ook al staat er ‘MADE IN JAPAN’ op de wijzerplaat en caseback. Alleen high end modellen en Grand Seiko worden nog (grotendeels) in Japan gemaakt.

Anders dan voor Swiss Made zijn er geen algemene regels verbonden aan het label Made in Japan. Doordat er geen internationale afspraken zijn, bepaalt het land dat de goederen importeert de regels. In de Europese Unie mag er bijvoorbeeld niet op een product staan dat het gemaakt is in Japan als dit niet het geval is. Omdat de assemblage van de horloges plaatsvind in Seiko fabrieken Maleisië of Singapore en de onderdelen in China gemaakt worden staat er op Seiko’s die voor de Europese markt bedoeld zijn (-K modellen met meestal een Engels/Franse dagschrijf) geen land van productie vermeld. In de Verenigde Staten en Canada zijn de regels anders, daarom staat daar ‘MOVT JAPAN’ op deze horloges (-K modellen met meestal een Engels/Spaanse dagschijf). Voor het Midden-Oosten gelden weer andere regels, daarom staat er op modellen voor deze markt wel ‘MADE IN JAPAN’ op zowel de wijzerplaat als de caseback (- J modellen met een Engels/Arabische dagschrijf). Al deze horloges worden op dezelfde manier, in dezelfde fabriek, door dezelfde machines gemaakt.

Een kleine uitzondering hierop zijn de Japan domestic market (JDM) modellen (-J met Kanji dagschijf). Een product dat in Japan verkocht wordt, mag alleen het label ‘MADE IN JAPAN’ hebben als het is geproduceerd door een bedrijf dat volledig Japans eigendom is en alle bij de productie betrokken werknemers Japanners zijn. Om aan deze eis te voldoen wordt de productie van deze modellen overzien door een Japanse Seiko-medewerker. De productie vindt nog seeds plaats in dezelfde fabriek in Maleisië of Singapore.

@SJvL ok, ik zat er een beetje op te wachten tot iemand dit zou zeggen :slight_smile:

5 likes

Bedankt, weer wat geleerd, zo blijkt maar dat de meeste zelfbenoemde ‘‘watchexperts’’ op youtube geen idee hebben waarover ze lullen (en ik ook niet :joy:).Toch wel gek dat de J modellen meer opbrengen en meer gewild zijn terwijl het dus in feite dezelfde horloges zijn.

2 likes

Ik moet ook altijd een beetje lachen als het gaat over de ‘betere’ afwerking van de J modellen :grinning: Natuurlijk weet ik ook niet 100% zeker of het zo zit als ik het schets, mijn bron is vooral een ex- Seiko medewerker op Watchuseek.

1 like

Ik heb wel eens een filmpje gezien van The Urban Gentry waarop hij het polijstwerk van een J en een K model vergleek voor zowel de SKX007 als de SKX009 en daar waren wel degelijk verschillen te zien op de lugs. De scheiding tussen glans en mat was bijvoorbeeld veel scherper.

1 like

Ik ben benieuwd hoe het echt zit. Ik heb een ‘J’ Turtle die een aantal typiche Seiko CQ issues heeft. De chapter ring is niet helemaal goed uitgelijnd, de datum staat niet op gelijke hoogte met de dag en de lugholes zitten aan 1 kant niet precies goed tegenover elkaar. De afwijkingen zijn gelukkig erg klein en ik kan er prima mee leven. Ik vraag me wel af hoe erg het dan wel niet geweest zou zijn als het een ‘K’ model wat geweest :smile:

:joy: :joy:

Ik moet zeggen, ik heb drie Seiko’s J’s, ik heb geen enkel probleem, alle bezelinserts zijn prima uitgelijnd en de datum+dag zitten op dezelfde hoogte. Het enige puntje is dat de nageleverde maar wel originele band niet exact past.

1 like

Zo kwam ik er achter dat de lugholes niet 100% gelijk zijn. Ik bleef aan de ‘6 uur’ kant een klein ‘kiertje’ houden aan de rechterkant van de band. Het doet een beetje denken aan hoe banden met holle end-links soms net niet helemaal op de kast aansluiten. Dan kun je de end-link nog wat verbuigen, bij massieve end-links is dat iets lastiger :grin:.

Ik dacht eerst dat het aan de spring-bar lag maar nadat ik deze had vervangen was het nog steeds. Toen dacht ik aan de end-link en heb ik de ‘12 uur’ en de ‘6 uur’ end link omgewisseld. Zelfde verhaal. Toen ik verder ging kijken viel me op dat de lug hole in de rechter lug aan de 6-uurs zijde een fractie van een millimeter lager zit dan de lug hole aan de linkerkant.

Na wat online zoeken kwam ik deze Youtube video tegen, waar nog wat extremere voorbeelden van dit probleem in te zien zijn. Zolang je de rubber band gebruikt merkt je hier niets van, pas als de de (originele) stalen band probeert te monteren loop je hier tegenaan.

In praktijk heb ik er trouwens geen last van. De band zit goed vast en het kiertje is erg klein. Ik ben gewoon nogal nieuwsgierig aangelegd, vandaar dat ik graag wilde weten hoe het zit :grin:

Hetzelfde geld met de andere ‘problemen’. De chapter ring staat misschien een tiende van een millimeter teveel naar links, iets wat door het ontwerp van de wijzerplaat meer opvalt bij een Turtle dan bij een SKX. Zowel de dag als de datum staan helemaal goed in beeld, alleen staat de datum een fractie van een millimeter lager dan de dag. Allemaal prima binnen de marge, en je moet echt je best doen om het bij dagelijks gebruik te zien.

1 like

Ik heb het bandje er even afgehaald, ik heb inderdaad hetzelfde probleem. Links zit een fractie lager dan rechts. Ik laat het maar zo, ik wil de springbars niet buigen.

1 like

Mooie uitleg. Zo heb ik het ook altijd begrepen.

Ik laat daarom de ‘Made in Japan’ modellen altijd links leggen, wanneer ze duurder uitvallen. Daarnaast vind ik de extra niet-centreerde tekst met ‘made in japan’ onder de 6 lelijk.

1 like

Ik neem aan dat de schakels in het midden ( en dan van links naar rechts of in dit geval even rij 1/2/3 noemen)

Dat rij 1 folded is, rij 2 solid, en rij 3 ook folded. Correct ? want dat is die van mij wel. niet alle 3 de rijën zijn folded.

1 like

Goeie foto gevonden. Bovenste band is Strapcode, onderste is standaard Seiko SKX.

image

1 like

@jurk, ze hebben je!

4 likes