Seiko solar loopt niet meer..tips gevraagd

Een horloge in de zon kan heel heet worden. Een heet horloge heeft een hete batterij. Dat is slopend voor de batterij.
Maar vertel eens over die overheating protection?

Dat is een eigenschap (en geen beveiliging) van de display. Geen beveiliging van de solar unit, en dus ook niet van de batterij, waar het om gaat in deze draad :slight_smile:

Je hebt gelijk🖒…dus in direct zonlicht is toch niet echt goed voor de cell…bedoelen ze de battery mee denk ik

Hoewel je het misschien niet direct zou zeggen, maakt buiten wel het verschil. Direct zonlicht buiten vs. door een raam scheelt zo de helft in lichtsterkte.

Ik houd mijn solar powered horloges overigens gaande door ze regelmatig een tijdje (bijvoorbeeld een paar weken per kwartaal) voor het raam op mijn werkkamer te laten liggen. Dan blijven ze netjes bijgeladen, en raken de batterijtjes nooit diep-ontladen. Dat schijnt erg slecht te zijn…

Dit staat ergens hier op het forum…kan wel in de vensterbank (wat ik bedoelde) in direct zonlicht scheelt de helft in lichtsterkte

Wat denk jij? Zou dit wel kunnen?
Gr.Slin

Deze moet ook weer eens bijgeladen worden😊

Onder een ledlamp spotje kan wel neem ik aan die geven nauwelijks warmte af?

1 like

Vraag ik me ook af nu…gebruik heelveel lume verlichting tijdens nachten en dan blast ik ze met 900 lumen…

:joy::joy::joy:

Wil ook wel weten of dat kwaad kan?

2 likes

Ha, ha is precies wat ik nu probeer met mijn Astron met mijn led lenser P7 met 320 lumen. Ben benieuwd…

1 like

(edit: meetfout dus herberekent:)

Nee. Volgens mij wordt je horloge er niet warm van op bv 10 cm. (dat kun je ook voelen).
900 lumen bij 40 graden (schatting, hoek tussen de bijna puntbron (led) en de uiterste randen van het horloge) op 10cm afstand is 237.515,63 Lux (bij volle batterij).

Vergelijk maar:
Volle maan 0,1 lux
Donkere schemering 1 lux
Bewolkte dag 1000 lux
Daglicht (indirect zonlicht) 10000 - 20000 lux
Zonlicht 100000 - 130000 lux

Leb hem bij het raam. Gratis licht. :smiley:
Als je je afvraagt waarom je niet in de led lamp kunt (wilt) kijken en wel in het daglicht van een bewolkte dag: Dat licht is geen puntbron maar komt “van alle kanten”. Maar alle beetjes helpen dus je kunt het proberen. Als je een batterij indicator hebt kun je meten hoe lang het duurt en hoeveel batterijen het kost. Zo dichtbij mogelijk zonder dat het warm wordt.

1 like

Na meer dan 20 uur onder ledlicht geen verandering. Nog steeds sprongen van 2 sec. Volgens een overzicht hoelang elk caliber nodig heeft bij te laden zou mijn horloge (caliber 158) 25 uur nodig hebben. Lumen zijn bijna even fel als led licht met enige vorm van overdrijving :smile:

Ik heb voor mijn Seiko Astron zelfs een LEDlader aangeschaft en in dit topic besproken.
Deze LEDlader is erg krachtig en levert géén warme Astron op. Als ik hem langere tijd onder een bureaulampje leg, wordt hij wel snel warm (en laadt dan zeer traag).

Voor mijn Astron ideaal, want die lust wel wat licht!

1 like

Is er nog andere manier om mijn horloge weer aan de gang te krijgen? De kroon hard in duwen gaat lastig met een geschroefde kroon en heeft ook niet geholpen.

Denk dat je hem moet laten nakijken en misschien een nieuwe batterij erin…

Succes!

Ik dacht ook al dat buiten verlichting (vele malen) “sterker” is dan achter een raam. Bij patienten met een Vit D te kort, voldoet in de zon achter een raam niet genoeg. Die moeten in direct licht i.v.m. de hogere waarden. Maar misschien haal ik nu de UV en lichtsterkte door elkaar?

I.i.g. de lume van een horloge knallen binnen enkele seconden de pan uit bij buitenverlichting. Achter een raam is dat vele malen minder.

Conclusie: Als het horloge waterdicht is, even in de achtertuin leggen uit het zicht, in het licht. 25 uur laden betekend 25 uur licht, dus 3 dagen laden in deze tijd van het jaar.

1 like

Onder een led lamp laadt het horloge niet.
Probeer mar eens een solar speelgoed autootje met een ledlicht aan het bewegen te krijgen, dat lukt niet.

Sorry, maar die informatie klopt echt niet. Natuurlijk laadt een solar onder ledlicht.
Voor meer info zie hier en hier.

Na bijna een week non stop onder een led lamp en kroon hard uittrekken en weer terugdoen doet het horloge het weer als vanouds… Bedankt allemaal voor het meedenken en de extra info.

Nou ja, het zal.
Ik heb mijn horloges ook onder een ledspot gehad, deed niets, geprobeerd met een solar speeltje.
Ook niets, maar dan zullen mijn led’s wel zwart licht geven of zo.
Maar probleem is gelukkig opgelost.

Onder een led lamp laadt een solar horloge gewoon wel hoor. Heb ik ook een keer gehad dat ik mijn Seiko Solar op z’n kop in een la had gegooid en er leek geen leven meer in te zitten. Na een tijdje ging hij in fases van 2 sec. lopen en dat duurde wel een paar dagen voor dat hij weer gewoon ging lopen.

Wat is HF toch een fijn forum!

Bedankt voor deze tip, mijn Seiko SSC019 is weer tot leven gekomen.

3 likes