Omdat mijn Seiko Astron vaak in de kluis ligt en dus niet genoeg licht krijgt om bij te laden, kwam ik op het idee om dat met LED te gaan doen, zie ook dit topic. Uiteraard kan ik hem vaker gaan dragen, maar dan zou de Astron 65 uur buiten zonlicht nodig hebben om weer vol te raken. Da’s in deze tijd lastig. Soms heb ik hem weleens onder een gloeilamp gelegd, maar dat schiet niet op (weinig lumen) en dat kun je slechts met 30 minuten per keer, omdat het horloge dan warm wordt.
Via de baay voor € 36,69 een Geemarc LED Solar Watch Charger besteld in de UK. Deze zou 40.000 lumen geven (= lentezon) en kun je met USB van spanning voorzien, of met 2 x AAA mini-penlights. Die laatste optie is vooral (of ook) bedoeld om de LED charger als zaklampje te gebruiken. Of je kunt hem als lader in je kluis gebruiken!
Ik heb de Astron er nu 1 uur op liggen, en inderdaad: totaal geen warmte. En kanonnen> wat geeft dat LED-dingetje een puist licht!
Dus nu maar eens zien of hij de Astron een beetje rap van een volle tank kan voorzien. Ik zal mijn ervaringen hier later posten.
De Seiko Astron beschikt over een overcharge protection, dus dat zit wel snor.
Bij andere lichtbronnen zoals een gloeilamp moet je wèl oppassen, omdat het horloge dan zeer warm kan worden.
Jouw ledlamp geeft 40.000 lux als het horloge er direct op ligt.
Een 15 watt (gewoon grote fitting) ledlamp van de bouwmarkt geeft zo’n 1500 lumen. Dat is op een afstand van 10 cm, uitgaande van een stralingshoek van 270 graden (schatting mijnerzijds, hij straalt niet recht omhoog richting fitting zeg maar) ongeveer 14.000 lux.
Op 5cm geeft de ledlamp 56000 lux. De afstand bepaalt dus in grote mate hoeveel licht er op de wijzerplaat valt. De vraag is hoe dichtbij je zou kunnen komen zonder (te veel) temperatuurstijging.
Wat voor soort lamp is jouw bureaulampje in de eerste draad? Gloei/halogeen/tl?
Ik denk dat dit wel een makkelijke oplossing is. Een gewone gloeilamp van 15 watt overstraalt de hele kamer, en ik denk dat als je horloge op dit ding ligt er niet zo veel licht langslekt.
Inmiddels is het ding ook goedkoper te krijgen voor de liefhebbers (amazon duitsland). Ikzelf hou het op vensterbank laden voor mijn 2 Solar G Shocks.
Hij ligt nu al 20 uur 1cm van de led en wordt niet warm. Ik zie nu dat hij begint op te lopen qua laadniveau.
Dat is een 40 Watt gloeilamp, en daar lag hij dan 7 cm vandaan. Maar dat kon slechts een halfuur omdat hij dan warm begon te worden. En na vele halfuren, weinig laadresultaat. (nog afgezien van de electra kosten).
Beetje off topic, heb je nog nul ledlampen in huis…?
36 ledlampen à gem €5.5 hier in huis. De lampen die vaak branden (ca 10 stuks) besparen ca 200kWh per jaar op, dat is ca €50 per jaar.
Die van de Action hebben al een paar jaar een mooie kleurtemperatuur hoor. prijzen van 3 tot 8 euro. Ik zie geen verschil met de veel duurdere Philips leds. Er zijn er wel 2 stuk gegaan in 4 jaar tijd.
Maar ik bedoelde eigenlijk hoe dichtbij je met een 15W lichtnet lamp kunt, net even gevoeld en 5cm moet makkelijk kunnen.
Nee, nog weinig led. Ik kan niet wennen aan de koude uitstraling, hoezeer men ook z’n best doet om het warm te noemen. Uitzondering zijn 3 regelbare spots van Praxis, die kun je elk denkbare kleur geven met afstandsbediening, en lichtsterkte. Beetje zoals Philips Hue, maar dan betaalbaarder. Die bevallen prima.
Verder nog wat spaarlampen, maar daa zijn we geen fan van. Die zijn om de haverklap stuk…en dat tegen een prijs die 10x hoger ligt dan de oude gloeilamp.