Seiko Solar loopt niet meer

Ik heb een hele mooie Seiko Solar duiker (zoals onderstaande maar dan met rode accenten).
Deze heeft ruim een jaar opgeborgen gezeten in een verhuisdoos en dus veels te weinig (geen) licht gekregen. Dus dat ie niet meer liep na het uitpakken had ik wel verwacht. Het horloge ligt nu echter al een aantal dagen in de vensterbank, maar er gaat nog steeds geen wijzer lopen.
Zou de batterij door het lange stilliggen zonder te laden kapot kunnen zijn te gaan of is er wat anders aan de hand?
Wie kan mij wat meer vertellen wat er nog mogelijk is en wat ik er aan kan doen (en eventueel waar)?

Edit: zo eentje dus:

Zit je in Suriname of in Nederland? In Nederland hebben we nu niet bepaald zo’n in overvloed :wink:

Maar het kan ook zijn dat de accu is uitgeput. Ik weet niet of een reset nog kan helpen of dat je een nieuwe accu nodig hebt.

Ik heb vroeger vaker geschreven hoe ik 2 Casio touch solar heb uitgeput. Ik droeg praktisch alleen maar lange mouwen. En als ie cd pols.ging, lag ie in mijn kast met alleen een spaarlamp in de kamers. Toen de 1e defect ging dacht ik een maandagochtend model. Toe de 2e het ook begaf, ging er ospaar)lampje branden. Sinds dien liggen ze standaard achter het vensterbank en doen ze het allemaal. Pas wel op met hete zo’n in de zomer.

1 like

Ik zit helaas niet in Suriname. En we hebben inderdaad weinig zon. Ik had gehoopt dat zo’n Solar net zo goed liep op een paar dagen een klein beetje zon als mijn vintage Seiko automaat doet als ik 'm slechts 30 seconden heen en weer beweeg.

Ik ga even op zoek naar de reset-mogelijkheid.

Mogelijk is de batterij helemaal leeg getrokken en kan dat, net als bij een accu, fataal zijn.

Maar ik zou eerst nog proberen om de kroon in wijzerverzetstand te plaatsen tijdens het opladen, alvorens een nieuwe batterij te plaatsen. Daarmee kan de batterij eerst wat energie bufferen en wordt niet meteen leeg getrokken door het uurwerk. (Wij hebben zonnepanelen en de opbrengst daarvan is in januari ook niet daverend te noemen.) Succes! :fuelpump:

1 like

Bedankt voor die tip.

En ik zag een ander draadje: Seiko solar loopt niet meer..tips gevraagd
Wat mij betreft kan deze worden gesloten, daar staat verder ook genoeg informatie in.

Edit: een reset deed de truuk. Bedankt.

3 likes