Seiko SPB uurwijzer, ben ik een zeurpiet?

12 lelijke foto’s van mijn gloednieuwe, vandaag ontvangen SPB143J. Foto’s voor leesbaarheid, niet voor de mooi… Bezel is OK, staat 1 klik uit t lood, maar kijk eens naar de uurwijzer op de 12 verschillende uren.
Van 9 tot 1 uur staat deze correct, 2 uur tot een uur of 8 staat deze telkens tot bijna een halve markering te laat.
Om te controleren of ik niet gek ben heb ik ook geprobeerd met mijn duim de dial 10-2 af te dekken en (blind voor de minutenwijzer) de uurwijzer een aantal keer netjes op het hele uur te zetten, om vervolgens te kijken of de minutenwijzer netjes op de 12 staat. Dit ook weer van 9-1 uur netjes. De rest van de uren telkens 5-7 minuten voor het hele uur staat de uurwijzer al precies op de markering.
Mijn SKX heeft dit niet, mijn Alpinist ook niet. Deze twee horloges hebben mij gecombineerd de helft gekost van deze SPB.
Ben ik een zeurpiet als ik ‘m terugstuur?

10 likes

Ik denk het wel ja :sweat_smile:

10 likes

Ja, sorry, ik bedoel dus: die staat 1 klik gedraaid. Maar daar kwam ik pas na 12 foto’s achter. Hij is gelukkig netjes uitgelijnd…

2 likes

Zeurpiet is erg negatief, je mag kritisch zijn als je zoveel geld neertelt.

2 likes

Nope. Voor dit bedrag mag een wijzertje wel goed geplaatst zijn lijkt me…

Bij mij ging hij ook retour :sweat_smile:

1 like

Imperfecties! Lachen, toch? De bezels van mijn Omega en Breitling staan schots en scheef. :grin:

1 like

Als het jou ergert, zou ik hem terugsturen. Zonde van het geld anders.

Op de een of andere manier zou ik het van een Japans horloge nog minder verwachten dan van een zwitser.

2 likes

Dat zeker niet, maar als je mij er niet op gewezen had, was het mij niet opgevallen.

Terugsturen. Moet voor dit geld zonder meer goed zijn

1 like

Ik weet dat Seiko zulke mooie horloges maakt, maar het bij de quality control “nu en dan” laat afweten. Dus toen ik deze ontving ben ik even het hele lijstje afgegaan, uitlijning van: bezel, lume in driehoekje op 12 uur in bezel, lume markeringen tov “chapter ring” (die in deze geen chapterring is, i know), urenwijzer waar het nu over gaat, EN de uitlijning van de datum in het venstertje, waar ik ook niet zo over te spreken ben.
Nogmaals: alles geplaatst in het licht van de prijs van het horloge!

Tja, Seiko hè :wink:. Terugsturen die hap.

2 likes

Ik zie op de foto’s wat je bedoelt. Wel raar, kan alleen maar liggen aan de plaatsing van de hour-markers. Die lijken weer netjes op te lijnen met de geprinte minute markers. Ik begrijp niet hoe dit probleem kan ontstaan. Blijft het probleem als je het horloge 90/180/270 graden draait voor de foto’s?

Issue is vooral zichtbaar in foto’s waar de uurwijzer hoog contrast heeft tussen licht een donker. Ik zou morgen nog een keertje kijken bij daglicht en dan niet in de volle zon :slight_smile:

Overigens heb ik zelf 2x een SPB 147 terug gestuurd vanwege alignment en bezel issues, dus het gebeurt zeker!

Het lijkt inderdaad grotendeels te komen door de lichtinval op de wijzers. Een optisch effect dus…

Ik heb het met foto’s alleen zichtbaar willen maken voor de mede hf’ers. Ik heb het voor mezelf getest door zoals ik beschreef: uurwijzer zo precies mogelijk naar het hele uur draaien met de minutenwijzer verborgen, om vervolgens te controleren of de minutenwijzer dan ook op de 12 uur staat. Dit is bij mijn andere horloges telkens het geval, met een marge van 2-3 minuten (mede door mijn eigen onnauwkeurigheid natuurlijk). Bij de SPB zit ik soms op 7 minuten voor de 12 al met de urenwijzer stipt op het uur.

1 like

Zit iedereen klaar? Het is bijna acht uur :rofl:

Je kunt als check even proberen dezelfde foto’s te maken maar dan met het horloge “op z’n kop” (12 beneden, 6 boven), kijken of de afwijkingen veranderen of op de dezelfde uren blijven.

De gevouwen sword-hands geven een heel sterk contrast op de wijzer dat per uur anders is. Ik zeg niet dat je het verkeerd ziet, maar het is gewoon een hele rare fout die zich alleen boven in de dial voordoet…

Het kan inderdaad ook aan de wijzers liggen. De ene kant is mat en de andere kant glanzend geslepen.

Nogmaals, de foto’s zijn slechts om het aan jullie te laten zien. Het euvel is overduidelijk als je het horloge vasthoudt. Hier een foto van de uurwijzer zo netjes mogelijk op de 5 uur markering. De minutenwijzer moet nog ongeveer 5,5 minuten tot de 12. Dat is bijna een tiende uur, dus de uurwijzer is een tiende uur te ver heen tegen de tijd dat het daadwerkelijk 5 uur zou zijn.

2 likes