Seiko SPB053-SPB083-SPB149 een korte vergelijking

Zonder er een heel uitgebreide review van te maken heb ik de SPB053, SPB083 en SPB149 naast elkaar gezet voor een overzicht. Ik laat de plaatjes graag het woord doen met hier en daar mijn gedachten over de modellen.

42.5mm bij 50mm - 40.5mm bij 48mm - 44mm bij 51mm
De bezel (doorsnede) van de SPB149 oogt op foto’s soms wat te groot, maar op de pols vind ik dit zeker niet.

Alledrie saffier, de SPB053 en SPB149 domed, de SPB083 vlak. Op de pols pluspunten voor het domed saffier!

Ze hebben alledrie een andere blauwe kleur, uitgesproken voor de SPB053 en SPB083, subtiel voor de SPB149.

Ik heb volgens mij al diverse malen gelezen dat de band van de SPB149 een verbetering zou moeten zijn tov de voorgangers. Ik vind de geborstelde banden van de voorgangers een mooiere uitstraling hebben. Daarbij wint de bandaanzet van de SPB053 en vind ik die van de SPB149 de minste van de drie.

Ik heb geen hele grote pols, ongeveer 18.5cm. Ze bevallen me alledrie goed, maar ik vind de SPB053 het mooiste liggen.

Detail wijzers van de SPB149, ene zijde geborsteld, andere zijde gepolijst.

67 likes

Goede foto’s ook. Cool!

Ik kies de SPB053 met een wijzermod.

12 likes

Ik vind de pijl wijzers heel goed passen bij dit model, beter zelfs dan de alternatieve wijzers. Maar ik begrijp je keuze wel, de nieuwe wijzers breken teveel met het originele ontwerp.

P.S. die secondewijzer is echt te kort :grinning:

1 like

Gaaf om te zien, ze liggen alle drie in mijn interesse gebied. De blue hole heb ik al eens gehad. als ik dit zo zie, kan die nog wel eens terug komen.

1 like

haha eens, foto van Google. Ik heb ook niet zo’n klein polsje.

Hier een eigen foto als voorbeeld:

15 likes

Ik vind de wijzers op het nieuwste model echt een verbetering. Met een pijl wijzer had ik em niet gekocht.

4 likes

Ja, die nieuwe wijzers zijn zeer zeker geslaagd, leuk detail is dat een zijde gepolijst is en de andere geborsteld. Ik zal eens kijken of ik een macro kan schieten.

1 like

Het was me nog niet opgevallen maar inderdaad.

4 likes

Ik heb een macro aan de startpost toegevoegd.

2 likes

Leuke vergelijking.

1 like

Ik wilde onderstaande foto’s ook nog toevoegen aan de start, maar dat gaat helaas niet meer. Hieronder profielfoto’s van de 3 modellen. Van boven naar beneden SPB053, SPB083 en SPB149.

Bij het neerleggen van de horloges valt op dat de band van de SPB149 zich gemakkelijker laat plooien. Het draagcomfort is bij alledrie goed.

10 likes

Heel leuk topic om te lezen en dat alle 3 naast elkaar staan. Kun je echt goed vergelijken. Ik vind ze alle 3 mooi, maar alleen de SPB149 past mij denk ik. Heel vet detail trouwens de half gepolijste wijzers

1 like

Heb zelf de LE149! Top horloge!!

2 likes

Heb jij de band van de 053 perongeluk al op de 149 gehad? Het schijnt te passen en ben benieuwd naar detail foto’s. Voornemens om een 147 te kopen maar wil ‘m dan wel op staal. De band van een 053 is iig makkelijker aan te komen dan van de 14x serie.

Nee, toevallig niet per ongeluk, maar zojuist wel volledig express en met opzet. En het lijkt inderdaad te kloppen. Goed om te weten dat ze uitwisselbaar zijn.

9 likes

Haha fijn dat je dat met opzet expres hebt gedaan. Welke is welke :sweat_smile:

Maar fijn om te weten. Wat vind je van de kleur? Of nagenoeg gelijk?

1 like

Beide bovenstaande foto’s zijn de SPB053 band op de SPB149 gemonteerd. De 053 band heeft een grovere borstel, maar de kasten zijn juist vergelijkbaar geborsteld. Dus het kan prima.

1 like

Nog een interessant detail, andersom past niet! De band van de SPB149 heeft ronde endlinks aan de onderzijde, die van de SPB053 zijn recht. Dat ziet er als onderstaand uit.

4 likes

Ah! Nice to know.

1 like

Gisteren gevraagd aan strapcode. Nee past absoluut niet was het antwoord…

Nu komen ze zelf met bracelets voor de SPB14X series dus misschien gaf dat de doorslag voor het antwoord?..

Lijkt in ieder geval goed te passen zo.

Iemand die zijn SPB053 kwijt wil?

1 like