Seiko SPB053-SPB083-SPB149 een korte vergelijking

Haha fijn dat je dat met opzet expres hebt gedaan. Welke is welke :sweat_smile:

Maar fijn om te weten. Wat vind je van de kleur? Of nagenoeg gelijk?

1 like

Beide bovenstaande foto’s zijn de SPB053 band op de SPB149 gemonteerd. De 053 band heeft een grovere borstel, maar de kasten zijn juist vergelijkbaar geborsteld. Dus het kan prima.

1 like

Nog een interessant detail, andersom past niet! De band van de SPB149 heeft ronde endlinks aan de onderzijde, die van de SPB053 zijn recht. Dat ziet er als onderstaand uit.

4 likes

Ah! Nice to know.

1 like

Gisteren gevraagd aan strapcode. Nee past absoluut niet was het antwoord…

Nu komen ze zelf met bracelets voor de SPB14X series dus misschien gaf dat de doorslag voor het antwoord?..

Lijkt in ieder geval goed te passen zo.

Iemand die zijn SPB053 kwijt wil?

1 like

De SPB053 komt eigenlijk op rubber net als jouw SPB147, ik kreeg bij mijn 053 een Strapcode jubilee. Die heb ik er voor de grap ook even op gegooid. Helaas vreet die Strapcode geen dikke pushpins, dus de endlinks blijven niet mooi zitten en het ziet er zo uit.

1 like

Ah thanks! Dan hadden ze toch gelijk!

1 like

Hoe vergelijken de sluitingen van de banden met elkaar?

1 like

De sluitingen zijn vergelijkbaar, het grootste verschil zit in de beveiliging van de sluiting, het flapje is bij de SPB149 band groter. Echter sluit dit flapje minder strak en lijkt het net of het niet dichtgeklikt zit als je de banden plat neerlegt.
Pluspunt voor de oude band.

2 likes

Ik vind persoonlijk de band van de spb149 erg mooi, maar dat klepje… vreselijk! Dat is dus beter bij de anderen. Goed om te weten.

Paste die andere band overigens beter tussen de lugs van de spb149?

1 like

Dat klepje is ook geen favoriet voor mij, maar gelukkig zit het aan de onderkant van de pols :wink:
De pasvorm tussen de lugs is voor beide banden identiek lijkt het.

1 like

Ik vind het hebben van een chapterring met streepjes zoals de 053 en 083 dat hebben echt een enorm pluspunt als ik de horloges vergelijk. Dat deelt de diepte van zo’n duiker mooi in.

2 likes

Het grote voordeel is dat met de print op de wijzerplaat er hopelijk geen klachten over uitlijning meer zijn :scream: :joy:

3 likes

Ik moet zeggen dat dat klepje op de band van mijn spb149 veel beter sluit dan wat ik op de foto’s zie, hij sluit gewoon mooi valk, net als bij de band van de spb053 die je hier ziet.

Ik heb wel even met idee lopen spelen om ook de band van de spb053 erbij te kopen om te wisselen met de oem band van mijn spb149 omdat ik die afgeschuinde vlakken zo mooi vind. Maar bij nader inzien vind ik die band de spb149 toch wat te blokkig en te lomp maken. Ik houd hem lekker stock.

Leuk topic trouwens! Mooi vergelijk, ik stond zelf voor de keus, of de spb083 of de spb149. Leuk om ze ook hier naast elkaar te zien!

2 likes

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Hele tijd lopen dubben om de 083 te kopen, maar hij past gewoon niet op mijn pols. De 149 past perfect. Formaat is de ook een van de dealbreakers geweest. Daarbij vind ik de kleur van de spb149 top, vooral met de gouden accenten.

2 likes

Ja eens, ik heb deze kleur blauw (geldt ook voor de spb083 trouwens) nog niet eerder op een ander horloge gezien. Samen met die subtiele mat gouden accenten, prachtig!

Dan is trouwens de grote vraag wel, heb je die spb149 ook gekocht?!

Ik zit overigens wel te kijken of ik ergens een spb083 dial kan scoren voor mijn skx007… Lijkt mij toch wel een erg mooie mod, vlak saffier erin, voor de rest stock.

2 likes

Ik ben ook niet echt fan van de spb149 stalen band, rammelt mij iets teveel. Ik vind t m wel mooi maar draag hem voornamelijk op de siliconen band of mesh, die laatste ben ik steeds meer gaan waarderen. Matte Milanese mesh staat m echt top. De matte van de 053 staat hem ook niet verkeerd zeg ondanks de endlinks.

Leuk topic, alle 3 gave horloges.

2 likes

Mooi vergelijk en gewoon 3 mooie horloges. Heb zelf de SPB083 gehad en die vond ik toch wel heel erg mooi afgewerkt. En had een fijne band. De SPB149 om gehad en vond het toch een dikkertje. Misschien dunner dan de SPB083 maar omdat hij iets kleiner is is de verhouding anders. Maar nog steeds een heel mooi horloge. Ik vind alleen die endlink totaal niet goed aansluiten op de kast. Maar dat heeft de SPB053 ook.

2 likes

Bedankt voor dit vergelijk, leuk gedaan! De 053 komt er goed uit.

1 like

Milanese is niet echt aan mij besteed, maar een zulu of stof in 2 delen lijkt me wel wat. Anders een crafter blue achtige of marinemaster rubber.