Ik heb zowel de SPB083 als de SPB149. Beiden echt prachtige horloges met hier en daar wat kleine minpuntjes voor wat betreft de afwerking. Met name de SPB083 heeft aan de onderzijde rond de lugs wat polijstbare oneffenheden. Desondanks zijn het de horloges (uit een collectie van 10 uurwerken in prijs variërend van 300 tot 7000 euro) de meeste polstijd tezamen met mijn SKX007.
Wat de SPB083 en de SPB149 ook erg interessant maken, is het feit dat het strap-monsters zijn waarbij iedere kledingkeuze met de juiste set banden een oneindige mogelijkheid tot combineren maken. Als ik ooit een collectie mag hebben van slechts 2 klokjes, dan zijn deze het wel.
Overigens is de SPB053 het uurwerk dat geleid heeft tot de verder geperfectioneerde SPB083 en SPB149.
Het enige probleem is dat Seiko de QC niet altijd op orde lijkt te hebben voor oa het uurwerk, wat toch wel heel jammer is. Gelukkig heb ik er tot nu toe nog niet mee te maken gehad.
Absoluut mee eens (ondanks dat ik een Seiko fanboy ben). Ik heb er helaas wel met een aantal horloges mee te maken gehad, maar gelukkig niet met de uurwerken zelf. Die lopen allemaal al jaren ruim binnen de specs. Maar goed, alle waar naar z’n geld. Ik heb zelfs met duurdere (10K+) horloges dingen meegemaakt die het merk (of aankoopbedrag) niet waardig zijn.
Ik wil nog altijd een Grand Seiko snowflake, wat een fenomenaal mooi horloge is met ongekend goede afwerking en dito prijskaartje. Ik accepteer dat een sub-€2500 productie horloge bepaalde “flaws” (for lack of a better Dutch word) heeft. Maar ze brengen me genot van ongekende hoogte. Uiteindelijk is dat waar het in mijn optiek om gaat.