Seiko SPB14X Only (Deel 1)

Ben benieuwd wat je er van gaat bouwen.

Is daar makkelijk aan te komen eigenlijk? Je zou bij een limited edition verwachten van niet.

1 like

Nope

1 like

Ok… ik moet even mijn emoties kwijt. Mocht je dit geen drol interesseren… scrol rustig door :wink:

Al een tijd zit ik te twijfelen om een SPB143 of 149 aan te schaffen. Gisteravond had ik de knoop doorgehakt. Ik had gereageerd op een advertentie in het blauwe gedeelte, maar ging er ook alvast vanuit dat dit niet door zou kunnen gaan, omdat die al verkocht was. Dat laatste was het geval, dus mocht degene die hem heeft gekocht dit lezen: gefeliciteerd met de aankoop!

Goed, dat zijn mijn emoties nog niet, dus vat bovenstaande niet sarcastisch op haha.
Vanochtend had ik ook Seiko Nederland gemaild om te vragen of zij toevallig nog een 143 op voorraad hadden zonder lume pip op drie uur, ergens verstopt tussen de schappen, Immers… horloges hebben niet echt een houdbaarheidsdatum, dus misschien spiegelen ze niet en ligt er nog een oude helemaal achter op het schap? Al snel kreeg ik een mailtje terug. Helaas hadden ze dat niet, maar ze gaven de tip om eens wat AD’s af te gaan om te kijken of zij ze nog hadden.

Nu zit ik midden in een burn out, maar het gaat de goede kant op. Nu is een stadscentrum op het randje van wat ik momenteel aankan, maar ik dacht ik moet dit vroeg of laat ook weer proberen, dus waarom vandaag niet. Echter is het nog niet mijn favoriete bezigheid. In Leiden zijn er drie AD’s en redelijk dicht bij elkaar. Dus ik raapte alle energie en moed bij elkaar en ging de stad in. Mocht een AD de versie hebben met de oude dial, dan wilde ik het gelijk meenemen.

Ik ga verder geen naam noemen van de AD, maar ik stond rustig voor de kleine vitrine te kijken. Daar lagen alleen een paar Seiko 5 series dus ik ging het kleine winkeltje in. Daar stond een jongedame een klant te helpen op een niet zo’n aardige manier.
Nah ja… ze hoeft niet aardig te zijn, als het zakelijke gedeelte maar naar tevredenheid is haha.
Toen ik aan de beurt was vroeg ik of ze de Seiko SPB143J1 op voorraad hadden zonder lume pip op 3 uur. Ze keek me vragend aan en zei direct dat dat het Japanse serienummer was. " Nee, dat is de SBDC101" zei ik. Zuchtend ging ze naar de computer om in hun systeem te kijken. “Zoek anders even een plaatje op internet, want al die nummers ken ik niet hoor” zei ze op een dwingende toon. Dus ik ging er een plaatje bij halen en liet het haar zien. “Oh dat is een heel erg oud model meneer, die kunnen wij ook niet meer inkopen” zei ze geërgerd. Ik vertelde dat deze vorig jaar was uitgekomen en dat de eerste versies geen lume pip had op drie uur. De versie met lume pip is nog wel degelijk te bestellen, vertelde ik haar.
“Oh en waarom zou Seiko twee versies hebben uitgebracht, want dat doen ze nooit”. Ik moest me inhouden en zei rustig dat het te maken had met nieuwere ISO certificering. Daar had ze kennelijk nog nooit van gehoord. Ze vroeg of het een duiker was waarop ik ja antwoordde. “Ja, ik doe niet aan duiken dus van duikhorloges heb ik geen verstand… dag meneer. Wie is er dan aan de beurt?”.

Mijn mond viel letterlijk open. Ten eerste, ik snap best dat je niet van ieder horloge evenveel verstand hebt, maar luister op zijn minst naar de klant zonder een arrogante houding aan te nemen. Ten tweede, je mag best een zure meid zijn, maar neem een professionele houding aan en laat het niet blijken aan de klant. Ten derde, ik vind deze winkel echt niet Seiko AD waardig. Ik denk dat ze zich zouden schamen als ze wisten dat er zo zaken wordt gedaan.

Zo… dat waren mijn emoties. Bedankt dat ik drie minuten van jullie kostbare tijd heb mogen lenen :sweat_smile:

8 likes

Sterkte

3 likes

5 maanden geleden heb ik met pijn en moeite een SPB 143 zonder Lume pip weten te bemachtigen. Toen ik aan het uitleggen was waar ik precies naar zocht werd ik ook aangekeken alsof ze water zagen branden. Na uitvoerig checken werd het verschil tussen de reclameposter en het model in de vitrine opgemerkt. Het geluk gehad dat bij de plaatselijke AD de Seiko vertegenwoordiger aanwezig was toen ik daar binnen stapte, die kwam tijdens z’n ronde langs de horlogezaken in de vitrine een ‘oud model’ tegen, via-via heb ik die kunnen kopen. Lang verhaal kort: als ze het oude model niet meer in de vitrine hebben, dan is er ook niet meer aan te komen, losse dials zijn ook niet te krijgen.

1 like

Dan heb je inderdaad mazzel! Ik weet dat ik in Juni nog een oude versie heb zien liggen. Morgen die AD maar eens bellen.

Misschien hier proberen: https://www.mooihorloge.nl/seiko-prospex-spb143j1.html

Dit is een van de enige shops waar de foto oog nooit is aangepast. Valt te proberen…

1 like

Haha wat ga je er nu weer van maken?

Deze toen van je over genomen (er goed gelukt overigens) maar miste de klik.

Ben benieuwd!

5 likes

Ik heb een (oud model) SPB145 die eventueel weg mag.

1 like

Ontzettend bedankt voor het aanbod, Echter ben ik op zoek naar de 143 of 149. :+1: :+1: :+1:

2 likes

Ja die was ook best tof, maar vond hem ook net niet.

Nu ga ik mijn MM300 mod ombouwn, ofja @HanDavinci gaat dat doen, met deze blauwe dial, oem hands en blauw ceramic insert.

Zo isie nu:

1 like

Ben benieuwd, hou me op de hoogte als t zo ver is!

1 like

Afgelopen zomer een Seiko SPB143J1 met de grijze sunburst wijzerplaat gekocht in Duitsland (bij een aardige verkoper, ze bestaan!) en ik ben verslaafd geraakt aan deze Seiko. Dit horloge is de new kid on the block, de Seiko die iedere dag om je pols zit en een onweerstaanbare bandenwisselaar. Een één-horloge verzameling!

15 likes

10 likes

16 likes

Er staat er eentje op het Uhrforum…

[Verkauf] - Seiko SPB143J1 (uhrforum.de)

2 likes

Bedankt iedereen voor het meedenken! Al enige maanden volg ik dit topic, maar vandaag was het eindelijk zo ver! Ik mag nu echt officieel meedoen hier :grin:

28 likes

Zonder lumen 3, gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd! :wink:

11 likes

Yup! Uiteindelijk gelukt!

Thanks!

1 like