Seiko SPB14X Only (Deel 1)

Volgens mij is bij de 207 de diameter 42mm en lug to lug net tegen 48mm. Dat scheelt beide een ruime millimeter. Eigenlijk te verwaarlozen. De MM200 is 'n halve mm platter, maar is ook een ronder, vanaf 't glas meer aflopend ontwerp waardoor 'ie wat subtieler oogt dan m’n andere Seiko’s (SKX en Turtle) die wel een kleinere lug to lug hebben. Ik denk dat de ronding van de kast over de pols ook gewoon is doorgetrokken, dus ik denk dat in de praktijk je weinig verschil in afmeting zal zien?
Ik zag bij 'n duiker graag de kroon tussen crown guards liggen, dat mis ik bij de 143 eigenlijk. Maar interessant genoeg heeft de MM200 dat ook niet en daar vind ik het weer geen probleem… :thinking:

Als hoewel ik de mm200 groter in m’n gedachten had vind ik 1,5mm zeker niet te verwaarlozen. Maar eens om de pols slingeren hier of daar :sweat_smile:

Ach, het is afhankelijk van de fit per persoon natuurlijk, de koude nummers zeggen niet alles. Ik vond onderstaande afbeelding. Denk dat 't perspectief wel vertekent:

Ik denk dat de beste oplossing is om beide modellen te hebben :stuck_out_tongue:

3 likes

Eens……… maar dan wel de spb14x! icm een echte MM300 :wink:.


Lekker hoor.

7 likes

De 300, hoewel niet “in het echie” beproefd, lijkt mij weer te fors. Die bezel lijkt onnodig hoog/dik.

En hij is me te duur :slight_smile:

Je weet het pas als je het een keer geprobeerd hebt. De meesten zijn aangenaam verrast wanneer ze een mm300 om de pols leggen. Hij valt veel kleiner dan de dimensies doen vermoeden.

Zet je naam op de lijst en probeer het uit :wink:.

Zeker, hoewel ik die theorie niet op alles los laat :slightly_smiling_face:

De MM300 is prijsgewijs gewoon “out of my league”. Ben nog in de honeymoonweken met m’n SPB083. Een occasion van hier, maar had een poos terug ook niet gedacht een horloge van die klasse te hebben. Dus: we weten niet waar 't schip strandt :slight_smile: Vooralsnog schat ik nu in dat die mm200 het veld pas hoeft te ruimen als een SPB207 een optie wordt.

Ps: tof initiatief die fiffert!

1 like

De 083 is ook prachtig.
Op een gegeven moment heb ik een deel van mijn collectie verkocht, en een mm300 aangekocht.

2 likes

Ik weet niet of ik nu mazzel heb gehad of dat de verhalen op internet wat overtrokken zijn, maar mijn gloednieuw SPB143 heeft perfecte alignment, endlinks hebben geen speling en vooralsnog loopt ‘ie +1s/dag. Nu is dat laatste op een paar dagen gebaseerd en weet ik dat deze movements afhankelijk van positie, beweging, het weer, stand van de maan etc :wink: sneller of langzamer lopen, maar ik was in ieder geval positief verrast.

3 likes

Tja. Dit is voor mij juist een winst. Ben een dwerg voor Europese standaarden en het horloge met acceptabele maat en zonder crown guards oogt een stuk subtieler aan mijn polsje. Daarnaast is de spb14x gebaseerd is op de 62mas. Die had ook geen crown guards.

Gelukkig is er genoeg aanbod :grin:

Van mij loopt veel te snel, maar allignment is goed. Ik ga de mijne binnekort zelf reguleren op de opleiding. Eerst even onder de timegrapher want ben wel nieuwsgierig hoe die verder loopt.

Mooi dat die van jou zo lekker is!

Lastig om mooi op beeld te krijgen, maar blijf dit model toch wel echt leuk met een eigen ‘smoel’

10 likes

Klopt, dus die moeten ze er ook zeker niet bij doen. Ik vind die historische achtergrond (hoe commercieel misschien ook) wel wat toevoegen aan een horloge.

1 like

Idem hier. +2 seconden per dag ongeveer.

8 likes

Even jullie mening…

Ik zie de SPX14X regelmatig in het blauw voorbij komen. Is de SPBX voor jullie een blijvertje?

Twijfel je zelf?

Voor mij is het zeker een blijver. Voor altijd weet ik niet maar een alternatieve duiker die een beetje in de buurt komt qua prijs en maat en die er zo mooi uitziet is mij niet bekend. Dan moet je weer een behoorlijke step-up denk ik.

7 likes

Nou precies dit! Ik ben er nog steeds erg blij mee en vind met de 147 die ik heb wel echt een eigen smoel hebben. Maar hij zit niet echt in het rijtje waarvan ik zeg die ga ik nooit weg doen…

De 147 vond ik voor mijn pols net een tatje te groot. Ja, ik heb :t_rex: polsen

Was hij 39mm geweest met die lugs, dan was ie zeker gebleven. De specs zijn gewoon euforisch.

Sinds ik de tudor pelagos heb moet ik eerlijk bekennen dat de 143 niet veel aan bod komt. Maar om hem weg te doen vind ik ook weer zo wat…… het blijft een heel gaaf horloge. Die sunburst grijze wijzerplaat :ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2: