Seiko Spring Drive šŸ˜

Kan je toelichten wat je hier precies bedoelt?

1 like

ach he, voelt meer als een beetje stoken

Mechanisch horloge :
300px-Dampflokomotive_897513

Quartz horloge :
hqdefault

Spring drive :
Mechanisch horloge met dynamo, condensator, quartz en elektrische rem.

Geen waardeoordeel verder, puur een constatering dat het bij een mechanisch uurwerk, om incourante, niet accurate, onnauwkeurige, achterhaalde technologie gaat.
Nogmaals, geen waardeoordeel, hoewel vele mechanische uurwerk-adepten hun zeer afkeurende mening over quartz maar wat graag, ongevraagd, ventileren.
Het minste is nog wel dat quartz-horloges ā€˜geen ziel hebbenā€™. Maar goed, een mening is een mening.
Zo is mijn mening dat, waar het op accuratesse aankomt, een niet onbelangrijk gegeven in de horlogerie, quartz altijd wint ā€¦ logisch, laatste nieuwe technologie.
Maar dit hardop zeggen ? Not done kennelijk.
Weet niet wat ik verder nog ā€™ precies zou moeten toe lichten. Driehonderd maal (!) nauwkeuriger. Alleen een atoomklok, die volgens hetzelfde principe als een quartz-uurwerk functioneert, is nauwkeuriger.
Kleine toelichting : de radio controlled ā€˜uurwerkenā€™ vind ik valsspelen, danwel dezelfde categorie als op je GSM kijken hoe laat het is. Heeft weinig of niets met horlogerie te maken.
Maar een autonoom functionerend quartz horloge alles, echt alles.
Verder begrijp ik ook wel dat het heel raar is om in een stoommuseum tegen de daar aanwezige liefhebbers over de accuratesse en voordelen en technologie van een maglev uit te wijden.
Even raar is het dat de stoomliefhebbers in het stoommuseum zich afsluiten voor de realiteit en maar net doen of hun kolengestookte locomotiefje het summum is op het gebied van transport per spoorā€¦

1 like

Volgens mij kan je op deze manier eigenlijk alle horloge technieken wegschrijven als onzinnig. Iets dat op zichzelf ook wel een beetje onzinnig voelt :wink:

2 likes

We zijn hier uiteindelijk allemaal vrijwilligers in het Horlogemuseumā€¦ :rofl:

1 like

Ik denk dat iedereen wel erkent dat uurwerken in de kern archaisch zijn. Het is alleen wel een erg groffe conclusie en doet de mensen die mechanische uurwerken doorontwikkelen, zoals bijvoorbeeld een spring drive, wel een beetje te kort. Wat dat betreft is er best wat innovatie geweest binnen de sector, op het eerste gezicht incremental maar toch.

De echte innovatie heeft plaatsgevonden op de quartz-afdeling, niet met de high frequency maar met de temperatuur correcties.

Guys we found himā€¦Captain Quartz :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

Het is een innovatie binnen een andere tak van sport en ik zou het daardoor ook binnen die context beoordelen. Als het je om ā€œechteā€ precisie gaat dan kijk je wel op je telefoon.

1 like

Dat je quartz beter vindt dan mechanische horloges is je goed recht, maar de vraag ging eigenlijk over spring drive.

1 like

Nou, kijk dan op je gps solar.
1 seconde afwijking per 100.000 jaar.
Maar geen ā€˜zielā€™. :joy:

Kort samengevat :
Een quartz gestuurde stoommachine blijft een stoommachineā€¦:dash: :dash: :dash: :dash: :dash: :dash: :dash:

Wel wat gechargeerd, stoommachine xD

Metafoor inderdaad, anders kon ik de Shinkansen niet noemen. :wink:
De stoomtrein is veel moderner dan het mechanische uurwerk. Beetje kromme vergelijking dus, zit 400 jaar tussenā€¦

Is radio controlled niet ook een nieuwe ontwikkeling die voor een verbetering in accuraatheid zorgt en dus wint? Waarom is een quartz batterij wel horlogerie maar een uurwerk waarin ook een radio/gps ontvanger is geinstalleerd naast de batterij valsspelen? Is dit niet de volgende logische progressie in jouw tijdlijn van stoomtrein tot sneltrein?

2 likes

Heeft met autonomie te maken.
Bovendien heeft een quartz een ziel en een radio controlled niet ! :joy::joy::joy::joy::joy:
(Ik vind mn gsm ook geen horloge)
Enne, wel of geen batterij vind ik niet relevant. Eco drive vind ik wel een progressie overigens, net als temperatuurcorrectie. Maar een atoomklok elders die via radio ā€˜volgersā€™ aanstuurt en corrigeert, weet niet hoor.
Aan de andere kant, of de atoomklok nu een horloge gelijkzet of dat de drager het zelf doetā€¦ tsja, kwestie van gevoel. Hetzelfde gevoel wat mechanische horlogedragers hebben bij hun horloge, maar dan anders.
Zoals gezegd, we zijn hier allemaal vrijwilligers in het horlogemuseum.
De hybrides die via Bluetooth met hun app communiceren spreken me ook niet aan btw.
Het is verder ook niet zo dat ik antipathie heb tegen mechanisch, hoewel ik quartz vele malen praktischer vind, los van de nauwkeurigheid , maar andersom bespeur ik vaak een ā€˜quartzhaatā€™ bij de afdeling mechanisch, behalve dan als het om spring drive gaatā€¦

1 like

Mijn quartzā€¦and I love it! :ok_hand:

5 likes

Mer temperatuurcorrectie ! :+1::+1::+1::+1::+1:

1 like

Every Quartz is a shitter toch? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

:slight_smile: Ik heb mijn SBGA001 nu een maand, en hij heeft 5 seconden gewonnen. Hoeveel perfecter kan het? Ik heb hem niet continu gedragen, soms had hij misschien nog maar 4 van de 72 uur power reserve over, maar ondanks die wisseling in veerspanning houdt hij de tijd bijna perfect. Heel mooi.

Misschien dat automatische uurwerken als de veer op spanning blijft binnen 2sec per dag vallen, maar dat Spring Drive zelfs met een variabele veerspanning binnen 5sec per maand blijft maakt het voor mij tot het ideale uurwerk.

3 likes