Seiko Springdrive

Wie heeft er ervaringen met de Seiko Springdrives? Wat vinden horlogeliefhebbers van deze nieuwe technologie? Mag je zoiets nu mechanisch noemen of is het door de koppeling aan een kristal (?) toch iets quartzerigs? Is de verwachting dat er na een zekere periode goedkopere modellen met dit principe op de markt komen (nu zie ik Springdrives in de winkel voor omstreeks 3200 Euro)?

ik vind het zeker wel wat hebben, al zou ik zelf geen seiko voor die prijs kopen maar liever iets anders.
ik zag wel dat de prijzen niet omlaag maar alleen omhoog gaan .
ik meen dat iets zag over een springdrive met maan en gangsreserve van ik meen in de 4000 ergens … ik weet het niet meer precies.

joost

Is quarts gestuurd, punt uit.
Is een heel vernuft systeem dat prachtig werkt, maar het prijskaartje en het is een Seiko.
De bariere tussen Swiss made en Japan is nog altijd groot en inderdaad, het klinkt nog altijd vreemd ; “een Seiko van duizenden euro’s”. Ik zou er ook iets anders voor kopen.

Freddy Schreef:

Is quarts gestuurd, punt uit.

OK, maar geen quartz horloge toch?

De energie van de automatisch opgewonden veer zorgt voor de aandrijving van de wijzers. De energie van de veer wekt ook electrische energie op, die een quartz kristal voedt, die zorgt voor de regulering/synschronisatie van het balanswiel waarbij diezelfde electrische energie de magnetische werking van de remming van het balanswiel beinvloedt. (Kan iemand het nog volgen ,-) ). Het balanswiel oscilleert niet maar draait voortdurend 1 richting op.

Ik vind dit “top notch” technologie en een echte innovatie (er zijn natuurlijk “vintage” pogingen geweest, maar daar zorgde de batterij voor de energie: Lip e.d.), die bovendien betaalbaar is (dacht ik) vanwege de hogere productie-aantallen t.o.v. de Zwitserse innovaties.

Voor de puriteinen is het dus niet volledig automatisch, maar een hybride technologie.

Bij een gewoon quartshorloge wordt een motor aangedreven door een elektronisch circuit en gevoed door een batterij.
Hier is de energie een veer die een motor doet draaien en zo een energie opwekt (elektrisch) die dan een elektronisch circuit voed die de snelheid regelt van die motor, is geen balanswiel maar een rotor en een stator zoals bij een quartshorloge. Het is dus quartsgestuurd alleen is de energiebron mechanisch.

Freddy Schreef:

regelt van die motor, is geen balanswiel maar een

Laten we niet twisten over de semantiek van een woord.

rotor en een stator zoals bij een quartshorloge.
Het is dus quartsgestuurd alleen is de energiebron
mechanisch.

Zeker, het is een mechanisch horloge, waarbij de regulateur quartz wordt gestuurd. Het is dus in geen geval een quartz horloge. De precisie is door deze techiek zeer groot. het lijkt wel of men in Japan een perpetuum mobile heeft willen maken, maar dat kan natuurlijk niet (tweede hoofdwet van de thermodynamica).

Dit is een horloge om te hebben, tegen een redelijke prijs. Een “antique of the future”, tout court…

Mijn horloge is een verlengstuk van mezelf.
Groetjes,
Freddy

Lunesa Schreef:

Freddy Schreef:


regelt van die motor, is geen balanswiel maar
een

Laten we niet twisten over de semantiek van een
woord.

rotor en een stator zoals bij een
quartshorloge.
Het is dus quartsgestuurd alleen is de
energiebron
mechanisch.

Zeker, het is een mechanisch horloge, waarbij de
regulateur quartz wordt gestuurd. Het is dus in
geen geval een quartz horloge. De precisie is door
deze techiek zeer groot. het lijkt wel of men in
Japan een perpetuum mobile heeft willen maken,
maar dat kan natuurlijk niet (tweede hoofdwet van
de thermodynamica).

Dit is een horloge om te hebben, tegen een
redelijke prijs. Een “antique of the future”, tout
court…

Mijn horloge is een verlengstuk van mezelf.
Groetjes,
Freddy

de atmos komt aardig in de buurt :wink:

Voor mij wel verhelderend deze discussie. Is de verwachting dat de prijzen gaan dalen en dat dit een redelijk normale techniek kan/gaat worden op langere termijn (3-5 jaar)? Of is dit typisch een niche-markt waar inherent kleine aantallen worden gefabriceerd en gevraagd. Immers, een Seiko Kinetic heeft ook quartz-precisie en er rammelt wat van binnen zodat je geen batterij hoeft te vervangen (even vanuit een gebruikersstandpunt geredeneerd).

Met andere woorden: voor welke doelgroep is dit product bedoeld?

  1. voor mensen die quartz-precisie vereisen? Antwoord: nee, die kopen als het daar om gaat een willekeurig ander horloge voor enkele tientjes.

  2. voor mensen die gaan voor mechanisch en vakmanschap (verlengde van lichaam etc)? Antwoord: nee, die kopen een … vul maar merk in.

  3. voor mensen die quartz-precisie vereisen maar toch iets mechanisch willen en/of geen batterij willen vervangen (dus los van nostalgie en verlengden van lichaam)? Antwoord: nee, die gaan voor een kinetic.

  4. voor mensen die iets nieuws willen, bewondering hebben voor innovatie en techniek? Antwoord: waarschijnlijk. Het zal ook een onderdeel van de strategie van Seiko zijn om voorop te willen lopen, de wereld te laten zien dat ze met iets nieuws kunnen komen (overigens naar mijn mening hebben ze hier recht van spreken). Per saldo zal ze dat geen windeieren leggen want de naam en uitstraling van Seiko zullen er beter van worden en dat zal in de verkoop van hun andere duurdere horloges (tot 1000 Euro) het gewenste effect hebben.

Als deze redenering klopt (maar vul maar aan of streep weg) zal de Springdrive een niche-product blijven met een bijbehorende hoge prijs.

rmgvs Schreef:

Voor mij wel verhelderend deze discussie. Is de
verwachting dat de prijzen gaan dalen en dat dit
een redelijk normale techniek kan/gaat worden op
langere termijn (3-5 jaar)? Of is dit typisch een

Dit wordt denkelijk geen “normale” techniek. Andere merken hebben geen kans, want het is gepatenteerd door Seiko.

niche-markt waar inherent kleine aantallen worden
gefabriceerd en gevraagd. Immers, een Seiko

Dit is een horloge, dat niet zo exclusief is als bijv. een Zwitsers merk, dat een keramische opwindveer heeft bijv. (ben de naam kwijt, maar dat horloge is heeeeel erg duur) om het isochronisme te waarborgen. De Zwitserse noviteiten zijn voor niche markten.

Kinetic heeft ook quartz-precisie en er rammelt
wat van binnen zodat je geen batterij hoeft te
vervangen (even vanuit een gebruikersstandpunt
geredeneerd).

Dit zijn strict genomen geen mechanische horloges. Door de polsbewegingen bewegen magneetjes door een electrische spoel en wekken zo een stroom op, die een quartz horloge uurwerk (semantiek?) voedt. De Kinetic technologie vervangt slechts de batterij.

Met andere woorden: voor welke doelgroep is dit
product bedoeld?

Voor mensen die een hoogwaardig technologisch product waarderen. Het is dus wel “Intel inside” zo te zeggen (semantiek?). M.a.w. het uiterlijk bling gehalte is gering.

8< knip

Als deze redenering klopt (maar vul maar aan of
streep weg) zal de Springdrive een niche-product
blijven met een bijbehorende hoge prijs.

De Zwitserse hoogstandjes zijn onbetaalbaar in vergelijking tot de Springdrive. De Seiko wordt in veel hogere aantallen geproduceerd, zal dus relatief lager geprijsd zin.

mooie verhalen, maar voor mij iig geen sprindrive!

Voor mij is het wel een quartshorloge omdat de precisie ontstaat door de precisie van de quarts, zonder deze geen nauwkeurigheid. De opstelling van de componenten is gewoon anders van volgorde.

Ik heb de springdrive in ’ 99 in Basel gezien als prototype en men voorspelde dat de prijs prijzig zou zijn en blijven en ik geloof ze. Als exclusiviteit moet er ook het bijbehorend prijskaartje aanzitten. Zal geen massaproduct worden.

Jammer dan. :wink:

Freddy Schreef:

Ik heb de springdrive in ’ 99 in Basel gezien als
prototype en men voorspelde dat de prijs prijzig
zou zijn en blijven en ik geloof ze. Als
exclusiviteit moet er ook het bijbehorend
prijskaartje aanzitten. Zal geen massaproduct
worden.

Kom nou toch. De Zwitserse innovaties (Patek Philippe met keramische spiraal bijv.) van de laatste jaren worden in zeer kleine oplagen gemaakt tegen zeer hoge prijzen. En wat heb je dan?

Mijn horloge is een verlengstuk van mezelf.
Groetjes,
Freddy

wat dit soort dingen betreft zou ik niet tegen freddy ingaan Lunesa. Freddy is een man die enorm veel verstand heeft van horloges en hun techniek.

waarom mag je niet tegen freddy ingaan hij is toch niet heilig ! als het op basis van wederzijds respect gebeurd is daar toch niks verkeerd aan tuurlijk is freddy een vakman maar er mag best een discussie gevoerd worden over dit onderwerp lunesa heeft er ook nogal wat verstand van zo te zien lijkt me ook geen beginneling ik hou er niet van als andere mensen de mond word gesnoerd we hoeven toch niet met z`n allen ja en amen te zeggen omdat freddy aan het woord is?

Long Schreef:

waarom mag je niet tegen freddy ingaan hij is toch
niet heilig ! als het op basis van wederzijds
respect gebeurd is daar toch niks verkeerd aan
tuurlijk is freddy een vakman maar er mag best een
discussie gevoerd worden over dit onderwerp
lunesa heeft er ook nogal wat verstand van zo te
zien lijkt me ook geen beginneling ik hou er niet
van als andere mensen de mond word gesnoerd we
hoeven toch niet met z`n allen ja en amen te
zeggen omdat freddy aan het woord is?

in·ter·punc·tie (de ~ (v.))
1 plaatsing van leestekens => punctuatie
2 leestekens

Wederzijds respect :S

Ruud

Freddy Schreef:


Ik heb de springdrive in ’ 99 in Basel gezien
als
prototype en men voorspelde dat de prijs
prijzig
zou zijn en blijven en ik geloof ze. Als

Prijskaartje:

  • Spring Drive Moon Phase -> Euro 4800 (incl. gangreserve)
  • Spring Drive GMT -> Euro 3700

Niet goedkoop inderdaad, maar redelijker geprijsd dan de Zwitserse hoogstandjes, zoals ik al betoogde. Het woord “massaproduct” is niet voor mijn rekening.

Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met deze discussie. Vinden anderen het ongepast dan hoor ik het wel. Ik ga echt niet tegen Freddy in bijv. over de pivoteerbank of zo hoor.

ben je schoolmeester ? ik schrijf liever over horloges hoor dan op iemand anders z`n grammatica te letten en als je er aan stoort lees je mijn berichten toch lekker niet !