Seiko Springdrive

ik vind het niet ongepast een forum is er ook om een discussie aan te gaan en als mensen daar niet tegen kunnen dan kan je niet omgaan met een forum

Men moet hier zeker kunnen discussieren vind ik zelfs leuk. En mijn woorden zijn niet heilig. Mijn aanwezigheid hier op het forum is omdat ik hier ook nog veel bijleer. Ik weet ook niet alles.

Het is te zien hoe men het horloge interpretteerd. Dit is mijn persoonlijke visie.
Men kan zeggen dat een horloge met een veeraandrijving een mechanisch horloge is, mij goed.
Maar een quarts met de nodige elektronika erbij zou dan geen quartshorloge zijn omdat er een veer in zit ???

zo hoort het ook freddy ! ook al kwamen deze woorden niet van jou : wat dit soort dingen betreft zou ik niet tegen freddy ingaan Lunesa. Freddy is een man die enorm veel verstand heeft van horloges en hun techniek.
is het toch prettig dat je de mening deelt van een open discussie !
en wie het bij het rechte eind heeft laat ik even in het midden

misschien een interpretatie fout mijnerzijds, dan mijn excuses daarvoor aan de betreffende persoon.

Freddy is voor mij ook niet heilig hoor. Maar op gebied van technische feiten kan ik niet tegen hem ingaan. Met de beste man kun je natuurlijk gewooon discussie voeren. Mijn excuses voor het ongemak.

klasse allemaal en zo is alles weer opgelost en gaan we gewoon weer verder

:)-D ik heb dorst, laten we er eentje op drinken :slight_smile:

Ik doe mee :smiley:

:)-D

Ruud

Ik was jullie voor :smiley:
:)o

Freddy Schreef:

Het is te zien hoe men het horloge interpretteerd.
Dit is mijn persoonlijke visie.
Men kan zeggen dat een horloge met een
veeraandrijving een mechanisch horloge is, mij
goed.

Maar een quarts met de nodige elektronika erbij
zou dan geen quartshorloge zijn omdat er een veer
in zit ???

Ik schreef op 29 juni 22.15 uur al:

“Voor de puriteinen is het dus niet volledig automatisch, maar een hybride technologie.”

Is een Toyota Prius een electrische auto of een gewone auto met verbrandingsmotor?

Ik ga geen biertje drinken (helaas), want moet nog rijden.

Ik ben het met o.a. Freddy eens. Geen (volledig) mechanische techniek m.i. Voor een dergelijke prijs zou ik er niet voor gaan.

Ik probeer nog 1 punch uit te delen alvorens ik de handdoek definitief in de ring gooi. :slight_smile:

Lees het informatieve artikel van Ron DeCorte op Timezone:

“The Seiko Spring Drive is a true mechanical watch” etc.

Verder wordt afgerekend met het imago van Seiko:

“Amongst watchmakers, myself included, [knip] . For many people the name Seiko is synonymous with quartz technology, as it should be since they are the godfather of this know-how. But unknown too many is the role that Seiko has played in the advancement of mechanical timepieces.”

Er zij hier heel wat Seiko fans, maar ja die zouden het liefst willen dat Seiko wat toeschietelijker was in het gewoon verkopen van Seiko Monsters en andere gewone mechanische Seiko’s. Hoeveel Monsters koop je voor de prijs van een Spring drive. Mooie techniek overigens hoor, maar ik vind het echt te duur. Doet u overigens mij maar drie bier.

Arjay

Volledig mee akkoord Lunesa, spring drive wordt mechanisch aangedreven, maar quartsgestuurd.
Zij maken de definitie van een mechanisch uurwerk door alle mechanieken die aangedreven worden door een gewicht of een veer, dat is mechanisch.
Bij MECHANISCHE horloges heb je als regelorgaan een balanswiel met spiraal en echappement of een slinger, dat toegepast wordt in klokken.
Nu bij de spring drive is het regelorgaan een quarts, er wordt elektrische stroom opgewekt door de rotor en " de snelheid van de motor wordt geregeld door de quarts.

Zoals mijn vorige post zeg ik dus, en dat is mijn PERSOONLIJKE visie, is het een quartshorloge dat mechanisch wordt aangedreven.

Seiko hamert er natuurlijk op dat het mechanisch is omdat men geen elektrische energie er moet instoppen, maw. een batterij. Is voor hun een sterk verkoopsargument. Windmolens zijn ook mechanisch maar het eindresultaat is dat je elektriciteit heb aan je stopkontakt.

Dit is , nogmaals, mijn persoonlijke visie.
Zo zijn er nog veel andere dicussiepunten, hetgeen mij direct binnen valt is " Welke merken zijn een manufaktuur ? "

Zo kunnen we nog uren blijven schrijven en discussieren, het voornaamste is dat wij weten waarover we praten en het systeem begrijpen.

Freddy Schreef:

Zo kunnen we nog uren blijven schrijven en
discussieren, het voornaamste is dat wij weten
waarover we praten en het systeem begrijpen.

Helemaal mee eens Freddy. Vandaar mijn additionele referentie naar Ron DeCorte. Een discussie is instrumenteel voor het trachten (!) achterhalen van de waarheid.

Het is iedereen nu langzamerhand wel duidelijk inderdaad, dat Seiko een belangrijke bron van onnauwkeurigheid bij mechanisch gereguleerde horloges: het echappement, het niet isochroon afwikkelen van de balansveer, temperatuur gevoeligheden van de regulateur, standgevoeligheden (o.i.v. de houding van de pols) van de regulateur etc. heeft willen vervangen door een preciezere hedendaagse technologie. Dit heet vooruitgang of innovatie. Discussie wat mij betreft gesloten.

Om op Seiko door te gaan: naast de Springdrive als exclusieve poot zijn er ook exclusieve mechanische series. Zoals Grand Seiko en Seiko Credor. Het zijn horloges die je in Nederland zover ik weet niet tegen komt maar een enkele keer wel op Ebay. Het gaat om exclusieve horloges (vaak gecertificeerde chronometers) ergens rond 1500-2000 Euro en op foto’s te zien ook wel terecht. Ook hier zal wel gelden voor veel mensen: zal best goed zijn maar voor dat geld toch liever een … (Zwitsers merk). Precies de reden dat ze in Nederland niet te koop zijn neem ik aan. Beetje vergelijkbaar met Sony in audio: een innovatief merk dat in de top kan concurreren met de besten van de wereld, heeft echter de uitstraling voor de massa door de goedkopere (maar vaak ook prima) series. Soms kun je hiervan profiteren doordat er zo’n achtergebleven topmodel als winkeldochter voor een symbolisch bedrag weg mag. Overigens: ik heb zelf geen ervaring met de duurdere Seikos (alleen met de simpele en eeuwige 7S26) maar ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Jemig, wat een heftige discussie.
Als jullie willen weten wie een Spring Drive koopt, dan moet ik iets opbiechten. Sinds vorige week ben ik trotse eigenaar van een SNS001.

De redenen dat ik hem gekocht heb:

  • Ik vind hem waanzinnig mooi.
  • De techniek van het uurwerk
  • Het extreme van het horloge. Zoals dat er maar 5 horlogemakers zijn die hem met de hand mogen maken. Dat Seiko 28 jaar bezig is geweest met de ontwikkeling ervan. Dat er een nieuw metaal is ontwikkeld voor de veer. Dat het nieuwe metaal een van de 230 patenten is dat uitgegeven is in Japan, America en Europa. En zo kan ik nog even doorgaan.
    Nu verzamel ik pas een jaar of 6 (speciale) horloges en heb dus nog niet echt veel kennis. Maar dit vind ik toch wel extreem.
    Aan de ene kant vind ik het jammer dat er veel zijn die voor dat geld een Zwitsers merk zouden kopen. Aan de andere kant blijft de Spring Drive zo wel exclusief :wink:

Flip Plavuis,

dit is iig een heel mooi horloge om te zien !

mooie klok , veel plezier ermee

Voor mij is het meest interessante aan deze technologie het feit dat 't de secondes weergeeft zoals ze echt verstrijken: continue…

Zelfs een uurwerk met een tikgetal van 28,800, wat op het oog vrij vloeiend verloopt toont het verstrijken van de secondes natuurlijk in discrete stapjes. De Spring Drive heeft een echte vloeiende secondewijzer. Zeer interessant detail.

Groet
Mark

mooi horloge hoor.
veel plezier ermee.
gr oscar