Seiko SQ Quartz 5y23-8a70

Ik ben voor mijn zwager bezig om te kijken of ik zijn Seiko aan de praat krijg. Een nieuw batterijtje werkte sowieso al niet. Vol goede moed direct alles uit elkaar getrokken. Een berg foto’s gemaakt zodat ik weet waar alles terug moet worden gezet.

Gaat om dit horloge (foto gejat van internet want was een begin foto vergeten te maken).

Zal dit draadje vullen met de foto’s die ikzelf heb gemaakt, maar zit met een vraag (eigenlijk twee):

1. De platine (om het zo te noemen) is van kunststof. Kan die ook zonder problemen in de schoonmaak?
    Er zit ook een kunststof tandwiel in. Daarvoor geldt dezelfde vraag.

Had hier al lopen zoeken, maar kon niets vinden.

1. Er zit een glaasje van glas op met de nodige krassen. Een plexi kan ik schuren en polijsten, masr hoe doen jullie dat met “glas”?

Benieuwd naar jullie reacties.

Oh ja, ps…… ik werk altijd met wasbenzine en IPA als laatste spoeling.

1 like

Je moet ook ff de spoel meten of deze de juiste weerstand heeft, dit moet ca. 3 k-ohm zijn, zo niet werkt hij ook niet, ook zit er op het printplaat 'n printbaan die over een gaatje heel loopt, dit will wel eens doorbranden bij sluiting door lekkende batterij.

1 like

Ik zie wel sporen van lekkage. Wellicht in het verleden want de oude batterij die eruit kwam vertoont geen sporen van lekkage. De tandwielen zat “veel” opgedroogde oude olie aan. Zal hem doormeten, maar hopelijk is een schoonmaak actie afdoende. Zal van het weekend foto’s plaatsen. Ben morgen op pad en kom er niet aan toe.

1 like

Ik zou ff een quartz tester kopen, dan weet je of het elektronische gedeelte een puls geeft of niet.

Die heb ik zojuist besteld. Hele tijd geleden een oud quartz horloge verkocht als zijnde defect. Zat als bijvangst in een lotje, maar vond hem er mooi uit zien. Nieuwe batterij werkte helaas niet en hem hem als defect doorverkocht. Achteraf een klein beetje spijt van met de kennis die ik nu heb. Had op zijn minst een herstelpoging kunnen doen.

Was deze.

1 like

Wie kan me helpen aan een reserve onderdeel of donor uurwerkje. Ik heb het namelijk verprutst.

Wilde vanmiddag het uurwerk weer opbouwen, maar heb een domme fout gemaakt :rage:
Ik had alle onderdelen in bakjes en gedemagnetiseerd. Tot zover geen probleem. Totdat er een onderdeel magnetisch bleek te zijn. Was bij demontage al zo. Denk dat dit het centrale tandwiel is die het hele uurwerk aandrijft.

Gaat om het asje/tandwiel in de rode cirkel.

Goudkleurige gedeelte/gewichtje ontbreekt :thinking:

Heb niets horen vallen, ja op het apparaat, danste er wat heen en weer, schoot eraf en weg.

Dus : heeft iemand een reserve onderdeeltje voor mij of een defect uurwerk voor mij? Uiteraard tegen een vergoeding.

Ik heb dat onderdeel met mijn pincet gepakt en bij het demagnetiseer apparaat gehouden. Door de kracht sprong deze eruit en is foetsie :rage:
Ben lang aan het zoeken geweest en vond uiteindelijk een onderdeel terug. Lijkt erop dat het uit twee delen bestond?

Blijkt dat de movements van de 5y modellen grotendeels gelijk zijn.

SIMILAR CALIBERS:

The cal. 5Y23A shares the same technical documentation as calibers 5Y22A, 5Y30A, 5Y31A, 5Y32A, and 5Y39A.

Although they are all based on the same 5Y framework, there are various differences between them including the following:

• 2-Hander – 5Y30A, 5Y39A
  • 3-Hander – 5Y31A, 5Y32A, 5Y22A, 5Y23A
  • No Day or Date – 5Y30A, 5Y31A
  • Date – 5Y32A, 5Y39A, 5Y22A
  • Day-Date – 5Y23A

Een PDF met onderdelen. Volgens mij kun je hier geen documenten uploaden? Enkel foto’s?

Je hebt de rotor die magnetisch hoort te zijn op het demagnetiseer apparaat gehouden?
Zou ik dus niet doen, quartz uurwerk en of onderdelen er van mag je nooit demagnetiseren.

Daar kwam ik later op de avond achter :grimacing:

Ging om schroefjes en veren. De step rotor deed vervelend met terugzetten. Vanuit mij gewoon een fout omdat ik normaal gesproken enkel mechanische uurwerken servicen :face_with_peeking_eye:

Via eBay een niet werkend horloge gekocht met daarin een 5y24a uurwerk. Kan ik daar de rotor uithalen. Tis niet anders……… leermomentje :see_no_evil:

1 like

Zal niet veel uithalen als er 'n magnetische rotor in het uurwerk zit.
Je kunt beter met anti magnetisch gereedschap werken.

Heb ik, maar het onderdeel wat er omheen zit is van metaal en de rotor is dan slecht in zijn pivot te zetten omdat hij er iedere keer uit springt. Daar was mijn actie dus van. Als je hem niet kan uitlijnen krijg je de brug er ook niet goed op.

1 like

Vaak plaatsen mensen iets magnetisch aan de onderkant om hem op zn plek te houden geloof ik.
Zelf werk ik niet aan quartzen, dus geen idee of het werkt.

2 likes

Heb ik ook gelezen……… en ga je pas naar zoeken als het mis gaat :smile:

Ze zetten er ook wel eens wat tussen om hem te klemmen of een schroef aan de onderzijde die dan plakt door het magnetisme. Zodra ik het onderdeel binnenkrijg gaan we het zien. Zal zo een week duren.

1 like

Bij het zoeken naar een in rook opgegane veertje van mijn Ancre per toeval de rotor terug gevonden :heart_eyes:

Zoom ff in. Op de tip van mijn wijsvinger liggen de as en het magnetisch gewicht wat samen de rotor vormt. Zal morgen meer foto’s plaatsen en verhaal doen. Tip van de sluier………. Hij loopt

3 likes

Zoals beloofd een heel aantal foto’s van het uurwerk. De kast en band moet ik nog poetsen. Het glas is van mineraal glas en polijsten zal denk ik lastig worden. Ga wel kijken of dat dat te doen is. Uurwerk zit al weer in elkaar, maar heb ik nog geen eind foto van gemaakt. Wellicht vanavond even.

1 like

Er zitten in het midden iets van 5 of 6 tandwielen die allemaal uitgelijnd moeten worden onder 1 brug. Een ervan is de rotor die het hele uurwerk aandrijft en is notabene magnetisch. Deze was dus in twee delen uit elkaar gestuiterd. Zie mijn eerdere foto waarop ik de twee delen op mijn vingertop heb liggen.
Ik ben denk ik wel 1,5 uur bezig geweest om het spul onder de brug te krijgen. Heb wel 100x tot 10 moeten tellen. Die magnetische rotor trekt alles uit zijn geheel. Uiteindelijk heb ik uit mijn garage een magneet gehaald en onder het uurwerk neergelegd. Helemaal lekker ging dat niet omdat de as van het minuten tandwiel aan de andere zijde doorsteekt. Maar door het magnetisme bleven de tandwielen nog enigszins op hun plek liggen. Een lange adem … ik weet dan ook niet of ik dit op deze manier opnieuw ga doen. Beleef hier niet veel lol aan. Het is horloge sleutel tot de macht 3 aangezien de onderdelen nog eens 2x zo klein zijn dan een normaal horloge. Dan is een damesklokje nog groot …
Misschien dat je de kant op moet zoals bij een Timex … alles wat onder de brug zit laten zitten en dan in zijn geheel in de schoonmaak. Alles zit op een kunststof platine en alleen de rotor heeft een steentje/stalen as gaatje. De rest is kunststof en je kan er van boven en onder bij voor de oliën. Dus waarom dan uit elkaar trekken. Levert enkel ellende op …

Maar goed, het is me gelukt en met een nieuw batterijtje tikt hij vrolijk in het rond :slight_smile: