Seiko SRPL83?

Hallo!

Volgens mij moet ik dit hier posten. Zo niet, sorry, feel free to move.

Op dit moment draag ik de Seiko SSB377P1. Eigenlijk nog niet eens zo heel lang, maar ik begin nu al te denken om voor een automaat te gaan.

Mijn oog is gevallen op de nieuwe 5 Sports SRPL83. Dat blauw vind ik zó mooi. De bedoeling is dat ik deze keer wat langer met het horloge ga doen. Alleen heb ik wat vragen, en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen:

1. Seiko schrijft zelf dat het uurwerk een afwijking heeft van -35s/+45s. Op Reddit lees ik dat het in de praktijk meestal eerder -10s/+15s is. Wat zijn jullie ervaringen? Ik las ook dat je een horloge ’s nachts op een bepaalde manier kunt neerleggen om de afwijking te compenseren. Ik vind het geen probleem om af en toe, bijvoorbeeld eens per week, de tijd te corrigeren. Maar 45 seconden per dag lijkt me wel vervelend.

2. Hoe makkelijk is het om onderdelen van dit horloge te vervangen? Bijvoorbeeld de bezel als die beschadigd raakt, of saffierglas plaatsen als het originele Hardlex kapot is of krassen heeft.

3. Mocht ik deze Seiko-automaat gaan halen, wat kan ik dan het beste doen met mijn huidige horloge? Ik heb het idee dat hij niet echt de moeite waard is om te verkopen.

Sorry voor de vragen, maar ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

9 likes

Deze dus:

Let op: dit is advies prijs. Zoek naar aanbiedingen!

Maakt géén donder uit. Niet belangrijk.

Dit geldt alleen voor hoog spirituele Seiko liefhebbers.

Goed plan. Lost alle probleempjes op.

No Problemo!

Bewaren.
Verder je Seiko collectie uitbouwen.

Graag gedaan.

Daar zijn we voor op HF.

Overigens,

Welkom op ons forum, sinds augustus 2023. Veel plezier hier.

10 likes

Mijn advies (waar je misschien niet zo veel aan hebt)

Gewoon doen en dan zie je het allemaal wel!

2 likes

Hehe, lekker duidelijk, gewoon doen dus! Ik zou mijn huidige Seiko kunnen gebruiken op dagen dat ik vies werk ga doen of wanneer de kans groter is dat ik hem bekras. Eigenlijk is het dus wel een goed idee om hem te bewaren.

Wel fijn dat de SRPL83 goed te vervangen is qua onderdelen, dat geeft me het idee dat ik er lekker lang van kan genieten.

Wat aanbiedingen betreft: dit model is pas een paar maanden uit, dus ik denk niet dat er snel een aanbieding komt. Wel vraag ik me af of het slim is om hem online te kopen, bijvoorbeeld via horloge.nl, in plaats van bij een lokale juwelier. Bij een lokale juwelier lijkt het me namelijk makkelijker om het horloge te laten finetunen (demagnetiseren of beat error corrigeren) mocht dat ooit nodig zijn.

Hebben jullie misschien een tip waar ik zou kunnen kijken om hem te kopen?

1 like

Dank je wel!

2 likes

Heb begrepen dat Hardlex veiliger is voor duikers maar ik zou in deze prijsklasse altijd voor saffier gaan. Dan moet je wel heel lomp zijn om krassen te krijgen.

Houden! Wat is een verzameling van 1 horloge?

1 like

En zo kan het hier dus ook op het forum.

Klasse @Aamon

3 likes

Voorlopig zie ik 'm overal voor €440

Omdat Hardlex minder snel breekt, toch? Wat je liever hebt als je duikt. Voor mij als niet-duiker maakt het niet zoveel uit, dan zet ik liever saffier erin als de Hardlex eenmaal teveel krassen heeft

1 like

Ik zie 'm in een Duitse winkel voor € 369.

1 like

Ik weet dat het geen populaire uitspraak is hier, ik ben eigenlijk niet van plan om een collectie gaan uitbouwen :worried:. De nieuwe Seiko zou ik gewoon elke dag willen dragen. De huidige houden is misschien toch wel slim omdat het toch niet zoveel oplevert.

Hou die gedachte vast… :crazy_face:

Dan kunnen we er later om lachen als je je 10e NA topic aan hebt gemaakt. :rofl::rofl::wink:

11 likes

Mooi horloge maar ik zou ook voor saffier gaan. Misschien gewoon een tweedehandse hier van het forum. Maar als je per se dat model wil heb je daar niet veel aan natuurlijk. Ken je monsterwatches.nl al? Kun je hem bestellen en gelijk saffier er in laten plaatsen.

3 likes

Was al bang dat iemand Rob niet zou noemen.
Topservice

2 likes

Jazeker! Ik ken Monsterwatches/Rob, daar komt mijn huidige Seiko vandaan dus dat is zeker ook een optie.

1 like

Ik heb een model met hetzelfde binnenwerk, bij mij is de afwijking hoger. Als dit belangrijk voor je is zou ik bij je quartz blijven. Je kan deze Seiko natuurlijk eens testen om te zien of het iets voor jou is. Mij stoort het helemaal niet.
De Seiko die je op het oog hebt is echt een prima horloge om elke dag te dragen. Ook als je wat ruwer werk wil verrichten. Zolang je geen hoogspanningsleiding gaat leggen zou ik het gewoon dragen. Toch zeker geen scenario dat ik me voor de geest kan halen waar je quartz model meer geschikt is.

1 like

Bedoel je dan hoger dan die -35s/45s? Of hoger dan -10/+15s?

Hoger dan die 35. Ik meet het niet echt, omdat ik merk dat het niet belangrijk is voor mij. Ik heb genoeg aan de tijd ongeveer weten, een afwijking van 1 tot 2 minuten kan perfect met mijn job. Sommige weken blijft het enkele dagen prima lopen, andere dagen merk ik plots dat het 2 of 3 minuten verkeerd loopt. Ik maak me er niet druk in.
Ik heb ook enkele quartz horloges, ik kan dan bijvoorbeeld wel genieten om nooit na te e hoeven kijken of de tijd juist staat.

1 like

Ik vind het echt niet kunnen in deze prijsklasse. Ik heb 2 horloges voorzien van Selitta SW200 en die lopen ca. +7.
Zelfs mijn geservicede Tissot automaat uit 1972 loopt binnen de +/- 10.

Het is natuurlijk gewoon een kwestie van afregelen…

3 likes

Ik dacht dat Rob 't uurwerk ook meteen reguleert als er saffier geplaatst wordt.

Ik zou die seiko kopen en daarna rustig kijken wat je volgende horloge wordt :grin:

2 likes